arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

بیماری برج طغرل؛ از شایعه تا واقعیت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری گفت: پژوهش‌ها بر روی برج طغرل در حال انجام است و پس از تکمیل بررسی‌ها و اقدامات کارشناسی، نظر نهایی در زمینه کج شدن یا فقدان این مورد برای برج قدیمی و تاریخی طغرل اعلام خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امیر مصیب رحیم زاده روز شنبه در خصوص اخباری مبنی بر کج شدن برج طغرل اظهار داشت: کارشناسان بنا وسازه از این اثر تاریخی بازدید و فقط در مواردی جزئی انحرافاتی را مشاهده کرده اند، اما هیچ گونه ترک یا شکافی که نشان دهنده نشست برج باشد، دیده نشده است.

وی با بیان اینکه برای اطمینان بیشتر اقدامات پژوهشی و مطالعات سازه ای بنا از طریق کارشناسان میراث فرهنگی و مشاورین متخصص در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به مرمت برج در سال ۱۳۷۹، مستندات موجود تغییراتی را در خصوص کج شدن این اثر تاریخی نشان نمی دهد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری با اشاره به به صحبت‌های ادیب زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: نتیجه نهایی پس از بررسی‌های دقیق از سوی کارشناسان این حوزه مشخص و اعلام می‌شود و در حال حاضر نمی‌توان به طور قطع و یقین، کج بودن برج طغرل را تایید کرد.

مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در خصوص خبر کج بودن برج طغرل پیشتر گفته بود: بر اساس بازدید چهارشنبه (۱۶ بهمن) بررسی‌ها برای وجود تغییر و انحرافی نسبت به این اثر تاریخی انجام گرفته و بر این اساس در بستر اطراف و نه در محوطه و پایه‌های برج و رینگ بتونی که دور آن در پایین کار کرده‌اند، هیچ کدام آسیب ندیده اند و حتی یک ترک نیز در بدنه وجود ندارد.

"برج طغرل" آرامگاه موسس سلسله سلجوقیان در شرق ابن بابویه شهرری ابهت و شکوه خاصی را به این منطقه بخشیده و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی در جنوب پایتخت است.

مورخان و کارشناسان بر این باور هستند که «طغرل بیک سلجوقی»، موسس و نخستین پادشاه سلسله سلجوقیان در این برج باشکوه و زیبا آرمیده و همین امر سبب شده تا این اثر ملی به نام «برج طغرل» شهرت یابد.

گروهی این برج را محل دفن «خلیل سلطان» از فرزندان «تیمور لنگ» و عده‌ای دیگر همچون محمد محیط طباطبایی این بنا را محل دفن «خلیل سلطان» و همسر وی «شادالملک» و حسن کریمیان نیز برج را مدفن «فخرالدوله‌ دیلمی» می‌پندارد.

در این برج بزرگ، دو درب ورودی در قسمت‌های شمالی و جنوبی قرار دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق آن‌ها وارد محوطه برج شوند.

در بخش شمالی، حوض آب کوچکی قرار گرفته که در ضلع غربی آن، قبری از سنگ مرمر قرار دارد که متعلق به «میر سید محمد محیط طباطبایی»، استاد بزرگ ادبیات و فرهنگ فارسی ایران است.

روی دیوار برج ردیف‌هایی از روزنه مشاهده می‌شود که امروزه به لانه پرندگان مهمان برج تبدیل شده است.

برج طغرل در سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

خبرهایی در هفته گذشته مبنی بر کج شدن برج طغرل (بنای سلجوقی) در شهر ری در فضای مجازی و سایت‌ها منتشر شد اما برخی آن را تایید و برخی تکذیب می‌کردند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان