arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۰۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۰

قطعنامه ضد سوريه در مجمع عمومي سازمان ملل با اكثريت آرا تصويب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مجمع عمومي سازمان ملل با اكثريت آرا، قطعنامه‌اي را براي حمايت از طرح اتحاديه عرب درباره سوريه تصويب كرد و در همين حال فرانسه از پيش‌نويس قطعنامه جديد عليه دمشق در شوراي امنيت خبر داد.

به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه خبري الجزيره، مجمع عمومي سازمان ملل با برگزاري نشستي، پيش‌نويس قطعنامه‌اي را كه عربستان سعودي آن را تنظيم كرده بود، با اكثريت 137 راي به تصويب رساند كه اين قطعنامه براي حمايت از طرح‌هاي اخير اتحاديه عرب در خصوص سوريه تنظيم شده و در آن از بشار اسد، رئيس‌جمهوري اين كشور خواسته شده تا از قدرت كناره‌گيري كند.

در اين قطعنامه كه توسط نماينده مصر در سازمان ملل به نمايندگي از كشورهاي عربي، ارائه شد، توقف فوري آنچه كه "حمله نظام سوريه عليه مخالفان" ناميده شده، خواسته شده است.

در اين نشست بشار الجعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل اظهار كرد: اينكه اين مساله ظرف 10 روز مطرح شد، نشان‌دهنده اين است كه سوريه مورد هدف برخي كشورها قرار دارد و اين مساله‌اي است كه اعتبار سازمان ملل را زير سوال مي‌برد.

الجعفري اين قطعنامه را بخشي از توطئه‌اي دانست كه هدف از آن سرنگوني نظام حاكم سوريه و اجازه دادن به مخالفان براي تسلط بر اين كشور دانست.

در اين نشست ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل نيز ضمن مخالفت با پيش‌نويس قطعنامه، تصريح كرد: اين پيش‌نويس تلاشي براي كنار زدن رهبران سوريه و مخالفت با هر گونه ارتباط با آنان و حل‌وفصل سياسي مساله اين كشور است.

در اين نشست عبدالفتاح عبدالعزيز، نماينده مصر نيز به عنوان نماينده كشورهاي عربي در سازمان ملل گفت: ما هر گونه حل‌وفصل سياسي مساله سوريه را رد نمي‌كنيم، اما دولت اين كشور بايد به خواسته‌هاي ملت سوريه پاسخ مثبت دهد.

از سوي ديگر سوزان رايس، نماينده آمريكا در سازمان ملل طي بيانيه‌اي مدعي شد: مجمع عمومي سازمان ملل با اين اقدام، پيام روشني را به ملت سوريه داد و آن هم اينكه به آنها نشان داد كه جهان با ملت سوريه است.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس نيز در سخناني عنوان داشت: اين اقدام مجمع عمومي سازمان ملل، پيام آشكاري به رئيس‌جمهوري سوريه است كه به وي اعلام مي‌كند، رهبران جهان يقينا كساني را كه در خشونت‌ها در سوريه دخيل هستند، محاكمه خواهند كرد.

وزير امور خارجه انگليس در ادامه اظهار كرد: لندن تمام تلاش خود را براي حمايت از طرح اتحاديه عرب در خصوص سوريه به كار خواهد گرفت و در نشست "دوستان سوريه" كه در تونس برگزار خواهد شد، اين مساله را مطرح مي‌كند.

ويليام هيگ همچنين از دبيركل سازمان ملل خواست تا نماينده ويژه‌اي براي فعاليت در مجموعه دوستان سوريه تعيين كند.

از سوي ديگر آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه اعلام كرد كه كشورش تلاش دارد تا پيش‌نويس قطعنامه جديدي را به شوراي امنيت ارائه دهد كه در آن مساله گذرگاه‌هاي امن براي سوريه پيش‌بيني شده است.

وزير امور خارجه فرانسه عنوان داشت: اين پيش‌نويس بر اساس پيشنهادات اتحاديه عرب براي توقف خشونت‌ها و نقض حقوق بشر در سوريه تنظيم شده است.

آلن ژوپه همچنين تاكيد كرد كه پاريس براي حل‌وفصل سياسي مساله سوريه و انتقال مسالمت‌آميز قدرت در اين كشور با اتحاديه عرب همكاري مي‌كند و در اين راستا تمام تلاش خود را به كار خواهد گرفت.

در همين حال بان كي مون، دبير كل سازمان ملل در سخناني از مخالفان و مقامات سوريه خواست تا خشونت‌ها در اين كشور را متوقف كنند.

وي در ادامه اظهار كرد: دمشق بايد به برگزاري نظرسنجي در خصوص قانون اساسي مبادرت ورزد.

از سوي ديگر منابع خبري از تصميم دولت ونزوئلا براي صادرات گازوئيل و ديگر مواد سوختي به سوريه خبر دادند تا كمبودهاي ناشي از تحريم‌هاي غربي عليه اين كشور را جبران كند.

بنا به گزارش خبرگزاري رويترز، محموله‌هاي سوختي از جمله گازوئيل در ازاي مواد خوراكي و كالا همانند روغن زيتون به سوريه صادر خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
بهزاد
|
PHILIPPINES
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
7
90
دستشون درد نکنه
خدا خیرشون بده
اینکه توهین نیست!
بذارش!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
1
32
این حلقه محاصره داره هی تنگتر میشه!
sami
|
GERMANY
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
48
چرا ننوشتی که فقط 12 کشور (اکوادور،ایران، بلاروس، بولیوی، چین، روسیه، زیمبابوه، سوریه، کره شمالی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا) به این قطعنامه رای منفی دادند؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
خوشمان آمد. همه دوستان که یکجا جمعند.
رامین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
زرشک...خودتان ترجمه کنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
45
کلا یه سری کشور تو جهان هستند که همیشه از آب گل آلود ماهی میگیرند کشورهایی چون ونزوئلا,چین , بولیوی
ولی در صدر اونها چین هستش
روسیه هم در نامردی کردن در دقیقه 90 شهره خاص و عامه
جم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
62
4
متأسفم که به اسد نه گفتن و به وهابی های دیکتاتور تروریست بله
ساسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
2
73
خیلی کار بدی کردند.
بشار خیلی آدم خوبیه و مردمش را از مرگ نجات میده.
نیروهای مهربان او از جان و ناموس و کودکان مردم سوریه حفاظت میکنند.
در ضمن تمام مردم دنیا اشتباه میکنند و فقط ما درست میفهمیم. اینکه دیگه معلومه.
خودتان لطفاً ترجمه بفرمائید. با سپاس
نظرات بینندگان