arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۲۲۶
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
یک کارشناس مسائل بانکی مدعی شد:

FATF حل نشد، ۵ میلیارد دلارمان در عراق ماند

یوسف کاووسی مدعی است: در حال حاضر رقم‌های بزرگی از پول‌های کشور در بانک مرکزی عراق بلوکه شده است. طبق آمارها پنج میلیارد دلار بابت فروش گاز و برق داشتیم، اما این رقم را نمی‌توانند به کشور انتقال دهند؛یکی از دلایل این مسئله، موضوع FATF است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با اینکه در لحظات پایانی مهلت تعیین شده گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار داریم، هنوز تکلیف دو لایحه‌ای که الحاق ایران به این گروه را تضمین می‌کند، مشخص نیست. به نظر هم نمی‌رسد اتفاق خاصی بیفتد؛ البته حتی در صورت تصویب ضربتی نیز ساعت‌های پاریس منتظر نخواهند ماند. امروز جلسه گروه ویژه اقدام مالی در پاریس آغاز می‌شود و تا پنج روز دیگر هم پایان می‌یابد. یکی از مباحث این جلسه موضوع ایران خواهد بود. این آخرین مهلت داده شده به ایران بود تا اگر خود را با مقررات این نهاد منطبق کند، در لیست سیاه قرار نگیرد.

تاکنون قدرت مخالفان پذیرش الزامات این نهاد بین‌المللی از موافقان آن بیشتر بوده و این موضوع احتمال ورود نام کشورمان به لیست اقدام متقابل این نهاد را بسیار بالا برده است. دولت تمام تلاش خود را کرد تا جلوی این اتفاق را که موجب هراس ساحت اقتصاد و بخش خصوصی شده بود، بگیرد، اما روز گذشته معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد که دو لایحه پارمو و CFT دیگر از دسترس دولت هم خارج شده است.

لعیا جنیدی گفته «با توجه به اینکه مهلت ما برای تصویب لوایح چهارگانه تمام شده، تنها اقدام دولت برای جلوگیری از قرارگیری در لیست سیاه، درخواست کمک فنی از گروه اقدام مشترک است که این اقدام هم می‌تواند برای کوتاه‌مدت ایران را از قرارگیری در لیست سیاه این گروه نجات دهد.»

اگر ایران وارد لیست سیاه شود...

تاکنون کارشناسان زیادی درباره عواقب عدم پذیرش الزامات FATF صحبت کرده‌اند، اما بررسی از زوایای کمتر دیده شده می‌تواند به درک مسئله کمک بیشتری کند.

یک مسئله مهم این است که عدم همکاری با کشورهای موجود در لیست سیاه به یک الزام برای اعضا تبدیل می‌شود؛ موضوعی که یوسف کاووسی، کارشناس مسائل بانکی در گفت‌وگو با ایرناپلاس به آن اشاره کرد.

وی گفت: وقتی کشوری در این لیست قرار گیرد، برای همه اعضا خط قرمزهایی در رابطه با ایجاد تبادلات بانکی با آن وضع می‌شود؛ مقرراتی که برای همه لازم‌الاجرا خواهد بود. در حقیقت به اعضا هشدار داده می‌شود که این کشورها پرخطر هستند و ریسک فعالیت با آنها بالاست.

کاووسی افزود: بعد از اینکه این ابلاغیه برای کشورها لازم‌الاجرا شود، مسلماً در مراودات پولی کشور تأثیر می‌گذارد و تنفس ما در بازار جهانی سخت‌تر می‌شود. در این صورت، بانک‌های بزرگ دیگر اصلاً همکاری نخواهند کرد و بانک‌های کوچک هم که در حالت عادی ریسک بالایی دارند، ممکن است با هزینه‌های بالا کارهایی برای بانک‌های ما انجام دهند، اما ریسک این رابطه برای ما بسیار بالا خواهد بود. ممکن است آن بانک کلاه‌بردار باشد که در این صورت حتی امکان شکایتی وجود نخواهد داشت. این خساراتش برای ما خیلی بیشتر از آن چیزی است که الان وجود دارد.

این کارشناس مسائل بانکی توضیح داد که در حال حاضر هم رقم‌های بزرگی از پول‌های کشور در بانک مرکزی عراق بلوکه شده است. «طبق آمارها، پنج میلیارد دلار بابت فروش گاز و برق داشتیم، اما این رقم را نمی‌توانند به کشور انتقال دهند. یکی از دلایل این ناکامی، مسئله FATF است؛ نه آن‌گونه که تصور می‌شود به دلیل تحریم باشد، چون عراق از تحریم‌های آمریکا معاف شده است. اگر ما ارتباطات داشتیم و از جانب ریسک‌های FATF مشکل نداشتیم، می‌توانستیم این پول را به‌راحتی به کشور منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه مقررات FATF مانند مقررات فیفاست و همه کشورها ناگزیر به رعایت آن هستند، گفت: با این اوصاف مشکل این است که بحث سیاسی شده و متخصصان هم کمتر وارد موضوع می‌شوند. در حالی که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، خیلی راحت با این لوایح موافقت می‌شد. همان‌طور که در زمان وزارت شمس‌الدین حسینی در دوره محمود احمدی‌نژاد، این موضوع پیگیری جدی شد تا در طول چند ماه به تصویب برسد.

کاووسی اضافه کرد: با این وجود، هم‌اکنون هم ۳۸ بند از این مقررات در کشور اجرا می‌شود و برای چند بند باقی‌مانده که مورد اختلاف است، بانک مرکزی در حال تدوین بخشنامه برای ایجاد محدودیت انتقالات و شناسایی مبدأ و مقصد پرداخت‌هاست. اینها در راستای همین چند بند صورت می‌گیرد تا از این طریق، امکان جلب نظر اعضای FATF را کسب کنند.

افزایش هزینه مبادلات و تورم

این کارشناس مسائل بانکی درباره عواقب لیست سیاه بر نرخ ارز و کالاهای وارداتی نیز گفت: قطعاً روی نرخ ارز و کالاهای وارداتی می‌تواند تأثیر بگذارد. برخی از مخالفان استدلال می‌کنند که در حال حاضر در تبادلات بانکی مشمول تحریم هستیم و قرار گرفتن در لیست سیاه تفاوتی برای ایران نخواهد داشت، اما نباید محدودیت‌ها را بیشتر کنیم. به فرض اینکه یک یا دو سال دیگر تحریم‌ها برداشته شد، سپس باید با تلاش‌های فراوان و پذیرش نظارت‌های جدی‌تر به مرحله کنونی برسیم، چنان‌چه در سال ۱۳۸۹ این اتفاق افتاد. ما قبلاً به سختی توانستیم از لیست سیاه خارج شویم و به این مرحله برسیم.

وی همچنین افزود: هر بانک خارجی برای ایجاد ارتباط معیارهایی در نظر می‌گیرد و بر اساس آن رتبه‌ای اعتباری به آن بانک می‌دهد. بر اساس این رتبه، درجه ریسک و به تبع آن، هزینه مبادلات تعیین می‌شود. هر چقدر رتبه پایین‌تر باشد، کارمزد و هزینه تبادلات بالاتر می‌رود. بنابراین اینها روی قیمت تمام شده کالاهای وارداتی اثر می‌گذارد و به تبع آن تورم افزایش خواهد یافت. بنابراین باید به این مسائل کارشناسانه نگریسته شود، اما متأسفانه این موضوع از مسیر خارج شده و به همین خاطر خیلی از کسانی که تخصص دارند، وارد نمی‌شوند.

سیاست‌زدگی در یک امر فنی

این موضوع چیزی است که فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از آن به‌عنوان سیاست‌زدگی یاد کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: گروه ویژه اقدام مالی یک استاندارد بین‌المللی است که بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر و به‌منظور کنترل و مبارزه با پولشویی، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و دیگر جرایم بین‌المللی بر سیستم بانکی دنیا وضع شد.

مستوفی با بیان اینکه بعد از تشکیل نهاد یادشده، همه کشورها یک به یک به آن پیوستند، گفت: در ایران هم قرار بوده که کنوانسیون‌ها مرتبط با ضوابط این نهاد مصوب شود، هرچند که خارج از چارچوب FATF هم بسیاری از قوانین ناظر بر مبارزه با تأمین مالی مواد مخدر و تروریسم در سیستم بانکی کشور اجرا می‌شد.

وی بیان کرد: متأسفانه مباحث حول الحاق به این کنوانسیون‌ها در ایران دچار سیاست‌زدگی شده، در حالی که این موضوع ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و روی استانداردها برای مبارزه با پولشویی متمرکز است.

مستوفی بیان کرد: اگر در لیست سیاه FATF قرار گیریم، حتی بر آن روزنه‌های ارتباطی‌ که بانک‌های ما با بعضی بانک‌های دنیا داشت، اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی به دنبال این است که بتواند با سهولت با کشورهای دنیا روابط تجاری داشته باشد، افزود: در صورت عدم پیوستن به این نهاد، روابط مالی ما با کشورهایی مانند چین و روسیه هم مشکل‌دار می‌شود، چراکه این دو کشور نیز عضو FATF هستند و همان استانداردها را رعایت می‌کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ثابتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
14
35
۵ میلیارد دلار!!!! اقای عباسی‌‌‌ .‌‌ اقای رائفی ‌.. اقای حسین شریعتمداری... اقای علم الهدا....اقای زاکانی..... جهت اطلاع.... !!!!
شاید فکر کردید میتونید یه دو دستگاه وانت نیسان از روزنامه کیهان بفرستید بغداد تا این مقدار پول رو بار بزنه بیاره تهران... !!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
وقتی 70000 میلیارد دلار سانتر فیوژ رو به جای فروختن بتن کردید مبلغی نبود
حالا 5 میلیارد دلار مهم شده.......
جهت اطمینان از حرف های من Whats Natanz cost رو سرچ کنید و تخمین یک کارشناس اروپایی در رابطه با قیمت سایت نطنز و سانتر فیوژ ها بخوانید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
همون که در دسترس شما نباشه بهتره و ذخیره میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
18
12
گاز برق قطع کنید 2 روزه پولو می دن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
احسنت فکر می کنن مردم نمی فهمند کل مملکت را هی با این قرار داد با اون قرار داد سر کار می گذارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
Grand total cost = $270 million and counting

نوشته 270 میلیون دلار این هفت هزار میلیارد دلار از کجا آوردی، کل بودجه سال 98 ایران نهایت 100 میلیار دلار بشه یعنی بودجه 70 سال ایران تو نطنز خرج کردن؟
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
3
3
شما به دشمن گرا ندهید با برجام میلیارد ها دلار سرازیر میشود پس چی شد
Mohsen
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
6
اینجا هیچی مهم نیست ،حتی به ویروس کرونا هم اینا اعتقاد ندارن ،همه چی روی محور مسخره بازی می چرخه
آنتی ویروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
4
3
خواهشا یکی ار گزارشات fatf را بصورت كامل بخوانيد و بخودتان زحمت ترجمه تفكر و تعقل بدهيد تا ديگر این خزعبلات را ترویج ندهید
نمیدونم مگر فهم واقعیت و نشر آن چقدر هزینه دارد که عزیزانمان در خبرپراکنی انتخاب دربرابر آن اینقدر مقاومت میکنند.
خواهشا برای رسیدن به مطامع زودگذر فردی مصالح طویل المدت اجتماعی را به مسلخ نبرید
پاسخ ها
سورنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
خب از خبرگزاری نان به نرخ روز خور و دست در جیب بیت المال و دولتی چه انتظاری هست
و.ع.
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
4
چرامخالفان وموافقان رودرروبحث وتبادل نظرنمیکنن ونظرشفافی اعلام نمیشودا

متاسفیم
ناشناس
|
France
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
4
اصلا ما ایرانی ها پول می خواهیم چکار ؟
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
6
3
کی راجع به اقدامات تروریستی آمریکا و اسرائیل رسیدگی می کنه؟ لابد FATF
چرا باید اطلاعات سری ایران به دست FATF برسد؟ چون مطابق تعهد وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران باید سردار سلیمانی کت بسته تحویل اسرائیل و آمریکا شده و یا با توجه به به اقدامات خائنان زمینه ترور سردار مهیا شود
مرگ بر وطن فروشان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
9
4
خیلی از پولهای ایران از بعد انقلاب در کشورهای مختلف مسدود شده و این حرفها همه بهانه است چون آنوقت که خبری از این معاهدات نبود هم پولهای ایران را پس نمی دادند... حالا مسئولین ما عمدا یا ناآگاهانه می خواهند مصالح حیاتی مملکت ما را که دهها برابر باارزش تر از این پولهاست در اختیار دشمنان ما بگذارند که بعد شاید نفعی عاید ایران بشود و یا شاید مثل تمام بدعهدی های طرف مقابل این دفعه هم به نتیجه نرسند اما اگر نشود ضرری که می کنیم دیگر قابل جبران نخواهد بود...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
8
4
ایران از قدیم پولهای بلوکه زیاد داشته و هیچ کشوری هم پس نداده و خیلی بیشتر از این مبلغ هم بوده... و الان همه این حرفها بهانه و خوش خدمتی است برای رسیدن به منافع شخصی
مشدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
3
2
مو که از بچگی یادم توی لیست سیاه بودم.... روی تخته سیاه اسم مو مینوشتن چهار تا ضرب جلوش.... باتجربی که مو الان درم همو افتخار میشه وقت باید زمان بگزره......
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
8
6
مگه قرارنبودتماااام تحریمها بالمره رفع بشه؟اگه شده بود متوسل به این اراجیف نمیشدید
مشکل آب خوردن مردم روهم به برجام ربط دادید
حالا خیانت دیگه؟بابا روتونو برم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
6
4
باز هم فریب مردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
4
4
آقا تصویب بشه و ایران هم قبول کنه دیگه.مردم چقد باید بدبختی بکشن.
محسن اسماعیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
7
وقتی خیری برای ملت و مردم نداره بهتر همان که این پولها به بهانه زیربار fatf نرفتن دربانکهای دنیا وعراق باقی بماند تا ذخیره ای برای یندگان باشد.
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
5
1
بنظرتون دولت تروریستی عربستان،رژیم اشغالگر صهیونیستی،خیلی از کشورهای دیگه و حامیان مالی و اطلاعاتی داعش و النصره جزو fatfهستند؟
بجای کارشناس پولی باید از کارشناس سیاسی بین المللی نظر میپرسیدید.
میدونید چرا؟کارشناس امور پولی تک بعدی و خرد نگر بر پایه پول صرف نظر میده ولی کارشناس سیاسی کلان نگرانه میبینه
درضمن اصلا همه ی این قواعد تابع نرم و هنجارهای قدرت های بزرگه(اسب تروا)
دیدید چقدر مقامات اروپایی و آمریکایی از باید و تصویب کردن همین طرح ها حرف میزنند و فشار می آورند.
معلومه دولت فشل و بی عرضه روحانی هم دنبال چیه خواهشا تحریم های داخلی رو بردارید بقیه ش باما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
3
2
دولت حسن فریدون مردم را فریب داد و خسارات جبران ناپذیری را به مردم و مملکت زد حالا هم میخواد دست و پای اقتصاد ایران را ببنده ؛
اصلاً چه اصراری دارید که با دلار مبادله کنید مثل چین و روسیه با پول رایج کشورها مبادله کنید اگه میخواستند برای مبادلات تجاری می‌توانستند پول مشترک و ساز و کار مشترک راه اندازی کنند . ولی اراده اینها در
راستای اجرای طرح‌های ضد ایرانی غرب استوار است
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
2
0
نگران نباشید.راه هایی جایگزین برای جا بجا کردن پول وجود دارد.ولی ایا همه باید بدونن.؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
0
چراهمیشه پول بیت المال مسدودمیشه؟چراپول کلان مسئولین که ازحق ملت هست مسدودنمیشه؟
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
2
1
اف بر تصویب کنندگان برجام و fatf
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
0
کارشناسان واقعی با استدلال محاسن ومعایب آن را برای مردم تشریح کنند تا در آینده مشخص شود کی دلسوز و خدمتگذار کی بی مسولیت لطفا به فکر مردم فقیر وبیچاره باشید نه مسائل سیاسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
1
0
بابا حسن کلید بسه دیگه، از این همه دروغ و ریا خسته نشدی، بازم پول کم آوردی، اینم کلک جدیدتون، بچه ها مردم از کشور دفاع کنن، آقا زاده ها با بابا حسنشون برن ددر دودور
رمضانعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
0
باسلام. دوستان وهم وطنان محترم فقط بدانید این دولت با خارج از کشور هیچ نوع قرار دادی امضاء نکنه خیلی به نفع کشوره تا حالا که نه قرار دادی نه برجامش به نفع کشور که نبوده حتی به ضرر کشور ومردم بوده تا حالا چیزی کسی حس کرده از این دولت به نفع مردم باشه پس سعی کنه قرار دادی با اروپا و غیر نبنده تا دورانشون تموم بشه شاید کسی دلسوز بیاد فکری به حال مردم بکنه ملت کشورم سلامت باشنند
نظرات بینندگان