arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۰

پاسخ نویسنده کتاب "هاشمی در سال 88" به اظهارات معاون فرهنگی وزیر ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت :حجت الاسلام رضا صنعتی نویسنده‌ کتاب "هاشمی در سال هشتاد و هشت" گفت: معاون محترم فرهنگی وزارت ارشاد در حالی از عدم اعطای مجوز به کتاب‌های توهین آمیز علیه آقای هاشمی خبر داده است که از سال 1388 به بعد کتاب‌های زیادی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ادبیات توهین‌آمیز از وزارت ارشاد مجوز نشر گرفته‌اند و در مجموعِ این کتاب‌ها اتهاماتی چون عدم حضور چشم‌گیر هاشمی در صحنه‌های مبارزاتی، فساد، هواپرستی، عدم اعتقاد به حقیقت ثابت، عدم تسری باور‌های ایدئولوژیک به تصمیمات سیاسی، پایه‌گذاری پراگماتیسم در کشور، ترویج سکولاریسم، عدم اعتقاد به اصالت مکتب، عدم التزام به ولایت فقیه، سوء استفاده از بیت المال، کمک به برخی از افراد در انجام مفاسد اخلاقی و اقتصادی، همکاری آگاهانه با دشمن برای ایجاد فتنه در کشور، آشوب طلبی، ترویج اسلام اشرافیت، خودبینی و... به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت داده شده است.

به گزارش ایلنا، صنعتی تصریح کرد: با این حال معلوم نیست چه تهمت و اهانتی در کتاب‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند؛ از قلم افتاده و قرار بوده در هفت کتاب جدیدی که آقای دری از آنها خبر داده است؛ این از قلم افتادگی‌ها جبران شود اما وزارت ارشاد اعطای مجوز به آنها را به مصلحت ندانسته است.

نویسنده کتاب "هاشمی در سال 88" در ادامه می‌افزاید: نکته قابل توجه دیگر آنکه کتابی که معاون فرهنگی وزارت ارشاد از آن به عنوان کتابی در تأیید مواضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کرده، تنها کتابی است که به گزارش کامل و دقیق مواضع وی در سال 1388 (بدون ارائه تحلیل درباره آن مواضع) پرداخته است. به عبارت دیگر وزارت ارشاد در حالی که مانع از انتشار اصل مواضع آقای هاشمی می‌شود، به کتاب‌های متعددی با عنوان نقد همین مواضع مجوز نشر می‌دهد.

وی افزود: نکته عجیب دیگر در توجیه رفتار تبعیض‌آمیزی که از سوی وزارت ارشاد با کتاب‌هایی که درباره‌ اندیشه‌ سیاسی هاشمی نگاشته شده، استناد معاون محترم وزیر به انتخاب کتاب تفسیر آیت‌الله هاشمی به عنوان کتاب سال در حوزه دین است. این در حالی است که انتخاب کتاب سال یک روند کاملاً علمی دارد و اگر کتابی از قوت علمی لازم برخوردار بود اما بخاطر گرایش‌های سیاسی نویسنده از زمره کتاب‌های برگزیده خارج شد جای گلایه دارد و الا انتخاب کتابی که از امتیازات علمی لازم برخوردار بوده است نه جای منتی دارد و نه توجیه مناسیی برای عدم اعطای مجوز به کتابی درباره اندیشه سیاسی همان نویسنده است.

نویسنده کتاب مذکور همچنین راجع به اظهارنظر رسمی وزارت ارشاد درباره‌ کتاب خود گفت: وزارت ارشاد تاکنون نظرنهایی خود درباره این کتاب را اعلام نکرده است و تاکنون تنها پاسخی که دریافت کرده‌ام آن بوده است که باید صبر کنم تا نتیجه‌ مطالعه‌ کتاب توسط بررسی‌های جدید آن مشخص شود.
نظرات بینندگان