arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

اعتماد مردم به پلیس در بالاترین سطح قرار دارد

معاون اجتماعی ناجا گفت: امروز از نقطه صفر مرزی تا پایتخت، مردم در تولید، حفظ و ارتقای امنیت نقش و سهم بسزایی دارند از سویی پلیس خدمتگزار به خود می‌بالد که مورد اعتماد مردم و پشتیبان و محل رجوعی برای حل مسائل و مشکلات آنان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون اجتماعی ناجا گفت: امروز از نقطه صفر مرزی تا پایتخت، مردم در تولید، حفظ و ارتقای امنیت نقش و سهم بسزایی دارند از سویی پلیس خدمتگزار به خود می‌بالد که مورد اعتماد مردم و پشتیبان و محل رجوعی برای حل مسائل و مشکلات آنان است.

سردار احمد نوریان در بیست و دومین گردهمایی معاونان اجتماعی استان‌ها و پلیس‌های تخصصی ناجا با تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه (س) گفت: ولادت حضرت فاطمه (س) روز بزرگی است که یک زن به دنیا آمد که مقابل همه مردان است، یک زن به دنیا آمد که نمونه انسان است و تمام هویت انسانی در او جلوه گر است. زندگی پرافتخار و الهام بخش بی بی دو عالم، سرمشق زیبا و جامعی برای همه انسان های با ایمان به ویژه بانوان خداجو است.

نوریان در ادامه این گردهمایی به موضوع امنیت اشاره و اظهارکرد: امنیت امروز ایران اسلامی به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران ستمشاهی نیست. در آن دوران حدود ۸۰ هزار مستشار نظامی که فقط ۵۵ هزار نفر آنان آمریکایی بودند به علاوه کارشناسان انگلیسی و اسرائیلی بر ارکان نظام و مجموعه‌های نظامی و امنیتی تسلط داشتند و آن را راهبری می‌کردند که با پیروزی انقلاب فرار را بر قرار ترجیح دادند.

وی همچنین تاکید کرد: امنیت کشور یک امنیت مردم‌پایه و متکی به همراهی، همکاری و مشارکت معنی‌دار مردم با نیروهای امنیتی و انتظامی در صحنه‌های مختلف دوران انقلاب بوده است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان اینکه براساس افکارسنجی‌های انجام شده در موضوع انتخابات، اعتماد به پلیس دربالاترین سطح قرار دارد، اظهارکرد: این اعتماد و مشارکت عمومی بزرگترین سرمایه اجتماعی پلیس در حفظ نظم و امنیت عمومی کشور است که حاصل پایبندی پلیس به مبانی و ارزش‌های دینی و انقلابی، مردمی بودن آن، مشی خدمتگزاری، تعهد، دلسوزی و مسئولیت‌پذیری کارکنان و دانش‌پایه و علمی بودن، تحول گرایی و روزآمدی پلیس است.

نوریان با اشاره به اینکه طی چهاردهه تحولات بزرگی در نیروی انتظامی به وجود آمده است، گفت: تحول در نگاه پلیس به جامعه، اتخاذ رویکرد ایجابی و جامعه محور به جای رویکرد صرفا سلبی و تهدید محور، تحول در کیفی‌سازی کارکنان، شیوه‌های جذب، سرمایه‌گذاری روی دانشگاه پلیس، تحول در فرهنگ سازمانی پلیس، تشکیل پلیس‌های تخصصی، تحول در استفاده از فناوری‌های روز و ... از جمله تغییرات عمده محسوب می‌شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ادامه داد: تحول در سامانه‌های هدایت، فرماندهی و کنترل و نظارت، توسعه توان مطالعاتی و پژوهشی، افزایش توان رزمی و عملیاتی، اشراف به حوزه جرم، تلاش برای اجرای به‌موقع و صحیح، دقیق و قانونمند ماموریت‌ها و پاسخگو بودن و در دسترس بودن پلیس، توجه به نظرات و پیشنهادات مردم از دیگر تغییرات اثرگذار طی این سال‌ها در نیروی انتظامی است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق امنیت بی‌نظیر در سراسر کشور، افزایش نسبی امنیت روانی و احساس امنیت در جامعه، افزایش نسبی اقتدار پلیس، افزایش اعتماد به پلیس، افزایش رضایتمندی و افزایش منزلت اجتماعی پلیس نتایج زحمات شبانه‌روزی و مخلصانه کارکنان خدوم در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نوریان در ادامه این گردهمایی همچنین به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر هفت عنوان کلیدی شامل علم و پژوهش، اخلاق و معنویت، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی تاکید کرده‌اند که امنیت عمومی برای همه آن‌ها یک نیاز زیرساختی برای تمام کارکردهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی محسوب می‌شود.

معاون اجتماعی ناجا به اهداف کلان فرهنگی در قلمرو سبک زندگی اشاره و اظهارکرد: الگوسازی و ترویج سبک‌های زندگی هم‌ساز با هویت اسلامی – ایرانی،تاکید بر شاخصه‌ها و سبک‌های ایرانی – اسلامی در محصولات فرهنگی و هنری، به علاوه حمایت از آموزش‌ها و پژوهش‌های ناظر به الگوسازی سبک زندگی اسلامی به انطباق سبک زندگی بومی نسل‌های جدید کمک خواهد کرد.

نوریان با بیان اینکه زیان‌های جبران ناپذیر اخلاقی، اقتصادی، دینی و سیاسی به کشور ناشی از ترویج سبک زندگی غربی است، تاکید کرد: در این راستا ضرورت دارد با جهاد همه‌جانبه و هوشمندانه جوانان با تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی مقابله شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری فکری – اعتقادی و معنوی و اخلاقی پلیس، هوشمندسازی و استفاده از آخرین فناوری‌های روز برای پیشبرد ماموریت‌ها با توجه به اینکه هر روز ارتکاب جرم با رشد تکنولوژیک، تخصصی و پیچیده‌تر می‌شود و پیگیری اصلاح ساختارهایی که بستر جرم و بزه، فساد و ناامنی را به وجود می‌آورد از جمله مواردی است که برای رسیدن به پلیس تراز انقلاب و نظام و پلیس در شأن مردم ایران اسلامی مورد اهتمام ویژه قرار داد.

وی ادامه داد: پروژه الزامات گام دوم پلیس با توجه به بیانیه فرماندهی کل قوا به همت مرکز پژوهش‌های انتظامی و اجتماعی ناجا، همچنین سرمایه گذاری فکری- اعتقادی، معنوی و اخلاقی پلیس توسط سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی در دست تهیه است که در واقع عقبه فکری و برنامه‌ریزی اقدامات عملیاتی محسوب می‌شود.

نوریان افزود: سایر اقداماتی که امروز به جد در دستور کار ناجا قرار دارد، عبارتند از: سرمایه‌گذاری پلیس در زمینه پیشگیری اجتماعی به‌ویژه در حوزه آسیب‌ها و جرایم، همکاری در پیشگیری از چند آسیب محوری که مقام معظم رهبری از مسئولان دستگاه‌ها و نهادها مطالبه می‌کنند مانند اعتیاد، طلاق، امنیت اخلاقی، حاشیه نشینی، رصد و بازشناسی مسائل اجتماعی و فرهنگی نوپدید، نقش پلیس‌های تخصصی در ارتقای امنیت ، مقابله با جرایم و تخلفات و ... است.

معاون اجتماعی ناجا با تاکید بر اینکه عنصر آموزش و رسانه در کلیه برنامه‌های نیروی انتظامی بسیار تعیین کننده است، اظهارکرد: در این راستا ضرورت دارد آموزش‌ها و پاسخ به نیازهای آموزشی در جامعه‌ای که نوشونده و متاثر از تغییرات جهانی و منطقه‌ای است حرفه‌ای تر شود.

نوریان در ادامه گفت: اجتماعی شدن یا جامعه پذیری مفهومی است که به توصیف و تبیین چگونگی رفتارهایی می‌پردازد که فرد بتواند خود را با فرهنگ جامعه سازگار کند. از این طریق شیوه‌های زندگی در جامعه را فرا می‌گیرد و هویت پیدا می‌کند و به عنوان عضوی از جامعه می‌آموزد خودش را با شرایط جدید وفق دهد و رفتارهایش را مطابق با انتظار جامعه تنظیم کند. در واقع جامعه برای بقای خود اعضایش را به شیوه‌های گوناگون آموزش می‌دهد تا آنان نمادها، الگوها، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی را درونی‌سازی کنند و در روابط متقابل خود به کار بگیرند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: روند اجتماعی شدن به این مفهوم است که بین شخص و جامعه نه تنها تضاد و جدایی نیست بلکه مجازات مجرمان و بزهکاران نیز بخشی از روند اجتماعی شدن محسوب می‌شود یعنی آثار اجتماعی شدن با مجازات‌ها گسترش و دوام می‌یابد.

نوریان در ادامه گفت: یکی از مقاصد جامعه‌پذیری آموزش قواعد اساسی از آداب و عادات و رفتار روزمره گرفته تا انتقال دانش به افراد است؛ رفتار نامنظم و خلاف قاعده معمولا از انگیزه‌های ناگهانی با محرک‌های آنی و رفتارهای ناپخته بر می‌خیزد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان اینکه جامعه‌ای بسامان است که در آن حاکمیت نظم و قانون و رعایت حقوق اجتماعی و فردی افراد، یک ارزش تلقی شود و تخطی از آن ضدارزش باشد،اظهارکرد: باید در نظام آموزش‌های اجتماعی تجدید نظر شود و شاهد یک باز تعریف جدی در نهادهای اجتماعی، آموزشی و رسانه ای هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ کارکردی باشیم چرا که در حال حاضر آمار جرایم و آسیب‌ها همچنین رصد مطالعاتی رفتارها و باورها و نگرش ها طی دو دهه اخیر حاکی از نقصان جدی در فرآیند نهادینه سازی ارزش‌های دینی و هنجارهای اجتماعی در بین افراد جامعه است.

وی تاکید کرد: نباید انتظار داشت متولیان رسانه و آموزش‌های اجتماعی و اعتقادی هم پای تغییرات و تحولات دهه های اخیر عمل نکند و پلیس با اقدام سلبی، این عقب ماندگی نهادهای اجتماعی و فرهنگی را که در حوزه جرایم، بزه و آسیب‌ها به خوبی خود را نشان می دهد، جبران کند.

نوریان افزود: به هیچ وجه چنین رویکرد و سیاستی را قبول نداشته‌ایم و در این حوزه مطالبات جدی از خانواده‌ها، دستگاه‌های آموزشی ، رسانه‌ها و نهادهای دینی داریم.

وی ادامه داد: مطالبه ما از مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های نظارتی و دولتی که ۳۳ نهاد و دستگاه هایی که برای کار فرهنگی و آموزشی بودجه می گیرند و اعتبار دارند، این است که در قالب یک نقشه راه فرهنگی و سیاست واحد آموزشی و تربیتی، نسلی همسو با ارزش‌ها و هنجارهای بومی پرورش دهند به‌گونه‌ای که احترام به نظم و قانون و حقوق افراد یک اصل خدشه ناپذیر برای یکایک افراد جامعه باشد.

معاون اجتماعی ناجا همچنین خاطر نشان کرد: قطعا در چنین شرایطی می‌توان از پلیس انتظار برخورد سلبی با افراد نابهنجار و تعدی کنندگان به حقوق دیگران را داشت اما قبل از آن همه باید نقش و سهم خود در حوزه تولید و حفظ امنیت را به‌درستی ایفا کنند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، نوریان در پایان اظهارکرد: برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های اجتماعی پلیس در سال آینده براساس دو رویکرد جرایم اولویت دار و استانی شدن، طراحی و پیاده سازی خواهد شد و تلاش می‌شود از تمام ظرفیت‌های فرهنگی ، آموزشی و رسانه‌ای هر استان در قالب شکل‌گیری شورای آموزش و پیشگیری برای آگاه سازی، آموزش و افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی گروه‌های هدف و در معرض آسیب همان منطقه بهره گرفته شود.

نظرات بینندگان