arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

نامه ایران به اشتون: آماده مذاکره با ‌١+5 هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروز همزمان با اعلام دستاوردهاي هسته‌يي ملي ايران، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در نامه‌اي به كاترين اشتون آمادگي جمهوري اسلامي براي گفت‌وگو با ‌١+5 را اعلام كرد.

به گزارش انتخاب، سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، امروز (چهارشنبه) در نامه‌اي كه روز چهارشنبه (امروز) به دفتر كاترين اشتون تحويل شد، با استقبال از آمادگي ‌١+5 براي بازگشت به گفت‌وگوها به منظور برداشتن گام‌هاي بنيادين جهت همكاري پايدار، مراتب آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي ادامه گفت‌وگو اعلام كرد.

در اين نامه، سعيد جليلي تاكيد كرده است كه موفقيت گفت‌وگوها در گرو برخورد سازنده ‌١+5 با ابتكارهاي جمهوري اسلامي ايران است.

او هم‌چنين از اظهارنظر كارترين اشتون مبني بر احترام به حق ايران در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي استقبال كرده است.

امروز همچنين با حضور رييس‌جمهور از سه دستاورد هسته‌يي كشورمان رونمايي شد.

در ادامه مراسم رونمايي از دستاوردهاي ارزشمند دانشمندان هسته‌يي كشورمان، افزايش تعداد ماشين‌هاي سانتريفيوژ جهت غني‌سازي تا سقف ‌٥/٣ درصد از طريق ارتباط ويدئو كنفرانس با نيروگاه نطنز مورد بهره برداري قرار گرفت.

همچنين با حضور رييس‌جمهور اولين زنجيره ماشين‌هاي سانتريفيوژ نسل جديد با روتور كامپوزيتي و واحد كاري جدا سازي شش (SWU) از طريق ويدئو كنفرانس مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

نسل جديد سانتريفيوژ از سري ماشين‌هاي نسل دوم است كه قبلا نمونه تك ماشين آن رونمايي شده بود و امروز اولين زنجيره آن در مجتمع غني‌سازي نطنز نصب و راه‌اندازي شد.

آخرين دور گفت‌وگوهاي ايران و كشورهاي گروه ‌١+5 بهمن ماه سال گذشته در استانبول برگزار شد. مذاكراتي كه سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پيش از آغاز آن در گفت‌وگو با برخي رسانه‌هاي غربي به مواضع ايران در مذاكرات با ‌١+5 در استانبول پرداخت و تاكيد كرد: مي‌خواهيم در استانبول به مشكلات بنيادين سياست جهاني بپردازيم.

جليلي تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگوها جدي است و با يك نگاه راهبردي، گفت‌وگوها براي همكاري حول نقاط مشترك را دنبال مي‌كند و چنان چه كشورهاي ‌١+5 هم با اين نگاه در گفت‌وگوها حاضر شوند، مي‌شود اميد داشت كه گفت‌وگوها به نتايج خوبي برسد.

پس از اين دور گفت‌وگوها كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز تاكيد كرد كه در مذاكرات با ايران همچنان باز است.

وي در پايان روز دوم مذاكرات ‌١+5 با ايران در استانبول تاكيد كرد كه در حال حاضر هيچ مذاكرات جديدي با ايران برنامه‌ريزي نشده است، اما در مذاكرات همچنان باز است.

وي در عين حال پيش شرط‌هاي ايران را غيرقابل پذيرش دانست.

بنا بر اين گزارش اشتون افزود كه ‌١+5 از موضع ايران در گفت‌و‌گوها «دلسرد» شده است.

ابوالفضل ظهره‌وند، معاون رسانه‌اي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز در پايان مذاكرات دو روزه استانبول درباره ادامه گفت‌وگوها به خبرگزاري رويتر گفت: گفت‌و‌گوهايي خواهد بود اما ما هنوز درباره‌ي زمان و مكان تصميم نگرفته‌ايم.

سعيد جليلي نيز پس از پايان مذاكرات تاكيد كرد كه گفت‌وگو بايد بر اساس منطق مشترك باشد.

وي با اشاره به مذاكراتش با گروه ‌١+5 تصريح كرد: امروز موضوعات مختلف مي‌تواند بستر همكاري باشد تا در سطح بين‌المللي بتوانيم جهاني مملو از صلح، سعادت و عدالت براي همه ملت‌ها داشته باشيم.

جليلي تاكيد كرد: گفت‌وگو بايد بر اساس منطق مشترك كه قانون و مقررات بين‌المللي و احترام به حقوق ملت‌هاست، انجام شود و رفتارها در تقابل با حقوق قانوني ملت‌ها نباشد.

با اين حال وزيران خارجه اتحاديه اروپا سوم بهمن ماه سال جاري تحريم‌هاي جديدي در حوزه نفت و مالي عليه ايران اعمال كردند.

کاترين اشتون، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در آن روز به خبرنگاران گفت، اين تحريم‌ها با هدف فشار بر ايران براي بازگشت به «گفت‌وگوهاي هسته‌يي درباره برنامه هسته‌يي اين کشور» تصويب شده‌اند.

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره تحريم‌هاي جديدي كه به تصويب وزيران خارجه اتحاديه اروپا عليه ايران رسيد، گفت: تحريم‌ها به خودي خود هدف نيست و هدف از اين تحريم‌ها، اعمال فشار بر ايران به منظور بازگشت به ميز مذاكرات است.

 اشتون در اين كنفرانس خبري افزود: مي‌خواهيم ايران به ميز مذاكره برگردد و به پيشنهادي كه سال گذشته در استانبول ارائه شد به‌عنوان راه‌هاي اعتمادساز نگاه كند يا پيشنهادات جديد خود را ارائه كند.

اشتون هم‌چنين گفت: اميدواريم ايران واكنش مثبت نشان دهد و به ميز مذاكرات بازگردد.

اشتون با ذكر اين ادعا كه آژانس در گزارش خود درباره مسائل مبهم در برنامه هسته‌يي ايران ابراز نگراني كرده است، گفت: ايران بايد نشان دهد كه به تعهداتش پايبند است.

با وجود تاكيد كشورهاي غربي بر مذاكره با ايران صرفا درباره موضوع هسته‌يي ايران با توسل به تحريم‌هاي شديد، تاكيد جمهوري اسلامي ايران بر موضع هميشگي‌اش براي مذاكره درباره تمام مسائل جهاني نشان مي‌دهد در صورتي كه غرب بخواهد به پاي ميز مذاكره با ايران بنشيند بايد در مواضع خود تجديد نظر كند.
نظرات بینندگان