arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

یمنی‌ها برای آزادی اسرای جنگی به توافق رسیدند

طرف های درگیر در جنگ یمن پس از یک هفته نشست در اردن، برای آزادی و تبادل اسرای خود به توافق رسیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یمنی‌ها برای آزادی اسرای جنگی به توافق رسیدندشبکه " المسیره " یمن یکشنبه شب به نقل از رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گزارش داد: بر اساس توافقی که در امان پایتخت اردن زیر نظر سازمان ملل در راستای اجرای توافق سوئد انجام شد و مطابق با اصول توافق شده در پرونده زندانیان و مفقودین، یک هزار و ۴۰۰ اسیر از طرف های درگیر در جنگ یمن از جمله سودانی ها و عربستانی ها آزاد خواهند شد.

" محمد عبدالسلام " یکشنبه شب در صفحه شخصی در توئیتر افزود: این توافق در "دور سوم" بررسی کمیته نظارت بر اجرای توافق نامه مبادله زندانیان و بازداشت شدگان از زمان مشاوره استکهلم در اواخر سال ۲۰۱۸ و در پایان نشست هفت روزه در امان پایتخت اردن حاصل شد.

وی افزود: در این جلسه، طرفین تعهد خود را برای تسهیل در برقراری ارتباط زندانیان و بازداشت شدگان با خانواده‌هایشان تمدید کردند و همچنین توافق کردند که برای بررسی بیشتر عملیات تبادل در پایان ماه مارس آینده بار دیگر جلسه برگزار کنند.

در همین حال شبکه " الممکله " اردن نیز یکشنبه شب به نقل از " مارتین گریفیتس " نماینده ویژه سازمان ملل در یمن با اشاره به اینکه طرفین برای تبادل اسرا به توافق رسیدند افزود: آنها تصمیم گرفتند فوراً لیست اسرا را مبادله کنند و برای مرحله بعدی آماده شوند.

نماینده ویژه سازمان ملل در یمن با اشاره به اینکه پیشرفت پرونده مبادله زندانیان یمنی تاکنون کند بوده است، از طرفین خواست تا عملیات مبادله اسرای توافق شده در جلسه امروز ( یکشنبه) را هرچه سریع تر آغاز کنند تا انتظار خانواده ها و دوستان هزاران اسیر پایان یابد.

گریفیتس اضافه کرد: طرفین امروز به ما نشان دادند که با اعتماد ساخته شده به رغم وجود چالش های فزاینده می توان برای دست یابی به نتایج مثبت امیدوار بود.

وی اظهار داشت: این توافق اولین قدم برای تحقق تعهدات طرفین جهت آزادی همه زندانیان و بازداشت شدگان جنگ یمن مطابق با کنوانسیون استکهلم است.

این سومین دور از بررسی کمیته نظارت بر اجرای توافق زندانیان و بازداشت شدگان از زمان رایزنی های استکهلم در اواخر سال ۲۰۱۸ بود.

این کمیته شامل نمایندگانی از طرفین درگیری و همچنین نمایندگان ائتلاف عربی، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به ریاست دفتر نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در یمن است.

در مذاکرات استکهلم طرفین برای مبادله ۱۵ هزار زندانی و ارائه لیست آنها به سازمان ملل توافق کردند.

پیشتر طرف‌های درگیر در یمن بر اساس توافق ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ / ۲۰ آذر ۱۳۹۷ / فهرست اسامی ۱۶ هزار زندانی را مبادله کرده بودند.

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان