arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

فعالیت نداشتن در دوران کودکی به افسردگی در بزرگسالی منجر می‌شود

رابطه میان رفتارهای بدون تحرک و وضعیت ضعیف سلامتی به خوبی مشخص شده است اما به تازگی نتایج یک مطالعه نشان داده است که نداشتن فعالت بدنی می‌تواند بر سلامت روانی کودکان در سال‌های بعدی زندگی تاثیر بگذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رابطه میان رفتارهای بدون تحرک و وضعیت ضعیف سلامتی به خوبی مشخص شده است اما به تازگی نتایج یک مطالعه نشان داده است که نداشتن فعالت بدنی می‌تواند بر سلامت روانی کودکان در سال‌های بعدی زندگی تاثیر بگذارد.

 

محققان دانشگاه «کالج لندن» در این مطالعه متوجه شدند که نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله کم تحرک در ۱۸ سالگی و سال‌های بعدی آن بیشتر احتمال دارد، علائم افسردگی نشان دهند.

 

به گزارش پایگاه اینترنتی ام.تی.وی،مطالعات قبلی نشان داده‌اند که نداشتن فعالیت‌های بدنی در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و عروقی، دیابت و در مجموع مرگ و میر در بزرگسالی منجر می‌شود. اما، ارتباط میان رفتارهای بدون تحرک در نوجوانی و بروز مشکلات در سلامت روانی آن‌ها در آینده، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.محققان معتقدند که انجام مرتب فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از ابتلاء به افسردگی پیشگیری کند.

 

پژوهشگران در این مطالعه چهار هزار و ۲۵۷ نوجوان را برای مدت شش سال از ۱۲ سالگی مورد بررسی قرار داده و ارتباطی میان فعالیت فیزیکی آن‌ها و رفتارهای بدون تحرک و علائم افسردگی پیدا کردند. گشت و گذار در وب سایت‌ها، سپری کردن زمان طولانی در تلفن‌های هوشمند، انجام بازی‌های ویدیویی، تماشای تلویزیون و حتی کتاب خواندن مثال‌هایی از رفتارهای بدون تحرک هستند. نتایج این مطالعه حاکی از افزایش رفتارهای بدون تحرک و کاهش فعالیت‌های سبک در دوران نوجوانی بود که هر دو آن‌ها موجب بروز علائم افسردگی در ۱۸ سالگی و سال‌های بعدی آن شدند. بر اساس نتایج این مطالعه، انجام فعالیت‌های ورزشی متوسط تا شدید عامل پیشگیرانه‌ای برای ابتلا به افسردگی در سال های بعدی زندگی است.

 

محققان خاطر نشان کردند که اهمیت وزرش برای سلامت روان هر سال بیشتر شناخته می‌شود. ورزش با کاهش علائم افسردگی از جمله تقویت حالت روحی و توجه، تنظیم خواب و افزایش عزت نفس ارتباط دارد. ورزش در فضای باز و قرار گرفتن در طبیعت با افزایش احساس سلامتی ارتباط دارد. نتایج این مطالعه در مجله Lancet Psychiatry منتشر شده است.

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان