arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

العربیه: داعش بیش از 6 هزار ایزدی را در عراق ربوده است

به نوشته پایگاه خبری «العربیه»، دفتر نجات ربوده‌شدگان ایزدی مورد تایید سازمان ملل، با انتشار گزارشی، جدیدترین آمار قربانیان ایزدی به دست داعش در عراق را منتشر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۶ سال پیش، در زمان حمله داعش به عراق، اقلیت ایزدی عراق، با یک مصیبت بزرگ روبرو شد. چرا که تروریست‌های داعش آنها را کافر می‌دانستند و از هیچ جنایتی علیه آنها، دریغ نکردند. علاوه بر کشتن شمار زیادی از آنها در شهرستان «سنجار» واقع در استان نینوی، و آوارگی ده‌ها هزار نفر از آنها، هزاران زن و دختر آنها را به عنوان برده جنسی اسیر کردند.

پارلمان منطقه کردستان عراق، سال گذشته، سوم آگوست را روز «نسل‌کشی ایزدی‌ها» به دست داعش، اعلام کرد. در سال ۲۰۱۴ در چنین روزی داعش، به سنجار عراق حمله کرد و بزرگترین جنایت تاریخی در حق این اقلیت را مرتکب شد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «العربیه»، دفتر نجات ربوده‌شدگان ایزدی مورد تایید سازمان ملل، در جدیدترین گزارش خود درباره قربانیان ایزدی جنایات داعش که در ۱۶ فوریه، منتشر شد، اعلام کرد: جمعیت این اقلیت دینی در عراق به ۵۵۰ هزار نفر می‌رسد. شمار آوارگان طی حمله داعش از سوم آگوست ۲۰۱۴، ۳۶۰ هزار نفر است.

در این گزارش دفتر نجات ربوده‌شدگان ایزدی، تنها شمار کشته‌های ایزدی در روزهای نخست حمله داعش به سنجار، به هزار و ۲۹۳ نفر می‌رسد و بر اساس آمار موجود، ۲ هزار و ۷۴۵ نفر در جریان حمله داعش به عراق، یتیم شدند. علاوه بر گورهای فردی، تاکنون ۸۱ گور جمعی متعلق به ایزدی‌ها کشف شده است. ۶۸ مقبره و مرقد دینی نیز منفجر شده است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ایزدی‌ها به خارج از این کشور، مهاجرت کردند و ۶ هزار و ۴۱۷ نفر از جمله ۳ هزار و ۵۴۸ زن و دختر و ۲ هزار و ۸۶۹ مرد و پسربچه، از سوی داعش ربوده شدند. در این میان، ۳ هزار و ۵۳۰ نفر از دست داعش نجات یافته‌اند که هزار و ۱۹۹ نفر آنها زن و ۳۳۹ تن از آنها مرد بودند. شمار کودکان دختر ربوده شده، هزار و ۴۱ نفر و شمار کودکان پسر به ۹۵۱ تن می‌رسد. بر اساس این آمار، هنوز، ۲ هزار و ۸۸۷ ایزدی ربوده شده در دست داعش اسیرند که هزار و ۳۰۸ نفر آنها زن و هزار و ۵۷۹ نفر آنها مرد هستند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان