نامه رییس دیوان عالی کشور به رییس جمهور و ورود این مقام ارشد قضایی به موضوع آلودگی هوای تهران با استقبال مسئولان شهری رو به رو شد.
به گزارش انتخاب به نقل از مهر آیت ا... محسنی گرگانی در ابتدای نامه خود به احمدینژاد ضمن تاکید بر اینکه این نامه با اخلاص و خالی از هر گونه شائبه سیاسی است، در پایان این نامه انتظارات خود را در قالب 5 پیشنهاد مطرح کرد که در رأس آنها توسعه مترو قرار دارد.
آلودگی هوا موضوعی سیاسی نیست
مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست ارسال نامه به رییس جمهور با موضوع آلودگی هوا از طرف یک مقام عالی رتبه قضایی را به فال نیک گرفت و گفت: این اقدام بیسابقه بوده چرا که تا کنون در این سطح قضایی هیچ مسئولی به این موضوع ورود پیدا نکرده بود.
وحید نوروزی با اعلام اینکه در ابتدای نامه صراحتاً تاکید شده این نامه با اخلاص و به دور از هر گونه شائبه سیاسی نوشته شده، افزود: این به معنای آن است که داشتن هوای پاک در هیچ دورهای سیاست و سیاست بازی نمیشناسد، چرا که همگان از هر جناح سیاسی از یک هوا تنفس میکنند و این امر با هوشمندی در ایننامه مطرح شده که آلودگی هوا موضوعی سیاسی نیست و کسانی که در باره هوا صحبت میکنند، انگ سیاسی بر نمیتابند.
وی تاکید این نامه بر تردد فراوان خودروهای شخصی و دولتی به عنوان عوامل آلودگی هوا را تذکری بسیار به جا دانست و اعلام کرد: اگر چه تعداد خودروهای دولتی به مراتب کمتر از خودروهای شخصی است اما متأسفانه شرایط این خودروها که بسیار بدتر از خودروهای شخصی است، به آلودگی هوا دامن میزند.
نوروزی با تاکید بر اینکه آلایندگی خودروهای دولتی جدی گرفته نمیشود، خاطرنشان کرد: برخی از سرویسهای ارگانهای دولتی و نظامی بعضاً اتوبوسهایی دارند که به دلیل فرسودگی ازدایره حمل و نقل شهری کنار گذاشته شدهاند اما با اعمال تغییرات به عنوان سرویس این ارگانها تردد میکنند که این مسأله جای نگرانی دارد.
در بیبرنامگی موجود، نه خبری از تدبیر هست و نه منطق!
مشاور معاون شهردار تهران با اعلام اینکه در این نامه به خطرناک شدن وضعیت هوای تهران اشاره شده، اعلام کرد: این در حقیقت همان چیزی است که مدیریت شهری نیز روی آن تاکید کرده اما مسئولان دولتی در پاسخ میگویند وضعیت هوا به لحاظ گازها خوب است و مشکلی جز ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون وجود ندارد که البته گفتههای مسئولان دولتی مورد قبول نیست، چرا که بر اساس استانداردها شاخص کیفیت هوای تهران در بیشتر روزهای سال ناسالم است.
نوروزی استفاده از عبارت تدبیری عمیق و ماندگار در این نامه را قابل تامل دانست و تصریح کرد: این تاکید نشان از آن دارد که اقدامات هیجانی و احساسی همچون آب پاشی تهران و نصب فنهای بزرگ برای جا به جایی هوا عملی نیست و کاهش آلودگی هوا نیازمند برنامههای همراه با تدبیر و منطق است که البته در بیبرنامگی موجود، نه خبری از تدبیر هست و نه منطق و عملاً در حال حاضر برنامهای برای کاهش آلودگی هوای تهران وجود ندارد.
وی در مورد بخشی از این نامه که در آن با اشاره به شهامت و شجاعت رییس جمهور از ایشان خواسته شده حداقل پایه، شالوده و زیر بنای طراحی جهت سالم سازی هوای آلوده تهران را آغاز کند، گفت: این پایه و شالوده در قالب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و برنامه دوم تا پنجم توسعه وجود داشت اما مسئولان فعلی دولت به آنها توجهی نکردند.
پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه آلودگی هوا
مشاور معاون شهردار تهران خواستار رسیدگی قوه قضاییه به شیوه مسئولان دولتی در عدم اجرای مصوبات مجلس و حتی مصوبات خود دولت شد و اظهار کرد: البته پیشنهادهایی در این زمینه همچون تشکیل «کارگروه ویژه آلودگی هوا» و حتی تشکیل «دادگاه ویژه آلودگی هوا در قوه قضاییه» ارائه شده که همچنان مورد تاکید است.
نوروزی با تاکید بر اینکه در این نامه به توسعه مترو به عنوان شاه کلید آلودگی هوا اشاره شده، تصریح کرد: متاسفانه مصوبات مجلس در این زمینه مثل اعطای دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به متروی تهران و کلان شهرها مورد قبول مسئولان دولتی قرار نگرفته و آنها به راحتی بیان میکنند قانون را قبول ندارند!
وی با اشاره به حدیثی از مولا که فرمودهاند هر کس در انجام عملی کوتاهی کند، سرانجام به هم و غم گرفتار خواهد شد در پایان این نامه، گفت: به نظر میرسد مسئولان ما فکر میکنند دود کم کاری و بیتوجهی در مسئولیت فقط به چشم دیگران میرود و دامن خود آنها را را نمیگیرد و از این رو تعمداً یا سهواً مقابل چرخ اقدامات کاهنده آلودگی هوا سنگ میگذارند!
مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه کودکان بسیاری به دلیل ابتلا به سرطان در درد و رنج هستند، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان یا فرزندان ایشان کمی از درد و رنج کودکان مبتلا به سرطان را از نزدیک احساس میکردند، طور دیگری عمل میکردند.
مشکل اینجاست که متخصصان و صاحب نظران تصمیم گیر نیستند
از سوی دیگر مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استقبال از نامه رییس دیوان عالی کشور به رییس جمهور گفت: تجربه کشورهای موفق دنیا نشان میدهد مهمترین عامل کاهش آلودگی هوا ترغیب و تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی است که مورد کم مهری و بعضاً بیمهری قرار گرفته است.
یوسف رشیدی با تاکید بر اینکه در اختصاص امکانات و توزیع بودجه کشور سلامت مردم از اولویت برخوردار نیست، افزود: اگر سلامت مردم اولویت داشت به جای اجرای راه حلهای مقطعی و ساده انگارانه مانند آب پاشی تهران برای کاهش آلودگی هوا به راهکارهای بنیادی و کارشناسی مانند اولویت دادن به حمل و نقل عمومی توجه میکردند.
وی ساختارهای اجرایی و اداری کشور و قوانین موجود را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد: اداره و مدیریت کلان شهری مانند تهران با ساختارها و مقررات قدیمی امکان پذیر نمیباشد و به عنوان نمونه تهران کماکان فاقد برنامه جامع کاهش آلودگی هواست و البته نگاه دولتی و غیر رقابتی بر صنایع خودروسازی و ضعف سیستمهای نظارتی باعث تشدید آلودگی هوا شده است.
مدیر عامل شرکت کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: در بحث آلودگی هوا مشکل اینجاست که متخصصان و صاحب نظران تصمیم گیران این حوزه نیستند و امیدوارم نامه رییس دیوان عالی کشور و ورود ایشان به موضوع آلودگی هوای تهران باعث شود تا مسئولان دولتی این موضوع و سلامت مردم تهران را مورد توجه قرار دهند.