arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

نامه‌نگاری یهودیان آمریکا به اوباما و سفیر هند درباره ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تابناک نوشت: همان گونه که انتظار می‌رفت، اعلام خبر انفجار بمب در نزدیکی سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در هند، سرآغاز سناریوی جدید غرب و این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران است. این سناریو در آغاز با جنگ روانی و رسانه‌ای علیه ایران آغاز شد، اما اکنون ابعاد جدید آن نیز در حال آشکار شدن است.
پس از اعلام خبر انفجار، برخی از گروه‌های فشار غربی، تلاش دارند با دامن زدن به جو ضدایرانی، هند را وادار به کنار کشیدن از همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با ایران کنند. همچنین این انفجار با تلاش‌های اخیر لابی‌های صهیونیستی در آمریکا برای فشار بر هند در رابطه با ایران هم راستاست.

در همین زمینه، خبرگزاری «رویترز» نقل قولی از رئیس مجمع صادرات برنج هند منتشر کرد که در آن مدعی شده حمله به دیپلمات‌های اسرائیلی در دهلی نو ممکن است به تلاش‌های هند برای افزایش روابط تجاری با ایران لطمه بزند.

«رویترز» با اشاره به حجم بالای مبادلات تجاری هند در دو بخش نفت و برنج، بیان کرده که به تازگی تلاش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به محدود کردن روابط تجاری هند با ایران معطوف شده است.

افزون بر این، نشریه «تایمز اقتصادی» نیز خبر داده که «کمیته یهودیان آمریکا»، هفته گذشته در نامه‌ای به سفیر هند در آمریکا، خواستار همراهی هند با غرب در موضوع تحریم‌ها علیه ایران و محدود کردن روابط اقتصادی این کشور با جمهوری اسلامی ایران شده است. هرچند این نامه چند روز پیش از وقوع انفجار در دهلی نو به سفیر هند فرستاده شده بود، وقوع این انفجار ـ که اندکی پس از آن رخ داد ـ پرسش‌هایی را درباره ارتباط این دو امر به یکدیگر برمی‌انگیزد.

بنا بر این گزارش، به موازات تلاش غرب برای دور کردن هند از ایران، چین نیز هدف دیگر این گونه تلاش‌ها قرار گرفته است. در این راستا، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داده در آستانه سفر «زی جین پینگ»، معاون رئیس‌جمهور چین به ایالات متحده، گروه‌های تندرو حامی افزایش فشارها بر ایران، در نامه‌ای به وی از مبادلات گسترده نفتی این کشور با ایران انتقاد کرده و خواستار توقف این معاملات شده‌اند. برخی دیگر از این گروه‌ها نیز با فرستادن نامه‌ای به اوباما، از وی خواسته‌اند «زی» را برای کاهش همکاری با ایران در فشار بگذارد.

به این ترتیب مشخص می‌شود که غرب در پی ناکامی از راهکارهای رسمی و دیپلماتیک برای واداشتن چین و هند به کاهش روابط با ایران، دست به دامن گروه‌های فشار شده و تلاش دارد از سویی با دامن زدن به جو ضدایرانی در افکار عمومی و از سوی دیگر با اعمال فشار از مجاری غیردولتی بر مقامات چینی و هندی، زمینه محدود ساختن روابط این دو کشور با ایران را فراهم کنند.
نظرات بینندگان