arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۸

استقرار ماهواره‌بر سیمرغ در سایت برای پرتاپ ماهواره ظفر به فضا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از استقرار ماهواره‌بر «سیمرغ» برای پرتاپ ماهواره «ظفر» به فضا، در سایت خبر داد و گفت: سیمرغ، ظفر را تا ۵۳۰کیلومتری زمین خواهد برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در حساب توییتری خود با انتشار تصویری از استقرار «ماهواره‌بر سیمرغ» در سایت از زحمات امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاران وی در این وزارتخانه تشکر کرد و نوشت: این هم از سیمرغ ایرانی، که در سایت مستقر شد. بیش از ۸۰تن وزنشه، ظفر رو تا ۵۳۰کیلومتری زمین خواهد برد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: از لحظه شروع تا پایان عملیاتش، ۸دقیقه طول میکشه، ۸دقیقه‌ی نفسگیری که امیدوارم در پایانش به مدد حضرت زهرا (س) بتونیم تصاویر ارسالی ظفر رو دریافت کنیم. امیرحاتمی وهمکاران، خدا قوت.

ماهواره مخابراتی ظفر که ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد و عمر عملکردی آن در مدار حداقل ۱.۵ سال است به گفته وزیر ارتباطات تا قبل از دهه فجر امسال به فضا ارسال خواهد شد. این ماهواره هفته گذشته از سوی دانشگاه علم و صنعت ایران تحویل سازمان فضایی شد و این سازمان نیز آن را برای طی فرایند ارسال به فضا به پایگاه فضایی منتقل کرد. بر این اساس تصمیم‌گیری برای زمان تزریق این ماهواره در مدار بر عهده وزارت دفاع و گروه پرتاب‌گر است.

از کاربردهای ماهواره ظفر می‌توان به تهیه نقشه کاربری اراضی، تهیه نقشه پایه، تهیه نقشه پایش توسعه شهری، تهیه نقشه مرز پهنه‌های کشاورزی، تهیه نقشه پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی، تهیه نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران در نواحی شهری، به روزرسانی نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) اشاره کرد.

ماهواره ملی-تحقیقاتی «ظفر یک و دو» به سفارش سازمان فضایی توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده ‌است. این ماهواره نسبت به ماهواره نوید که قبلا در این دانشگاه ساخته شده، قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتری دارد.

ماهواره ظفر یک با قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از ۲۵ متر و ماهواره ظفر دو با قابلیت عکس برداری با قدرت تفکیک بهتر از ۱۶ متر طراحی شده است.

ماموریت ماهواره ظفر تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره و ارسال پیام ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر است. ارتفاع این ماهواره سه محوره ۵۳۰ کیلومتر است و در مدار LEO دایروی با باند فرکانسی s&f قرار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان