arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

ابراز تمایل تلویحی هند برای میانجیگری میان ایران-آمریکا

سروزیر ایالت «اوتار پرادش» و یکی از اعضای حزب حاکم هند ضمن تأکید بر اینکه دیگر دوران میانجیگری آمریکا در موضوعات جهان به سرآمده، گفت که جهان معتقد است هند می‌تواند بعنوان میانجی میان ایران و آمریکا ایفای نقش کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ابراز تمایل تلویحی هند برای میانجیگری میان ایران-آمریکا«یوگی آدیتیانات» سروزیر ایالت «اوتار پرادش» و عضو برجسته حزب حاکم هندو-ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند به طور تلویحی به میانجیگری دهلی نو در تنش‌های میان ایران و آمریکا ابراز تمایل کرد.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، آدیتیانات روز گذشته (شنبه)در مراسم راهپیمایی انتخاباتی در «روهینی» به سمت شمال غربی «دهلی نو» تصریح کرد خیلی وقت است که دیگر زمان میانجیگری آمریکا در جنجال‌های بین‌المللی به سرآمده است و هم‌اکنون زمان میانجیگری هند فرارسیده است تا این جای خالی را پر کند.

وی ادامه داد: «پیشتر، وقتی کشورهای کوچک در خصوص مسائل مختلف دچار اختلاف می‌شدند، آمریکا وارد عمل می‌شد. هم‌اکنون اوضاع فرق کرده است...در این زمان که ایران و آمریکا دچار نزاع شده‌اند، کل جهان می‌گویند، فقط هند می‌تواند میانجیگری کند و این (تنش‌ ) را رفع کند».

تنش‌ها میان ایران و آمریکا بعد از اقدام تروریستی سوم ژانویه (۱۳ دی ماه) دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و هفت تن از یارانش در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد تشدید شد.

ترور سپهبد سلیمانی موجی از اعتراضات گسترده را در سراسر جهان به ویژه ایران و عراق به همراه داشت و بسیاری از مقام‌های آمریکایی نیز این اقدام را محکوم کردند.

آدیتیانات در حالی چنین مسئله‌ای را مطرح کرده است که هند در خصوص تلاش‌های آمریکا برای مداخله در نزاع هند و پاکستان در خصوص کشمیر بسیار محتاط بوده است و در حالیکه «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان خواستار میانجیگری آمریکا در نزاع با هند شده است، هند تأکید کرده است که هیچ‌ میانجیگری را نمی‌پذیرد و اصرار دارد که موضوع کشمیر باید بر پایه مذاکره دوجانبه مورد بررسی قرار گیرد.

طبق این گزارش، پیش از این نیز پاکستان نیز برای میانجیگری میان واشنگتن و تهران اعلام آمادگی کرده بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان