arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

حاشیه‌های ادامه‌دار جشنواره فیلم فجر

در حالی که چند روز از پایان جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، تبعات اختتامیه پرحاشیه آن همچنان ادامه دارد و مشخص نیست تکلیف سیمرغ‌های تحویل گرفته نشده چه می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از پایان مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ماجراهای حاشیه‌دار این رویداد هنوز تمام نشده و پس از اعلام صریح دبیر جشنواره درباره دلایل حاضر نشدن عوامل فیلم «روز صفر» در مراسم، برخی داوران جشنواره هم به این اتفاق واکنش نشان دادند.

داروغه‌زاده‌ که روز ۲۳ بهمن در توییتر اعلام آمادگی کرد تا به رسم وظیفه پاسخگوی سوال خبرنگاران است، در گفت‌وگویی با ایسنا ‌با تاکید ‌بر اینکه ‌رفتار گروه «روز صفر» بی‌سابقه، باعث تأسف ‌و حیرت است‌، بیان کرد: این گروه معترض بود که چرا برخی افراد معترض یا قهرکننده با جشنواره مورد داوری قرار گرفته‌اند و یا اینکه چرا فیلم «خورشید» علیرغم دیر رسیدن پذیرفته شد.

البته نیامدن برگزیده‌های این فیلم به اختتامیه در همان شب هم با واکنش یکی از داوران بخش نگاه نو همراه شد و فرشته طائرپور پس از اعلام نام سعید ملکان به عنوان برگزیده بخش نگاه نو و این گفته مجری که ملکان با تاخیر می‌رسد، گفت، تندیس سیمرغ را نگه می‌دارد تا وقتی بابت این تاخیر عذرخواهی شد آن را تحویل دهند.

اما این عضو هیأت داوران بخش نگاه نو جشنواره در گفت و گویی با همایون اسعدیان در کافه آپارات گفت که برای این جایزه باید فکری کرد. « یا سیمرغ را با یادداشت «این تنها سیمرغ بخش فیلم اولی‌های جشنواره ۳۸ است که برنده آن با ناسپاسی برای دریافت آن روی صحنه نیامد» به موزه سینما می‌فرستیم یا آن را به یکی از فیلم‌های دیگری که یک رأی از این فیلم کمتر داشتند می‌دهیم.»

طائرپور افزود: امیدوارم ایشان (سعید ملکان) ماموریت از جایی برای تخریب و تهدید جشنواره نداشته باشند. جشنواره محترم است کسی که رعایت جشنواره نکرده رعایت سینمای ایران را نکرده است. کسی که قهر کردن بلد نباشد آشتی کردن هم بلد نیست. آقای ملکان کار خودش را سخت کرد چون ناشیانه قهر کرد امیدوارم راه حلی به ذهنش برسد که مدبرانه آشتی کند.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک تهیه‌کننده و فیلمساز فکر می‌کنم جواب بی‌ادبی را اگر تعمدی است، نباید با سکوت داد. جواب دهن کجی را نباید با لبخند داد. اگر یک سال این اتفاق بیفتد سال بعد هم تکرار می‌شود، چون تبدیل به ابزاری می‌شود برای کسانی که خودشان را از فیلم‌هایشان مهمتر می‌دانند. ملکان کم آورد وگرنه می‌توانست بیاید روی صحنه و حرفش را بزند. او می‌گوید چرا به کسی که تحریم کرده جایزه دادید، بعد خودش جشنواره را تحریم کرد؟!

همچنین محمدمهدی عسگرپور، داور بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته در برنامه شهر فرنگ گفته است: ما با جشنواره‌ای مواجه هستیم که مشابهی در دنیا ندارد. مخاطبان سینما از طیف‌های مختلفی هستند. برخی بولتن‌نویس هستند، برخی علاقمند و برخی منتقد. برخی سینماگران هم دریافته‌اند که می‌توانند از فضای جشنواره برای معامله و روی زبان انداختن خود و فیلمشان استفاده کنند.

علاوه بر این‌ها مهرداد خوشبخت هم که در این جشنواره برای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد، با انتشار نامه‌ای که به گفته خودش آن را در اختتامیه توسط تهیه‌کننده به مجری مراسم رسانده بوده تا خوانده شود اما این اتفاق نیفتاده نوشته است، متن این نامه کوتاه به این شرح بود:

«به نام آنکه جان را فکرت آموخت

عرض تسلیت دارم برای شهادت حاج قاسم سلیمانی و همچنین فاجعه‌ی پرواز اوکراین و هم‌وطنان مرزنشین عزیز سیستان و بلوچستانی‌ام و طلب صبر از حضرت حق برای همه بازماندگان جگر سوخته.

با تشکر از هیئت داوران

۳۱ سال از پایان جنگ می‌گذرد و شبهه جزیره‌ی آبادان هنوز پر از خرابی، پر از بیکاری، پر از بی‌عدالتی، پر از بی‌توجهی مسئولین و پر از ظلم است مثل همه ‌دیگر شهرهای مظلوم مرزی که نادیده گرفته شده‌اند. آبادان‌ که سه طرفش رودخانه آب ِ شیرین است، بعد از ۳۱ سال همچنان از مشکل آب شُرب‌ ِ سالم و زیرساخت‌های شهری و انرژی رنج می‌برد.

روزگاری کسانی همچون آبادان یازده شصتی‌ها، با غرور ملی‌شان، با غرور مذهبی‌شان، با غرور شخصی‌شان، و با افتخار به داشته‌هایشان، با همدلی در کنار هم توانستند از شهرشان دفاع کنند تا به دست دشمن نیفتد؛ همان شهری که اینک از آبادان بودن متاسفانه فقط اسمش برایشان مانده.

من به جای گفتن ِمرگ بر این و آن، می‌گویم زنده باد کسانی که برای آبادانی مملکتم قدم برمی‌دارند و با همدلی، زنده باد خودمان می‌گویند همچون آنانکه گفتند: «اینجا آبادان است و آبادان می‌ماند.»
زنده باد همه شماها، حتی آنها که موافق این حرفها نیستید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان