arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

کاخ سفید: ترامپ در گفت‌وگو با اردوغان درباره اوضاع ادلب ابراز نگرانی کرد

سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع ادلب، خواستار توقف حمایت مسکو از دمشق شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جود دیر» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (یکشنبه) در جمع خبرنگاران گفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع «ادلب»، خواستار توقف حمایت روسیه از دولت سوریه شد.

طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، سخنگوی کاخ سفید درباره گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و اردوغان گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ در خصوص خشونت‌ها در ادلب، سوریه، ابراز نگرانی کرد و از اردوغان برای تلاش‌های ترکیه به منظور جلوگیری از فاجعه انسانی قدردانی کرد».

ترامپ همچنین در یک تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از مسکو خواسته بود که از حمایت از دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه صرفنظر کند و همچنین روسیه را به «اقدامات وحشیانه» در سوریه متهم کرده و خواستار توقف این اقدامات شده بود.

ارتش سوریه از یک ماه پیش عملیات‌های نظامی خود علیه تروریست‌ها را از دو محور، یکی جنوب و غرب حلب و دیگری جنوب استان ادلب آغاز کرده و توانسته طی این مدت کوتاه، ۶۰۰ کیلومتر مربع را به همراه اتوبان حلب دمشق آزاد و پاکسازی کند. سوریه بارها اعلام کرده است که حملاتش علیه تروریستهایی است که ادلب حضور دارند.

از زمان آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب و پیشروی نیروهای سوریه در ادلب و آزادسازی چند منطقه از کنترل تروریستها، ترکیه و آمریکا نگران استحکام موقعیت خود در سوریه شده اند.

دولت ترکیه از زمان آغاز عملیاتهای ارتش سوریه و آزاسازی بخشهایی از ریف ادلب، حضور نظامی خود را در این منطقه توسعه داده است و چندین کاروان نظامی شامل نیروهای نظامی ویژه این کشور صدها خودروی زرهی و سلاحهای سنگین وارد این منطقه کرده است.

اردوغان نیز بارها با متهم کردن سوریه خواستار توقف حملات دمشق علیه تروریست‌ها در منطقه کاهش تنش در ادلب شده است و تهدید کرده است که در صورت ادامه عملیات ارتش سوریه در این منطقه با پاسخ نظامی آنکارا مواجه خواهد شد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان