arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

كنترل درد پس از جراحی

نوع عمل تفاوتی ندارد، ترس از انجام عمل‌جراحی در بسیاری از بیمارانی كه باید عمل جراحی باز انجام دهند، وجود دارد. بیماران ممكن است دلایلی متفاوت برای این ترس ذكر كنند. درد پس از عمل یكی از شایع‌ترین علل این ترس است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نوع عمل تفاوتی ندارد، ترس از انجام عمل‌جراحی در بسیاری از بیمارانی كه باید عمل جراحی باز انجام دهند، وجود دارد. بیماران ممكن است دلایلی متفاوت برای این ترس ذكر كنند. درد پس از عمل یكی از شایع‌ترین علل این ترس است.

 

شدت درد پس از عمل جراحی با نوع عمل و شدت آسیب به بافت‌های طبیعی در حین انجام برش جراحی ارتباط مستقیم دارد و هرچه منطقه انجام عمل شبكه عصبی حسی بیشتری داشته باشد، میزان این درد بیشتر خواهد بود.

 

روش قدیمی برای كنترل درد پس از عمل استفاده از داروهای مسكن، ضدالتهاب یا مخدر است كه به صورت خوراكی، وریدی، عضلانی یا شیاف استفاده می‌شود. در بسیاری از بیماران استفاده از این روش‌ها نمی‌تواند بی‌دردی مطلوبی را ایجاد كند و عملا فقط شدت درد را كاهش می‌دهد، علاوه بر این كه ممكن است داروی مسكن كه در ساعات خاصی برای بیمار تجویز می‌شود، متناسب با زمان اوج درد نباشد.

 

راهكارهای جدید در كنترل درد بیماران پس از جراحی، قرار دادن پمپ‌های كنترل درد پس از جراحی است. این پمپ‌ها كه توسط سرویس كنترل درد مركز درمانی تهیه و تحت نظر آنها با داروهای مسكن متفاوتی پر می‌شوند امكان بی‌دردی كامل را برای بیماران فراهم می‌كنند.

 

ساده‌ترین روش استفاده از پمپ‌های كنترل درد استفاده وریدی است؛ یعنی پمپ با حجم مشخصی از داروهای مسكن، مخدر یا آرامبخش پر می‌شود و از راه آنژیوكت كه از طریق آن برای بیمار سرم تجویز می‌شود، به صورت ثابت حجم مشخصی از داروی بی­دردی را به گردش خون وارد می‌كند.

 

در مسیر این پمپ دكمه‌ای وجود دارد كه بیمار با فشار دادن آن می‌تواند مقداری اضافه از داروی مسكن را برای خودش تزریق كند. با این كار زمانی كه بیمار می‌خواهد فعالیت كند یا احساس درد دارد، دكمه را فشار می‌دهد و داروی مسكن مانع ایجاد درد می‌شود. البته این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه بیمار نتواند حجم بیش از حد مجاز دارو را تجویز كند.

 

در روش تخصصی‌تر این پمپ به لوله ظریف و بلندی وصل می‌شود كه به فصای داخل ستون فقرات یا اپیدورال متصل است و داروی مسكن وارد كانال نخاع شده و بی‌دردی كامل را با كمترین عوارض برای بیمار ایجاد می‌كند. اگر برای انجام جراحی در بیمارستان بستری شدید، حتما به منظور استفاده از پمپ‌های بی‌دردی از سرویس كنترل درد بیمارستان سؤال كنید.

روزنامه جام جم

نظرات بینندگان