شرکت های بیمه ای به بلوغ قابل قبولی رسیده اند و هم اکنون با تشکیل کنسرسیوم های منسجم توانسته اند از تحریم ها عبور کنند.
به گزارش انتخاب به نقل از بیمه مرکزی، دکتر غلامرضا سلیمانی که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در یک نشست ویژه خبری سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود: خوشبختانه در حال حاضر هیچ ریسک بزرگی در کشور بدون طراحی پوشش بیمه ای وجود ندارد و صنعت بیمه قادر است تمامی ریسک های موجود را پوشش دهد.
رییس کل بیمه مرکزی با تشریح عملکرد بیمه در ده ماه گذشته از رشد شاخص ها در تمامی فعالیت های بیمه ای خبر داد و اظهار داشت: فضای رقابتی در صنعت بیمه به توسعه این صنعت کمک می کند و در همین راستا ساز و کارهای نظارتی جایگزین وضع تعرفه ها شده و ساز و کار مربوط به نرخ فنی و شرایط حرفه ای بیمه نامه ها از سوی نهاد ناظر به دقت کنترل می شود.
وی از حساسیت بیمه مرکزی برای مشارکت در بخش اتکایی اجباری و اختیاری خبر داد و تصریح کرد: نهاد ناظر به عنوان یکی از شرکای اقتصادی شرکت های بیمه در بخش اتکایی، از قبول بیمه نامه هایی که توجیه فنی و اقتصادی ندارند، خودداری خواهد کرد.
رییس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود به جهش قابل توجه ضریب نفوذ بیمه در سال های اخیر نسبت به پیش از انقلاب اشاره کرد و افزود: در قیاس تطبیقی وضعیت صنعت بیمه، شاخص هایی نظیر جمعیت، میزان تورم و رشد اقتصادی مهم است که با در نظر گرفتن این مسائل می توانیم افزایش ضریب نفوذ بیمه را یک دستاورد قابل قبول ارزیابی کنیم.
وی با ارائه گزارشی از سفر خود و اعضای هیات عامل و مدیران ارشد صنعت بیمه، به استان سیل زده سیستان و بلوچستان از اعطای کمک ده میلیارد ریالی شرکت های بیمه خارج از موارد تعهد شده، از پایبندی این صنعت به مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: صنعت بیمه به موازات ایفای مسئولیت اجتماعی خود پروژه های فرهنگسازانه را با جدیت دنبال می کند و تاکنون در این مسیر گام های بلندی برداشته شده است.
رییس کل بیمه مرکزی، پوشش اندک بیمه ای در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان را از نشانه های توسعه نیافتگی صنعت بیمه یاد کرد و گفت: در سیل ابتدای امسال که بخشی از استان های گلستان، لرستان و خوزستان را دچار آسیب کرده بود پوشش بیمه ای وسیع تری را شاهد بودیم، اما متاسفانه سهم این استان از پوشش بیمه ای بسیار اندک بود.
وی فرایند توسعه بیمه را فرایندی بی حد و مرز دانست و تاکید کرد: در حال حاضر برنامه زنگ بیمه و اجرای کارهای هنری و نمایشی در سطح مدارس ادامه دارد و شرکت های بیمه ای نیز در کنار نهاد ناظر به ایفای رسالت فرهنگی خود در استان های سراسر کشور می پردازند.
رییس شورای عالی بیمه از ادامه تلاش های نهادناظر بیمه و سایر ارکان دولت برای حذف مالیات بر ارزش افزوده محصولات بیمه ای سخن گفت و افزود: تاکنون در دو بخش بیمه های درمان و بیمه های زندگی این بخشودگی مالیاتی اعمال شده و امیدواریم به تدریج محصولات دیگر بیمه ای نیز از این معافیت برخوردار شوند.
وی ثبات مدیریتی و همچنین همدلی روابط عمومی ها و رسانه ها را از عوامل موثر در توسعه صنعت بیمه توصیف کرد و افزود: جریان شفاف اطلاع رسانی مستلزم همبستگی روابط عمومی های صنعت بیمه و اصحاب رسانه است و این ارتباط باید بیش از پیش تقویت شود.
دکتر سلیمانی تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل رشد اندک ضریب نفوذ بیمه، توسعه نیافتگی فرهنگ بیمه ای به شمار می رود که باید برای ایجاد تحول در آن راهکارهایی اندیشید.
رییس کل بیمه مرکزی ایراز امیدواری کرد با مهار تورم و تحول اقتصادی، محصولات بیمه ای با قیمت ارزان تری به دست مصرف کننده برسد تا افراد بیشتری از جامعه از ظرفیت های این صنعت بهره مند شوند.
سلیمانی از گسترش شبکه های آی تی و نظام خودکنترلی و استقرار داشبوردهای مدیریتی در تمامی شرکت های بیمه خبر داد و گفت: با ورود استارت آپ ها تحولی در عرصه فروش بیمه نامه ایجاد شده و نهادناظر با اعطای کارگزاری های دیجیتالی به این استارت آپ ها رویکرد مثبت خود را به تحولات سایبری در حوزه بیمه نشان داده است.
وی از اجرای کمپین ویژه ای برای کاهش تلفات جاده ای در ماه های پیش روی منتهی به سال جدید، خبر داد و گفت: هر چقدر در زمینه های فرهنگی و پیشگیری از تلفات و خسارات تلاش کنیم باز هم جای کار دارد و امیدواریم در ماه های آتی شاهد کاهش خسارات باشیم.
رییس کل بیمه مرکزی در این نشست به اهمیت گسترش فرهنگ تهیه بیمه نامه های زندگی، توسط تمامی آحاد جامعه تاکید کرد و با اشاره به ویژگی های بیمه نامه های زندگی، تصریح کرد: افزایش ضریب نفوذ بیمه در گرو توسعه بیمه های زندگی است و با روندی که شرکت های بیمه در پیش گرفته اند و حمایتی که از سوی رسانه ها می شود ان شاءالله تا پایان برنامه ششم توسعه به هدفگذاری ضریب نفوذ هفت درصدی نزدیک خواهیم شد.
وی تشویق و ترغیب مردم را به خرید بیمه نامه های متنوع، نوعی فرهنگسازی دانست و افزود: سرمایه اصلی صنعت بیمه اعتماد مردم است و تلاش می کنیم با ایفای به موقع تعهدات خود از این سرمایه بزرگ، صیانت کنیم.
وی درپایان از طراحی بانک اطلاعاتی در شبکه سنهاب خبر داد و به صراحت اعلام کرد: نهاد ناظر اجازه نخواهد داد بیمه گذاران بدهکار به آسانی از شرکت های دیگر بیمه ای نسبت به تهیه بیمه نامه مبادرت کنند.
گفتنی است در این نشست دو ساعته خبرنگاران رسانه های مکتوب، سایت های خبری و صدا و سیما به طرح سوالات خود در زمینه های های بیمه ای، راه اندازی صندوق بیمه های همگانی، آمارهای سالانه صنعت بیمه و موضوعات دیگر پرداختند.