arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

سازمان غذا و دارو: ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می‌شود

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می‌شود و توسعه صنعت تولید مواد اولیه و داروهای ساخته شده امسال ۶۰۰ میلیون دلار صرفه جویی به ارمغان آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدرضا شانه ساز روز سه شنبه در نشست خبری نمایشگاه فارمکس در محل سازمان غذا و دارو افزود: در شرایطی به این توسعه دست یافتیم که دشمنان ایران با تحریم و سم پاشی به منظور نا امید کردن مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و توپخانه های رسانه ای آنان مدام در حال شلیک علیه امید مردم است.


وی گفت: دشمنان از دارو به عنوان سلاح علیه دولت و ملت استفاده می کنند و در طول تاریخ نشان داده اند که یکی از ابزارهای آنها برای شکست دولتها حربه تحریم دارو و غذاست.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: چین و هند مهمترین تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در دنیا هستند اما کشورهای اندکی هستند که این مواد موثره را می توانند به داروهای ساخته استاندارد تبدیل کنند و ایران یکی از کشورهای پیشرفته در داروساری دنیاست که امروز ۹۷ تا ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز بیماران کشور را در داخل تولید می کند و داروهایی که هنوز تولید نمی شوند یا به علت تعداد کم بیماران که گاهی ۵۰ تا ۱۵۰ نفر است توجیه اقتصادی ندارد یا داروهای جدیدی است که به تازگی وارد بازار دنیا شده است.


شانه ساز افزود: ۹۷ درصد داروهای تولید داخل سالانه ۷۵۰ میلیون دلار ارزبری دارد اما سه درصد داروهای وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری دارد. در حوزه تولید مواد اولیه نیز سال گذشته حدود ۶۵درصد نیاز کشور را در داخل تولید می کردیم که ۱۳۰ میلیون دلار صرفه جویی داشت و امسال این میزان باز هم افزایش یافته و به مرز ۷۰ درصد رسیده است.


وی گفت: سال آینده نیز قرار است ۱۸۰ محصول و مواد اولیه دارویی دیگر در کشور تولید شود که ۱۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دیگر به همراه خواهد داشت.


شانه ساز ادامه داد: در یک سال گذشته با حمایت از تولید داخل ۲۰ درصد ارزبری دارویی کشور کم شد و از ۳.۷ میلیارد دلار به سه میلیارد دلار رسید و سال آینده نیز با ادامه این روند به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش می یابد. ضمن اینکه ۶۰ درصد ارز دارویی در یک سال گذشته به مواد اولیه اختصاص یافته و ۴۰ درصد برای واردات آماده هزینه شده است.


وی گفت: زمینه برای افزایش صادرات دارو از ایران فراهم است و کشورهای زیادی از کیفیت داروهای ایرانی استقبال می کنند اما برخی کشورها اجازه صادرات داروی ایرانی را نمی دهند زیرا می دانند داروهای با کیفیت ایرانی بازار آنها را تحت شعاع قرار می دهد اما واردات غیر رسمی داروی ایرانی به کشورهای همسایه نشانه استقبال از داروهای ایرانی است در صورتی که برخی پزشکان با زد و بندهای که با شرکتهای خارجی دارند داروی خارجی را برای بیمار تجویز می کنند.


شانه ساز در مورد واردات موازی برخی داروهای خارجی گفت: طبق بند تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۷ برای رفع انحصار و یکه تازی نماینده یک داروی خارجی اگر وارد کننده دیگری بتواند همان دارو را ۲۰ درصد ارزانتر وارد کند به آن اجازه واردات داده می شود.


ادامه دارد...

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان