arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۳۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

آیا ایران و عربستان در آستانه صلح قرار دارند؟ / روزنامه نزدیک به سعودی: ایران و قطر می خواهند زرنگ بازی درآورند!

گهگاه، اخباری در مورد مذاکرات قطر و ایران با عربستان سعودی، شنیده می شود و حتی این خبرها از نزدیکی حل بحران حکایت دارند. برخی افراد که ادعا می کنند از پشت پرده امور آگاهند، و روزنامه نگاران کویتی، اماراتی و حتی سعودی، از نزدیکی حل بحران و بازگشت روابط حسنه میان کشورهای همسایه صحبت می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا صلح با ایران و قطر ممکن است؟

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

مشاري الذايدي در الشرق الاوسط، روزنامه نزدیک به عربستان سعودی نوشت: گهگاه، اخباری در مورد مذاکرات قطر و ایران با عربستان سعودی، شنیده می شود و حتی این خبرها از نزدیکی حل بحران حکایت دارند. برخی افراد که ادعا می کنند از پشت پرده امور آگاهند، و روزنامه نگاران کویتی، اماراتی و حتی سعودی، از نزدیکی حل بحران و بازگشت روابط حسنه میان کشورهای همسایه صحبت می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: زمانی که امور به به بن بست می رسد، مقامات قطر و ایران از این حربه استفاده کرده و نقش قربانی را بازی می کنند.

در کنفرانس امنیتی مونیخ که اخیرا برگزار شد، وزیر خارجه قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی تصریح کرد که تلاش ها برای حل بحران با عربستان سعودی و امارات، موفقیت آمیز نبوده و قطر مسئول این شکست نیست.

در همین نشست، وزیر خارجه ایران گفت: «اعتقاد ندارم که عربستان سعودی به دنبال حل بحران با ایران است؛ چرا که سعودیها به شدت تحت تاثیر آمریکا هستند».

این در حالی است که وزیر خارجه عربستان سعودی، فیصل بن فرحان، در خصوص اظهارات ظریف گفت: عربستان سعودی پیامهای سرّی برای ایران ارسال نکرده است و پیام ما برای ایران، تغییر رفتار آن، پیش از هر گونه مناقشه ای است.

تاکتیکی که قطر که از همان ابتدای تحریمها اتخاذ کرد، فروپاشی ائتلاف بین مصر، عربستان، امارات و بحرین و تمرکز بر خارج کردن عربستان از این ائتلاف، استوار بود؛ به این اعتبار که عربستان، مرکز ثقل اصلی در این تحریم هاست.

چند روز پیش، خبرگزاری رویترز از 6 منبع غربی و عربی نقل کرد که مذاکرات بین عربستان و قطر موفقیت آمیز نبوده است. ضمن آنکه از یک منبع نقل شد که اینطور که به نظر می آید، ظاهرا طرف قطری برای مذاکره جدی نبوده است.

جان کلام آن است که مقدمه مذاکره و گفتگوی صحیح با قطر، از میان رفتن تمام دلایلی است که باعث تحریم آن شده است؛ نه زرنگ بازی قطر، برای رسیدن به دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و رسانه ای صلح با عربستان، بدون آنکه هیچگونه تلاش واقعی برای توقف توطئه های جهانی قطر علیه عربستان، در کار باشد.

مادامی که ایران و قطر از زرنگ بازی دست برندارند، عربستان با آنها وارد صلح نخواهد شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
باباجون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
1
8
عربستان از ترس ایران مایل به صلح است ولی اختیارش دست آمریکا و اسرائیل است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
1
6
عربستان دشمن اصلی ایران در منطقه است. ادبیات ترامپ علیه ایران کپی اظهارات مقامات عربستان است که سالهاست تکرار میکنند.
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
6
1
جنگ جنگ تا پیروزی ما دنبال مذاکره نیستم
نظرات بینندگان