arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۰

تعهد سه​جانبه ایران، پاکستان و افغانستان برای بروز ھرگونه تھدیدی از خاک کشورھا علیه یکدیگر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسای جمهور ایران، پاکستان، افغانستان در پایان اجلاس سه جانبه در اسلام آباد بیانیه مشترکی صادر کردند که یک بند آن بر«عدم اجازہ برای بروز ھرگونه تھدیدی از خاک کشورھا علیه یکدیگر» تصریح دارد.

به گزارش انتخاب، در این بیانیه مشترک که 20 بند و چندین تبصره دارد و به سه زبان فارسی,دری و انگلیسی منتشر شد، همچنین تاکید به« ھمکاریھای گستردہ در حوزہ ھای سیاسی،امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی و ارتقای ارتباطات مردمی از جمله سفر ھیات ھای پارلمانی، دانشگاھی و رسانه ای» شده است.

یک بند دیگر این بیانیه از این قرار است:«تقویت ھمکاریھا برای ریشه کنی افراط گرایی، تروریسم، و نظامی گری و توجه به ریشه ھای این مشکلات و محکومیت کشتار افراد غیر نظامی و نیز ترور و کشتار بر ھر شکل آن.»

متن کامل بیانیه مشترک روسای جمهوری ایران , پاکستان و افغانستان را به نقل از ایرنا بخوانید:

1-      آقایان محمود احمدی نژاد رییس جمھوری اسلامی ایران، حامد کرزی رییس جمھوری افغانستان و آصف علی زرداری رییس جمھوری پاکستان سومین نشست سه جانبه سران را در تاریخ 28 بھمن ١390 ﴿17 فوریه 2012﴾ در اسلام آباد برگزار نمودند.

2-       سه رییس جمھوری متعھد شوند در راستای تحقق خواست مردم خود برای صلح، امنیت، ثبات، پیشرفت اقتصادی، ھمکاری ھای خود را افزایش دھند.
3-       سه رییس جمھوری بر لزوم اجرای تصمیمات اجلاس سه جانبه قبلی سران در سوم خرداد 1388 ﴿ماہ می 2009﴾ و سوم تیر ١390 ﴿ژوئن 2011﴾ در تھران و اجلاس وزار خارجه سه کشور در تاریخ 26 دی ماہ 1388 تاکید نمودند. آنان ضمن تاکید بر علایق تاریخی، جغرافیایی، فرھنگی و مذھبی سه کشور، در موارد ذیل به توافق رسیدند.
3-1 ) ایجاد چارچوب ھمکاریھای جامع و اتخاذ گامھای عملی در زمینه ھمکاریھای سودمند متقابل برای ارتقای ثبات، صلح و رفاہ مشترک.
3-2 ) احترام به حاکمیت، استقلال، وحدت و یکپارچگی ارضی کشورھا بر مبنای منشور ملل متحد.
3-3 ) عمل بر اساس منافع و احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی کشورھا.
3-4 ) عدم اجازہ برای بروز ھرگونه تھدیدی از خاک کشورھا علیه یکدیگر، سه طرف موافقت کردند مشورتھای لازم برای دستیابی به یک موافقتنامه در این زمینه را آغاز نمایند.
3-5 ) حمایت از توسعه و بازسازی در افغانستان
3-6 ) ھمکاریھای گستردہ در حوزہ ھای سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی و ارتقای ارتباطات مردمی از جمله سفر ھیات ھای پارلمانی، دانشگاھی و رسانه ای.
3-7 ) تقویت ھمکاریھا برای ریشه کنی افراط گرایی، تروریسم، و نظامی گری و توجه به ریشه ھای این مشکلات و محکومیت کشتار افراد غیر نظامی و نیز ترور و کشتار بر ھر شکل آن.
3-8 ) ھمکاری در زمینه مبارزہ با معضل تولید و قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته فرا مرزی.
3-9 ) اولویت ھمکاریھا در زمینه توسعه اقتصادی – اجتماعی
3-10) توسعه تجارت سه جانبه از طریق ارائه تسھیلاتی مانند تعرفه ترجیحی و ترتیبات تجارت آزاد و نیز مبادله پایاپای.
3-11) افزایش ارتباطات از طریق اجرای طرح ھای ھمکاری در امور زیر بنایی، جادہ ای و ریلی، حمل و نقل و مخابرات.
3-12) افزایش ھمکاری ھای سودمند متقابل در حوزہ انرژی، معاون و مواد معدنی، کشاورزی و دیگر بخش ھا.
3-13) پایبندی به گسترش تجارت و ترانزیت میان سه کشور و تشویق بخش خصوصی در امر سرمایه گذاری.
3-14) ھمکاری در زمینه بازگشت محترمانه، سریع و داوطلبانه پناھندگان افغانی به کشورشان.
3-15) تاکید بر ضرورت گسترش ھمکاریھا در سطح بین المللی خصوصا در سیستم ملل متحد.
3-16) موظف شدن وزرای خارجه برای آمادہ سازی و ھماھنگی به منظور تھیه نقشه راہ ھمکاریھای سه جانبه و ارائه آن به اجلاس بعدی سران.
3-17) موظف شدن وزرای کشور / امنیت برای ایجاد چارچوب ھمکاریھای سه جانبه بخصوص در زمینه مبارزہ با تروریسم، مواد مخدر و مدیریت مرزی ظرف مدت 6 ماہ.
3-18) ھمچنین موظف شدن وزرای بازرگانی برای تدوین گامھایی در جھت توسعه تجارت و ھمکاریھای سه جانبه اقتصادی.
3-19) تشکیل کمیته پیگیری توافقات سه جانبه بمنظور نظارت بر اجرای توافقات اجلاس سران و وزرای این کمیته که مرتب در سطح معاونین وزرای خارجه سه کشور تشکیل جلسه خواھد داد.
3-20) برگزاری چھارمین اجلاس سران در کابل تا پایان سال 2012 تاریخ دقیق اجلاس از طریق مجازی دیپلماتیک نھایی و اعلام خواھد شد.
4-      روسای جمھوری اسلامی ایران و پاکستان حمایت کامل خود را از فرایند صلح و آشتی ملی منحصرا با ابتکار و تحت مدیریت افغانھا مورد تاکید مجدد قرار دادند. آنان رییس جمھوری اسلامی افغانستان را نسبت به گسترش ھمکاری کامل در این خصوص مطمئن ساخته و بر مالکیت افغانی , ھر ابتکاری در این زمینه تاکید کردند.
5-       آقای محمود احمدی نژاد رییس جمھوری اسلامی ایران و حامد کرزی رییس جمھوری افغانستان نھایت قدردانی خود را از آقای زرداری و آقای گیلانی رییس جمھوری و نخست وزیر پاکستان بخاطر میزبانی گرم از ھیاتھای دو کشور و برنامه ریزی عالی این اجلاس بعمل آوردند.
6-       این بیانیه مشترک در نسخه ھای اصلی به زبانھای فارسی / دری / انگلیسی در تاریخ 28 بھمن ماہ ١390 برابر با 17 فوریه 2012 در اسلام آباد به امضا روسای جمھور سه کشور رسید.
 
'محمود احمدی نژاد'رییس جمهوری ایران در دومین روز از سفر خود به پاکستان همراه با روسای جمهوری پاکستان،افغانستان در سومین اجلاس سه جانبه سران سه کشور حضور یافت

نظرات بینندگان