arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

شرمن: برای سلیمانی سوگواری نمی‌کنم اما ترامپ ما را تا مرز جنگ پیش برد

به اعتقاد رئیس پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا و معاون وزیر خارجه در دولت سابق این کشور، دونالد ترامپ با صدور فرمان ترور سپهبد قاسم سلیمانی، آمریکا را تا مرز جنگ با ایران پیش برده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«وندی شرمن» معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه (دیروز) در یک نشست در شهر «ساراسوتا» واقع در ایالت فلوریدا حاضر شد و در آن به شدت از مواضع سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ در قبال ایران به ویژه ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی انتقاد کرد.

به گفته رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت باراک اوباما در توافق برجام، ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و تلافی‌جویی ایران علیه پایگاه آمریکا در «عین‌الاسد» عراق، واشنگتن و تهران را «تا آستانه یک جنگ نزدیک کرده بود».

به ادعای او، ترور سردار سلیمانی «ممکن است به دلسرد کردن ایران از تجاوز در منطقه کمک کند، هر چند که در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر این امر وجود ندارد».

مقام ارشد دولت باراک اوباما، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «شخصی بسیار بد» برای آمریکا خواند و گفت: «فکر می‌کنم که (با ترور او) ما خیلی به جنگ (با ایران) نزدیک شده‌ بودیم».

این مقام پیشین آمریکایی افزود: «من برای مرگ او سوگواری نمی‌کنم اما به نظرم رئیس‌جمهور (ترامپ) یک ریسک استثنایی انجام داد و به نظرم ما هنوز شاهد پایان این ریسک نبوده‌ایم. سلیمانی احتمالا دومین فرد مهم در ایران بود و یک هفته قبل از مرگ او، مردم در خیابان‌های ایران داشتند به دولت اعتراض می‌کردند و خواستار تغییر بودند اما یک هفته بعد و بعد از قتل او توسط دولت ایالات متحده، آنها (مردم ایران) در خیابان‌ها به آمریکا اعتراض کردند. این به نفع منافع امنیت ملی ما نیست».

شرمن در بخش سوال و جواب این نشست، به پرسشی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد، احتمال پیروزی ترامپ وجود دارد.

اظهارنظر این مقام دولت سابق آمریکا درباره احتمال پیروزی ترامپ با واکنش متضاد حضار این نشست مواجه شد، عده‌ای تشویق کردند و عده‌ دیگری، هو کردند.

شرمن در واکنش به این واکنش‌ها گفت: «اگر رئیس‌جمهور (ترامپ در انتخابات) دوباره پیروز شود، جهانی که من آن را ترجیح می‌دهم دیگر وجود نخواهد داشت؛ جهانی که در آن متحدان و شرکا برای پرداختن به سخت‌ترین چالش‌ها با هم همکاری می‌کنند».

منبع: فارس
نظرات بینندگان