arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۴۰/

سفر پرماجرای رئیس اسرائیل به ترکیه در سال ۱۳۸۲ / اردوغان درباره قدرت هسته‌ای ایران چه گفت؟

اردوغان به رابط ما گفته بود که معتقد نیست ایران تهدیدی برای منطقه است. او همچنین اضافه کرد که ایران تنها قدرت هسته‌ای منطقه نیست، که احتمالا اشاره به اسراییل به عنوان قدرت دیگر دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفر پرماجرای رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه در سال ۱۳۸۲ / اردوغان درباره قدرت هسته‌ای ایران چه گفت؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از ترکیه به تاریخ چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۲ به بحث بازدید کاتساو، رییس جمهور اسراییل از ترکیه «موفقیتی بزرگ» پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: بازدید کاتساو، رییس جمهور اسراییل از ترکیه «موفقیتی بزرگ» - تایید نگرانی درباره ایران و عرفات
طبقه بندی: محرمانه
پنج شنبه ۱۳:۰۷ دقیقه هفدهم جولای ۲۰۰۳
از: ترکیه
به: نامشخص

۱. رابط‌های ما در سفارت اسراییل در آنکارا از سفر رییس جمهور کاتساو به آنکارا و استانبول در روز‌های ۸ و ۹ جولای بسیار خوشحال هستند. امانوئل ناشون، فرستاده سیاسی اسراییل می‌گوید «این دیدار موفقیت بزرگی بود» و ادامه داد که «اصل انجام شدن این سفر خودش موفقیت است. ترک‌ها هر کاری می‌توانستند برای این سفر انجام دادند». او معتقد است که روابط دوجانبه میان دو دولت «بسیار موفقیت آمیز» است. ناشون می‌گوید که رییس جمهور ترکیه دعوت برای این سفر را انجام داده و اشاره کرد که آخرین باری که دیدار در چنین سطحی انجام شده بود در اواسط آوریل ۹۹ و در زمان رییس جمهور دمیرل بود.

۲. از نکات مهم این سفر، مهمانی شام به افتخار کاتساو توسط رییس جمهور سزر بود که اردوغان نخست وزیر و گل، وزیر امورخارجه هم در آن شرکت داشتند. مراسم شام شامل اجرای موسیقی توسط ارکستر ملی ترکیه بود که گروه کر استانبول هم در آن آهنگ‌های سنتی یهودی را اجرا می‌کردند.

۳. رییس جمهور کاتساو به همراه ۱۰۰ تاجر اسراییلی در این مراسمات در آنکارا و استانبول شرکت کرد. تجارت میان اسراییل و ترکیه در سال ۲۰۰۲ برابر ۱.۲ میلیارد دلار بود و ناشون انتظار دارد که این رقم در سه تا چهار سال آینده به ۲ میلیارد دلار برسد.

ایران مشکلی نیست
۴. اردوغان به رابط ما گفته بود که معتقد نیست ایران تهدیدی برای منطقه است. او همچنین اضافه کرد که ایران تنها قدرت هسته‌ای منطقه نیست، که احتمالا اشاره به اسراییل به عنوان قدرت دیگر دارد.

دوری از عرفات
۵. تاریخ دقیقی برای سفر اردوغان، نخست وزیر و گل، وزیر امورخارجه به اسراییل تعیین نشد، اما اصولا تصمیم گرفته شد تا این تبادل دیدار در «پاییز» انجام شود. منابع ما تایید کرده اند که مشکل اصلی برای هرگونه سفر اردوغان، عدم ملاقات او با عرفات، رییس تشکیلات خودگران فلسطینی است. در زمان سفر کاتساو ، منابع اسراییلی به اردوغان اعلام کرده بودند که او اگر با عرفات دیدار کند، نمی‌تواند با نخست وزیر شارون دیدار کند. منابع ما خوش بین هستند که روش‌هایی برای جلوگیری از دیدار «تصادفی» با عرفات وجود دارد. منابع ما پیشنهادهای احتمالی برای جلوگیری از دیدار عرفات و اردوغان به این شکل بیان کرده اند: ۱) دعوت از عباس، نخست وزیر (ابومازن) به ترکیه برای دیدار مستقیم با اردوغان، دقیقا قبل از سفر به اسراییل، که نیاز به ملاقات مجدد در فاصله کمک با ابومازن در سرزمین‌های فلسطینی را از بین می‌برد. ۲) برگزاری نشست‌های سه جانیه در آقابا به میزبانی اردن یا ۳) زمان بندی گفتگو‌های دوجانبه اسراییل-ترکیه در ایلات.
پیرسون

نظرات بینندگان