arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

امارات عربستان را در یمن تنها گذاشت

چند روز مانده به پایان پنجمین سال جنگ در یمن که در ششم فروردین ۱۳۹۴ آغاز شد، امارات خروج تمامی نیروهای خود از یمن را اعلام کرد. ابوظبی ماموریت شرکت در نبرد را به سربازان یمنی واگذار کرده که آنها را آموزش داده و مسلح کرده و شمار آنها تقریبا ۲۰۰ هزار سرباز می باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه فرامنطقه ای « رأی الیوم » چاپ لندن در افتتاحیه امروز ( چهارشنبه ) خود این عقب نشینی رسمی را « یک جانبه و غیرمنتظره » خواند.

رأی الیوم افزود: یک جانبه است زیرا این عقب نشینی در چارچوب عقب نشینی موازی و همزمان با نیروهای سعودی و سودانی به عنوان شرکای امارات در ائتلاف انجام نگرفت و غیرمنتظره است زیرا پس از مرحله مقدماتی و در نتیجه یک توافق سیاسی بین المللی و یا منطقه ی انجام نگرفت و از پیش اعلام شده نبود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سپهبد ستاد « عیسی مزروعی » فرمانده عملیات مشترک امارات در یمن در مراسم بازگشت نیروهای اماراتی در ابوظبی شمار سربازان متجاوز این کشور در یمن ۱۵ هزار تن بود و جنگنده های اماراتی ظرف پنج سال گذشته علیه مردم بی دفاع یمن ۱۳۰ هزار سورتی پرواز انجام دادند و بیش از نیم میلیون ساعت پرواز در صحنه عملیات داشتند و تقریبا ۹۰ شناور دریایی اماراتی هم در این جنگ مشارکت داشت.

روزنامه مزبور از تحول یاد شده به عنوان شروعی بر پایان جنگ یمن و خاتمه یافتن شراکت میان عربستان و امارات و از هم گسسته شدن « ائتلاف عربی » نام برد.

ابوظبی اعتراف کرد که در جنگ یمن ۱۰۸ تن از نظامیان اماراتی کشته شدند اما شمار مجروحان خود را برملا نکرد و سعی کرد تا میزان تلفات جانی و مادی خود را در این نبرد ناچیز جلوه دهد و در صدد بهبود روابط خود با ایران و محور مقاومت برآمد.

در واقع ابوظبی در پاسخ به خواست مردم امارات چنین تصمیمی را اتخاذ کرد زیرا اماراتی ها مشارکت کشورشان در این جنگ را « یک اشتباه راهبردی » می دانستند چرا که امکان دستیابی به یک راه حل نظامی موفق اگر نگوییم ناممکن است، بسیار سخت و دشوار شده است و هیچ گونه چشم انداز روشنی در آینده نزدیک برای این نبرد نمی توان یافت.

رأی الیوم ادامه داد : مقامات اماراتی در ابتدای این جنگ می گفتند که برای مقابله با محور مقاومت و گسترش یافتن نفوذ و حضور این محور در منطقه وارد چنین نبردی شده اند و هدف آنان برخلاف آنچه که همپیمانان سعودی شان می گفتند، بازگرداندن حاکمیت قانون و دولت قانونی به یمن نیست زیرا روابط آنان با عبد ربه منصور هادی به عنوان نماد این دولت قانونی طی پنج سال گذشته پر تنش بوده است و جنبش انصارالله نه تنها از بین نرفت بلکه توانش افزایش یافت. این جنبش علاوه بر در اختیار داشتن صنعا و شمال یمن با حمایت های سیاسی و نظامی محور مقاومت ، حضور و نفوذش به سمت شرق و جنوب یمن نیز در حال گسترش است.

حمله پهپادی و موشکی انصارالله به تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص به عنوان ستون فقرات صنعت نفت سعودی و ویران شدن آن به عنوان یک نقطه تحول اساسی امارات را وادار کرد تا تصمیم به خروج از یمن بگیرد.

رأی الیوم از اعزام هیات امنیتی از سوی ابوظبی به تهران جهت بهبود روابط با ایران و بازگشایی سفارت امارات در دمشق به عنوان نشانه های کاهش تنش و خصومت میان امارات با کشورهای تشکیل دهنده محور مقاومت نام برد.

این روزنامه فرامنطقه ای به نقل از منابع خبری در خلیج فارس نوشت: رهبران امارات یقین یافته اند که ائتلاف سعودی اماراتی پیروز میدان جنگ در یمن نخواهد بود و چنین نبردی تنها باعث فرسایش مالی و انسانی کشورهای شرکت کننده در آن شده است و قدرت انصارالله روز به روز در حال افزایش است .

وقتی انصارالله می تواند با موشک های دقیق خود ریاض و أبها و بقیق و جیزان و نجران را مورد هدف قرار دهد، دوبی و ابوظبی را نیز به سادگی می تواند مورد حمله قرار دهد و اقتصاد امارات را که هم اکنون با مشکلات بزرگی روبرو است، از بین ببرد به ویژه با توجه به اینکه نمایشگاه بین المللی اکسپو قرار است در اکتبر آینده ( مهر و آبان ۱۳۹۰)در دوبی برگزار شود.

از سوی دیگر گزارش صندوق بین المللی پول در پنجشنبه گذشته مبنی بر ورشکسته شدن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پانزده سال آینده زنگ خطر را برای این کشورها به صدا درآورده است و آنها هر چه زودتر باید از هدر رفت ثروت ملی خود جلوگیری کنند.

رأی الیوم در پایان از عقب نشینی امارات به عنوان فروپاشی عملیات " توفان قاطعیت " ائتلاف سعودی و شکست این ائتلاف قبل از پایان یافتن پنجمین سال جنگ و یک نقطه تحول مهم در منطقه نام برد که می تواند پیامدهای راهبردی منطقه ای با خود به همراه داشته باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان