arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

رسانه آمریکایی: سندرز به دنبال جلب آرا یهودیان

یک رسانه آمریکایی نوشت: برنی سندرز نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات با هدف جلب آرا یهودیان آمریکایی اقدام به انتشار یک آگهی تبلیغاتی تلویزیونی کرده که در آن ضمن آنکه خود را یک یهودی و از بازماندگان هولوکاست خوانده، به دنبال جلب آرای جامعه یهودیان آمریکاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تارنمای خبری آمریکایی راست‌گرای « نیوز مکس » امروز(سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه) نوشت: سندرز که نامزدی مستقل اما از حزب دموکرات و سناتور ایالت ورمونت است، در یک آگهی تبلیغات تلویزیونی، ضمن آنکه یهودی بودن خود را پررنگ ساخته، گفته است که می‌تواند «نخستین رئیس جمهوری یهودی» در تاریخ آمریکا باشد.

این آگهی تبلیغاتی با سخنان « جیمی مارگولین - Jamie Margolin » کنشگر یهودی در زمینه تغییر آب‌وهوایی آغاز می‌شود که در آن می گوید، انتخاب سندرز یک گام بزرگ به جلو و سرجای خود نشاندن خیزش یهودستیزی در آمریکاست.
براساس این گزارش، در این کلیپ ویدئویی تبلیغاتی به بخش های از اظهارات ضد یهودی دونالد ترامپ می پردازد که در آن گفته است؛ «یهودی که به دموکرات ها رای دهد، تصور می کنم که با فردی فاقد اطلاعات یا ناسپاس و خائن است».

نیوزمکس نوشت: سندرز گفته «چنانچه در تاریخ، هرگز مجالی برای برخورد با تعصب‌های دینی در آمریکا وجود نداشته، اکنون زمان آن است».

به گزارش ایرنا، جمعیت جامعه یهودیان آمریکا پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۲.۵ درصد از کل جمعیت آمریکا را در بر می‌گیرند، اما دانشگاه «برندایس - Brandeis University » در ایالت ماساچوست آمریکا
اعلام کرده براساس تحقیقات انجام شده آنها، جمعیت یهودیان آمریکا بیش از هفت میلیون نفر است.
یهودیان آمریکا بیشتر در شهرهای نیویورک، میامی، لس‌آنجلس، فلادلفیا، شیکاگو، سانفرانسیسکو، بوستون، بالتیمور و واشنگتن دی‌سی سکونت دارند.

حضور قابل توجه در مراکز تراز اول آکادمیک آمریکا
با وجود آنکه جامعه یهودیان، درصد اندکی از کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند اما طبق مطالعات موسسه «هیلِل Hillel » که یکی از بزرگترین نهادها یهودیان در جهان است، شمار یهودیان در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا ۳۰ درصد کل دانشجویان در این دو دانشگاه را تشکیل می‌دهند؛ همچین در دانشگاه جرج واشنگتن و در دانشگاه « کرنل » آمریکا دانشجویان یهودی به ترتیب ۳۱ و ۲۵ درصد شمار کل دانشجویان این دانشگاه‌هاست.

تاثیر آرای یهودیان در انتخابات آمریکا
با وجود شمار اندک جامعه یهودیان آمریکا، اما از نظر تاریخی نشان داده که شمار آرا این جامعه در برد و باخت نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا تاثیر داشته است.
به طور نمونه پیروزی فرانکلین روزولت رئیس جمهوری آمریکا ( ۱۹۳۳-۱۹۴۵) که دو دوره برنده شد، با آرای ۸۲ تا ۹۰ درصدی یهودیان همراه بود.

همچنین هری ترومن که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۹۴۸ برنده شد، آرای ۷۵ درصد یهودیان آمریکا را همراه داشت. جان اف کندی نیز در سال ۱۹۶۲ آرای ۸۲ درصد رای دهندگان یهودی را به خود اختصاص داده بود.
جیمی کارتر نیز در سال ۱۹۷۶ میلادی توانسته بود آرای ۷۱ درصد جامعه یهودیان را کسب کند، اما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ میلادی با ریزش آرای یهودیان و رسیدن به ۴۵ درصد آرا، شکست خورد.

بیل کلینتون نیز در هر دو دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ توانسته بود ۸۰ و ۷۸ درصد آرای رای‌دهندگان یهودی آمریکایی را کسب کند.
همچنین باراک اوباما در هر دو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ میلادی که برنده شد، ۷۸ و ۶۸ درصد جامعه یهودیان به او رای دادند.
با این حال، هیلاری کلینتون در این زمینه یک مورد استثنا بود و با وجود آنکه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا آرای مردمی بالایی را نسبت به رقیب جمهوریخواه خود کسب کرد و ۷۱ درصد رای‌دهندگان یهود به او رای داده بودند، از رقیبش دونالد ترامپ شکست خورد.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده است که سوم نوامبر ۲۰۲۰ (سیزدهم آبان ۱۳۹۹) برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان