arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

اندیشکده آمریکایی ادعای واشنگتن درباره برنامه فضایی ایران را رد کرد

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی با رد ادعاهای آمریکا در زمینه برنامه‌های موشکی و فضایی ایران نوشت، تاکنون هیچ کشوری برنامه موشکی خود را با تکیه بر برنامه فضایی توسعه نداده، بلکه این ارتباط همواره برعکس بوده و برنامه موشکی کمکی به برنامه فضایی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی در روزهای گذشته با پرداختن به برنامه‌های موشکی و فضایی ایران، ادعای دولت آمریکا مبنی بر اینکه برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران پوششی برای پیشبرد برنامه موشکی است را رد کرده است.

«اندیشکده صلح» مستقر در شهر «واشنگتن‌دی‌سی» آمریکا در گزارشی به نقل از بخش تحقیقات کنگره آمریکا نوشت، با وجود شباهت در برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و برنامه‌های فضایی، تلاش‌های فضایی ایران لزوما با برنامه‌های موشکی این کشور ارتباطی ندارد. ایران در سال‌های گذشته برنامه بلندمدت فضایی را پی‌ریزی کرد، اما این برنامه پوششی برای توسعه موشک‌های قاره پیما نیست.

در گزارش دفتر تحقیقات کنگره آمریکا آمده است که هیچ کشوری از طریق فناوری موشک‌های فضایی، برنامه‌های موشک‌های قاره پیمای خود را توسعه نداده و این برنامه‌های فضایی هستند که به طور معمول از برنامه‌های موشکی بالستیک توسعه یافته‌اند.

این اندیشکده در بخش دیگر این گزارش با پرداختن به موشک‌های ماهواره بر ایران نوشت که ایران دو نوع موشک ماهواره بر دارد که «سفیر» و «سیمرغ» نام دارند و هر دو با سوخت مایع کار می‌کنند. ایران در سال ۲۰۰۸ با موشک سفیر ماهواره «امید» را به مدار زمین فرستاد. این موشک برای حمل ماهواره سبک وزن به مدار پایینی زمین است و قابلیت حمل جنگ افزارهای اتمی برد بلند را ندارد. ایران در سال ۲۰۱۰ نیز موشک ماهواره‌بر سیمرغ را به نمایش گذاشتکه برای حمل موشک‌های سنگین‌تر به مدار زمین است.

در روزهای اخیر و بعد از پرتاب ماهواره «ظفر» توسط ایران، آمریکا و برخی از متحدانش بار دیگر با تکرار ادعای ارتباط برنامه فضایی و موشکی ایران، تهران را به تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرده‌اند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در این قطعنامه، با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته» شده از کار بر روی موشک‌های بالستیک که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند» خودداری کند. این در حالی است که نه ماهواره‌برها و نه هیچ‌یک از موشک‌های بالستیک ایران با هدف داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی نشده‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان