arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

تشنگی منجر به گرفتگی عضلات میشود

رامپ عضلانی به گرفتگی ناگهانی و انقباض غیرارادی یك یا چند عضله در نواحی ران و ساق پا كه معمولا هنگام شب اتفاق می‌افتد اطلاق می‌شود. از علائم اصلی كرامپ درد شدید و ناگهانی همراه با احساس ادم انباشته شدهدر زیر پوست ناحیه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رامپ عضلانی به گرفتگی ناگهانی و انقباض غیرارادی یك یا چند عضله در نواحی ران و ساق پا كه معمولا هنگام شب اتفاق می‌افتد اطلاق می‌شود. از علائم اصلی كرامپ درد شدید و ناگهانی همراه با احساس ادم انباشته شدهدر زیر پوست ناحیه است.

افراد بالای 65 سال، خانم‌های باردار، ورزشكاران و افرادی كه دچار كم آبی در هوای بسیار گرم باشند بیشتر مبتلا می‌شوند. همچنین این عارضه با مصرف بالای الكل، پركاری تیروئید و دیابت ارتباط دارد كه در موارد وقوع مكرر كرامپ، ایجاد تورم و قرمزی و تغییرات پوستی، ضعف عضلانی و عدم بهبود خودبه‌خودی مراجعه به پزشك ضروری است.

هر چند علت مشخصی برای كرامپ عضلانی ذكر نشده است، ولی از علت‌های شایع آن می‌توان به بی‌آبی، كشیدگی عضلانی و حفظ یك وضعیت برای مدت زمان طولانی و كاهش جریان خون كافی به عضله، فشار روی عصب و كمبود مواد معدنی بدن اشاره كرد.عارضه كرامپ در بیشتر موارد به خودی خود درمان می‌شود، ولی در موارد شدید توصیه‌های پزشك معالج باید جدی گرفته شود.

در مرحله اول باید آب زیادی در شبانه‌روز مصرف شود قدم بعدی در درمان كرامپ، استفاده از داروهای شل‌كننده عضلات است كه توسط پزشك تجویز می‌شود.همچنین مصرف ویتامین ب ــ كمپلكس، منیزیم و استفاده از مغزهای خوراكی نیز توصیه می‌شود. از دیگر درمان‌های مهم كرامپ عضلانی فیزیوتراپی و استفاده از ماساژ و اعمال كشش به عضلاتی است كه دچار این مشكل هستند.

همچنین استفاده از گرما در ناحیه دچار گرفتگی عضلانی یا استفاده از گرما و سرما به صورت متناوب می‌تواند به كاهش درد فرد مبتلا كمك كند.این عارضه در دوران بارداری بسیار شایع است كه به دلایل ذكر شده در بالا و همچنین كمبود كلسیم و اختلال الكترولیت‌ها اتفاق می‌افتد.

توصیه اكید بر مصرف مكمل‌های غذایی برای رفع كمبودهای ناشی از ویتامین ب، كلسیم و منیزیم در دوران بارداری می‌شود. همچنین مادر باردار بایستی تحت نظر فیزیوتراپیست تمرینات كششی عضلات را در طول شبانه‌روزبه خوبی انجام دهد. باید دقت داشت برای جلوگیری از ایجاد دوباره كرامپ عضلانی باید از كم‌آبی در طول شبانه‌روز جلوگیری كرد و همچنین تكنیك‌های استرچینگ عضلات را در طول روز استفاده كرد.

 روزنامه جام جم

نظرات بینندگان