به گزارش ستاد خبری سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر، نشست فیلم «روزبلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی با حضور کارگردان فیلم، مهران کاشانی(نویسنده)، لیلازارع، داریوش ارجمند، محمد علیمحمدی،(بازیگران)، امین جعفری(مدیرفیلمبرداری)،کارن همایونفر(موسیقی)،سیدعلیرضاعلویان(صداگذار)،سارا سمیعی(طراح لباس)، کامیاب عشایری(طراح صحنه)و سحرعصرآزاد (منتقد) با اجرای منصور ضابطیان چهارشنبه شانزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
منتقد فیلم در ابتدای نشست بیان کرد:فیلم «روزبلوا» را با فیلمهای قبلی اقای شعیبی مقایسه کردم و برایم اهمیت داشت که این فیلمساز داستانهای مختلفی دنبال کرده است و متناسب با دغدغههای روز داستان را روایت کرده است.
کارگردان فیلم در خصوص ایده این فیلم گفت: ایده اولیه براساس مشکلات اقتصادی که این چند سال در کشور ما به وجود آمده من را برای ساخت این فیلم درگیر کرد اما در ابتدا قصد نداشتیم در مورد روحانی فیلمی را بسازیم.
او گفت: طرح را به موسسه اوج پیشنهاد دادم و فیلم اگر هر مسئله و موضوعی دارد حاصل تعامل ما با اقای کاشانی بوده است و این فیلم پیشنهاد ما بوده است.
شعیبی در مورد موسیقی «روز بلوا» نیز گفت: کارن همایونفر بهترین موسیقی ممکن را برای این فیلم ساخت.
شعیبی تصریح کرد: بر این باورم که روحانیت بخش تاثیرگذار جامعه است و در این فیلم قرار بوده که درامی را بر همین اساس شکل دهیم.
نویسنده فیلم تصریح کرد: من آدم سیاسی نیستم و انتخاب شخصیت روحانی به این دلیل بود که در ساختار جامعه اثر گذاری بیشتری دارد. من در این فیلم به درام فکرکردم و به دنبال تعریف شخصیت فرد روحانی او را مردی تصور کردم که دچار لغزش میشود و تلاش میکند آن را اصلاح کند.
کارگردان «روز بلوا» در ارتباط با نقشهای فیلم گفت: فکر میکنم در مورد نقشها هر استنباطی کنید درست است. مخاطب میتواند هرگونه که دوست دارد فکر کند. شخصیت روحانی در این فیلم ساده لوح نیست. او هنگامی که در دایره خانواده قرار میگیرد و متوجه میشود که از اعتمادش سواستفاده شده است و بعد از آن دست به اقداماتی میزند. شخصیتها در این فیلم نسبت به یکدیگر طراحی شدهاند.
لیلا زارع بازیگر نقش «راحله» در «روز بلوا» تصریح کرد: کاراکتر زن در فیلمنامه روحانی اینگونه تعریف شده بود که بیشتر از اینکه حرفهای همسرش برایش اهمیت داشته باشد به حرفهای پدرش اهمیت میداد.
همچنین کارگردان واژه عدالت را کلید واژه این داستان عنوان کرد و گفت: باید بلوای درونی در همه ما شکل گیرد تا عدالت را به خودمان بازگردانیم. ممکن است کدهای مختلفی در فیلم وجود داشته باشد که مارا یاد بسیاری از آدمهایی که میشناسیم بیندازد.
کارن همایونفر آهنگساز این فیلم نیز بیان کرد: از همه عوامل این فیلم تشکر میکنم. موسیقی این فیلم زمان زیادی دارد و در فیلم حل میشود. این موسیقی از عمد به این سمت طراحی شد.
شعیبی در ارتباط با داستان فیلم بیان کرد: در این فیلم با درام طرف هستیم و اگر بیشتر وارد بیان پروندهها میشدیم مخاطب از داستان فیلم که بیان روابط بین کاراکترها بود دور میشد. ما نمیخواستیم پرونده سیاسی را در این فیلم باز کنیم و به آن بپردازیم.
داریوش ارجمند در ارتباط با نقشاش در این فیلم بیان کرد: شهادت سردار سلیمانی را تسلیت میگویم. معتقدم علت ساخت این فیلم به اندازه کافی گویا است و هرکس در این چندسال در ایران زندگی کرده باشد با این داستان درگیر شده است.
این بازیگر ادامه داد: بسیاری خودسوزی را در بخشهای مختلف شهر و زندگی شهری در خصوص مشکلات جامعه دیدهایم و این فیلمنامه با شجاعت به این کاراکتر در داستان پرداخته است.
او با بیان اینکه انتخاب بازیگران به درستی انجام شده، افزود: فیلم «روز بلوا» بسیار درخشان است و جسارت کارگردان را نشان میدهد.
نویسنده در ارتباط با گویا نبودن اطلاعات و دیالوگهای فیلم گفت: اگر مخاطب این چنین حس کرده ضعف کار من است؛ اما باید بدانیم داستان فیلم سیاسی است.
لیلا زارع در ارتباط با نقش خود در فیلم توضیح داد: برای هر نقشی که میخواهم بازی کنم تحقیق میکنم. طبیعتا برای بازی در این نقش با افرادی که سبک زندگی نزدیکی به این کاراکتر داشتند رفت و آمد و با آنها گفت وگو کردم.
در ادامه این نشست، شعیبی در ارتباط با ساخت این فیلم گفت: اگر در این فیلم راجع به گفتوگو حرف میزنیم به دنبال این هستیم که در دنیای واقعیت نیز به نسل پرسشگر برای آینده بهتر پاسخگو باشیم.
کارگردان این فیلم تاکید کرد: من با هر تهیهکننده دیگری نیز این فیلم را به همین شکل که دیدید میساختم.
شعیبی درارتباط با فیلم «روز بلوا» گفت: این فیلم راجع به اخلاق است و در آن هر فرد با عقاید خودش بر پایه اخلاق و انسانیت به دیگران کمک میکند.
شعیبی در ارتباط با تصویری که در ارتباط با روحانی در این فیلم به نمایش گذاشته شده است،گفت: روحانی فیلم ما در قم زندگی نمیکند و در فضای لاکچری تهران زندگی میکند و نمیتوانیم زندگی او را به همه روحانیت مرتبط کنیم.
محمد علیمحمدی نیزدر ارتباط با نقش خود در «روزبلوا» گفت: هیجان و تجربه مهمترین بخش این نقش بود.
امین جعفری مدیر فیلمبرداری «روزبلوا» در ارتباط با قابهای فیلم گفت: در کادربندی به دنبال بیان بخشی از روایتهای فیلم، درماندگیها، نگفتهها و نادیدهها هستیم؛ مانند سکانس آشپزخانه که روحانی و همسرش در پشت دیوار با یکدیگر صحبت میکنند.