arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

حواشی پنهان ترور سردار سلیمانی از دید واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست نوشت: فشار روانی بی سابقه بر ملوانان آمریکایی حاضر در "خلیج فارس" در اوج التهابات میان ایران و آمریکا، از حاشیه‌های پنهان ترور سردار سلیمانی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"دان لاموت" خبرنگار حوزه دفاعی واشنگتن پست در این روزنامه آمریکایی افزوده است: "کریستوفر دی. استون" ناخدای ناو هواپیمابر "یو اس اس نورماندی" در روز سوم ژانویه / ۱۳ دی/ بر روی عرشه این کشتی نیروی دریایی به ملوانان و خدمه کشتی خبر داد که دولت آمریکا ساعاتی قبل "قاسم سلیمانی" باقدرت‌ترین فرمانده نظامی جمهوری اسلامی را در یک حمله پهپادی ترور کرده (به شهادت رسانده) است و ما نمی دانیم واکنش ایران به این حادثه چیست، اما به هر حال باید آماده روبرو شدن با هر اتفاقی باشیم.

استون با هشدار به کارکنان این شناور که از تهدیدی قریب الوقوع خبر می داد، یادآور شد: "ما باید خود را آماده اقدام نظامی مستقیم و رو در رو کنیم. " ملوانان هم خود را برای یک نبرد قابل پیش بینی آماده کردند.

اقدامات احتیاطی لازم و اضافه بر سازمان برای مقابله با یک صحنه نبرد به اجرا گذاشته شد. تمام ملوانان کلاهخود ضدآتش بر سر گذاشته و دستکش ها و لباس های ضدآتش پوشیدند و ارتباط اینترنتی معمول ملوانان برای تماس برقرار کردن با خانواده هایشان، موقتا قطع شد.

آمریکا در سطح منطقه رشته اقدامات نظامی احتیاطی اجرا و ناوچه هایی را در موقعیت های مناسب مستقر کرد. برنامه زمانی نیروی دریایی آمریکا برای اعزام ناو به منطقه هم تغییر کرد. به گفته ۲۰ ملوان کشتی های جنگی آمریکا مستقر در منطقه خاورمیانه، به طور کلی به دنبال ترور سردار سلیمانی؛ نیروهای مسلح آمریکا، آرایش جنگی گرفتند.

چند روز بعد جمهوری اسلامی چند فروند موشک بالستیک به دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرد. موقتا بحران افزایش یافت، اما بعدا معلوم شد که هیچ شهروند آمریکا در این حملات کشته نشده است. طبق اعلام پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)؛ در اثر حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا، ۱۰۹ نظامی این کشور دچار آسیب های مغزی شدند که از این تعداد ۷۵ نفر در داخل عراق درمان شدند، ۲۱ نفر دیگر به آمریکا انتقال یافتند و بقیه هم در آلمان تحت معاینات پزشکی قرار گرفتند.

اکنون که التهابات فروکش کرده، هنوز هم پنتاگون مردد است و نمی داند آیا ایران بازهم انتقام خواهد گرفت؟ و چگونه؟

"دیوید ریمرز" ستوان نیروی دریایی آمریکا و مسئول نظارت بر تسلیحات موجود در این ناو که سومین تجربه حضور در لشکرکشی به خاورمیانه را می گذراند، موقعیت جنگی آن مقطع را چنین توصیف می کند: "من تا به حال در سه لشکرکشی و آرایش نظامی در خاورمیانه حضور داشته ام و با ملوانان بسیاری که تجربه حضور در چند عملیات دریایی را داشته اند، صحبت کرده ام. همه این افراد با قاطعیت اذعان کرده اند که شدت فشار روانی و هول و تکانی که این عملیات بر آنان داشته، بی سابقه بوده است. "

حتی اوضاع روحی عده ای از ملوانان ناو هواپیمابر غول پیکر "ترومن" با پنج هزار خدمه و ده ها فروند جت جنگنده، نیز در آن شرایط خاص بر همان منوال بوده است.

به گفته "سیمان دزیره آلن"‌ که بر روی تجهیزات پشتیبانی هوانوردی در این ناو کار می کند، "من هم ترسیده بودم، تنش میان دو کشور بالا گرفته بود و خانواده های ما در آمریکا نگران حال ما بودند و ما هم نگران بودیم که در آن شرایط حساس نتوانیم با عزیزانمان تماس بگیریم و آنان را از شرایطمان مطلع کنیم. "

این ملوان زن اضافه می کند: "ناو ترومن یکی از محافظت شده ترین کشتی های دنیاست و من هم خیالم راحت بود که جانم در خطر نیست. من اطلاع داشتم که کشتی مجهز به چه امکانات دفاعی است و آنها (ایران) نمی توانند صدمه ای به ما بزنند. "

مقامات نیروی دریایی نگفته اند که منشاء این نگرانی های امنیتی کجا بوده و چرا تهدیدها تشدید شده است و آیا اصلا جای نگرانی بوده است یا نه؟

دریادار "اندرو جی. لویسل" فرمانده گروه ضربت ناو هواپیمابر که بر روند فعالیت ناوهای ترومن، نورماندی و سایر کشتی ها نظارت می کند، در این باره با کمی ابهام شرح داد: "حتی در اوج خطر تهدید ایران، بازهم عملیات "نگهبانی" ادامه داشت، اما تقریبا بلافاصله بعد از فرونشستن تنش ها؛ نیروی دریایی به اجرای وظایف عادی خود بازگشت. "

آمریکا با نقض آشکار و نادیده گرفتن قوانین بین المللی در ۱۳ دی ماه گذشته در جنایتی آشکار، سرداران قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس و ابومهدی المهندس رئیس ستاد کل نیروهای الحشد الشعبی را در عملیات تروریستی نزدیک فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رسانده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان