arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۴۳/

سال ۱۳۸۲؛ راهکاری که بن زائد برای مقابله با ایران، پیش پای آمریکا گذاشت

بن زاید گفت: معتقد است که ایرانی‌ها یک راهبرد کوتاه مدت و یک بلند مدت دارند. در کوتاه مدت به باور او ایرانی‌ها به دنبال تهییج سنی‌ها علیه حضور نیرو‌های ائتلاف هستند. راهبرد بلندمدت آن‌ها نفوذ کامل و ایجاد روابط نزدیک با شیعیان عراق است. او همچنین به آقای اسوکمپ پیشنهاد کرد که بهترین راه برای نیرو‌های ائتلاف همکاری با شیعیان است تا آن‌ها را ترغیب کند خودشان را عراق دیده و ریشه هایشان را در کربلا و نه در قم، پیدا کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از امارات به تاریخ چهارشنبه اول مرداد ۱۳۸۲ به بحث دیدار مشاور ارشد CPA، اسلوکمپ با فرمانده ستاد ارتش امارات پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: دیدار مشاور ارشد CPA، اسلوکمپ با فرمانده ستاد ارتش امارات
طبقه بندی: محرمانه
چهاشنبه ۹:۴۵ دقیقه بیست و سوم جولای ۲۰۰۳
از: امارات
به: سازمان سیا و وزارت امورخارجه و دفاع

۱. طبقه بندی شده توسط سفیر مارسل واهبا
خلاصه
۲. والتر اسلوکومپ و محمد بن زاید النهیان، فرمانده ستاد ارتش امارات درباره موقعیت کنونی در عراق و کارکرد‌های شورای حاکم مذاکره کردند. آقای اسلوکومپ به بن زاید اطمینان داد که آمریکا متعهد به بازسازی عراق بوده و برای طولانی مدت در آنجا خواهد ماند. آن‌ها درباره نقش سازمان ملل و جامعه بین المللی در عراق صحبت کردند. بن زاید بصورت اخص به اقدامات ائتلاف برای احیای امنیت در عراق علاقه داشته و پیشنهادهایی را درباره کمک گرفتن از افسران «پاک دست» ارتش ارایه کرد. او همچنین مسئله تهدید ایران را مطرح کرده و بحث کرد که ائتلاف چطور می‌تواند با تهدید افراط گرایی شیعه و سنی مقابله کند. آقای اسلوکومپ با تلویزیون ابوظبی مصاحبه کرده و در آنجا فرصت یافت تا فعالیت‌های ائتلاف در عراق و شورای حاکم عراق را بصورت گسترده به مخاطبان عرب توضیح دهد. پایان خلاصه

شرایط امنیتی
۳. اسلوکومپ، مشاور امنیتی، واهبا، سفیر و جان اسکات کاررپنتر فرستاده امنیتی با رییس ستاد ارتش امارات، ژنرال شیخ محمد بن زاید النهیان در روز ۲۳ جولای دیدار کرده و درباره تحولات اخیر در عراق و تلاش‌های نهاد استانی ائتلاف (CPA) و شورای حاکم عراق دیدار کردند. بن زاید به شرایط امنیتی کنونی در عراق بسیار علاقه‌مند بود. او پرسید که آیا آمریکا شواهدی درباهر مشارکت خارجی در حملات به نیرو‌های ائتلاف دارد و یا خیر و در این صورت آیا این خارجی‌ها با القاعده ارتباط دارند. آقای اسلوکومپ توضیح داد که ائتلاف هیچ شواهد روشنی مبنی بر مداخله خارجی در حملات بعد از جنگ ندارد. او گفت: معتقد است که اغلب این حملات توسط نیرو‌های امنیتی قدیمی صدام یا در قبال پول انجام می‌شود. او اشاره کرد که در کشوری که بهترین حقوق ماهانه آن ۲۰۰ دلار است، برای حمله به نیرو‌های ائتلاف ۱۵۰۰ دلار می‌پردازند.

۴. آن‌ها درباره تهدیدات ایران در قبال امنیت عراق صحبت کردند. بن زاید گفت: معتقد است که ایرانی‌ها یک راهبرد کوتاه مدت و یک بلند مدت دارند. در کوتاه مدت به باور او ایرانی‌ها به دنبال تهییج سنی‌ها علیه حضور نیرو‌های ائتلاف هستند. راهبرد بلندمدت آن‌ها نفوذ کامل و ایجاد روابط نزدیک با شیعیان عراق است. او همچنین به آقای اسوکمپ پیشنهاد کرد که بهترین راه برای نیرو‌های ائتلاف همکاری با شیعیان است تا آن‌ها را ترغیب کند خودشان را عراق دیده و ریشه هایشان را در کربلا و نه در قم، پیدا کنند. او اشاره کرد که ایرانی‌ها به سختی کار می‌کنند تا شیعیان را قانع کنند تا آمریکایی‌ها را به عنوان اشغالگر دانسته و خودشان را متحدانی قوی علیه آمریکا معرفی کنند. کارپنتر اشاره کرد که ایران پول زیادی هزینه می‌کند تا در میان شیعیان عراق حامی پیدا کند، اما این هزینه کرد نتوانسته است حمایت گسترده‌ای برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

۵. بن زاید به اقداماتی علاقه دارد که نهاد استانی برای بازسازی امنیت عراق انجام داده است. او از شنیدن این مسئله خوشحال شد که عراقی‌ها شروع به ایفای نقشی فعال‌تر در حفظ امنیت خودشان کرده اند (در حال حاضر حدود ۳۵ هزار نیروی پلیس عراق فعال هستند و برنامه ریزی برای استخدام ۳۰ هزار نفر دیگر هم انجام شده است). او همچنین از برنامه بازسازی سه بخش عراق در سه سال شگفت زده شد. او پیشنهاد کرد که مفید خواهد بود اگر نهاد استانی بتواند کشور‌های عربی را قانع کند (بویژه به مراکش و تونس اشاره کرد) تا نیروی نظامی اعزام کنند. مشارکت کشور‌های عربی، حتی در بخش‌های آرام عراق می‌تواند کشور‌های غیرعربی را مجاب کند تا نقشی مثبت‌تر و فعالتر در ثبات عراق داشته باشند.

بازسازی نظامی
۶. در پاسخ به سوال بن زاید، اسلوکمپ پیشنهاد کرد که نهاد استانی چطور می‌تواند افسران نظامی خوبی را پیدا کند که لکه همکاری با صدام را نداشته باشند؟ او گفت: اول اینکه ائتلاف باید نگاهش به شمال باشد، زیرا ۷۰% نیرو‌ها از قبال سنی نشین شمال هستند. اگر ائتلاف بخواهد افسرانش بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سنی باشند، بای به سراغ مناطق با فشردگی جمعیت بالاتر برود. دوم اینکه او پیشنهاد کرد ائتلاف به دنبال ۲ تا ۳ افسر ارشد خوب – فرمانده یگان یا معاون آن‌ها – باشد که مدت‌ها پیش توسط صدام پاکسازی شده باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند افسران خوبی را در رده‌های میانی و پایینی پیدا کنند. بن زاید بصورت خاص پیشنهاد کرد که نیرو‌های ائتلاف فرماندار موصل، غانم بسو را در نظر داشته باشند که افسری محترم در ارتش عراق شناخته می‌شود و بسیاری از افراد دیگری را می‌شناسد که توسط صدام پاکسازی شده اند. او به آقای اسلوکومپ گفت که در گفتگوی اخیرش با غانم، او تا حد زیادی از نیرو‌های ارتش و میزان همکاری اش با آن‌ها راضی بود.

مسئله مذهب
۷. این گروه همچنین درباره تاثیر مذهب در عراق و نگرانی‌های مشترک درباره تلاش‌های گروه‌های مذهبی برای در دست گرفتن نقش دولت در خدمت اجتماعی استانی و غلبه در جامعه مدنی صحبت کردند. بن زاید اشاره کرد که اگر افراط گرایان مذهبی غلبه پیدا کنند مهم نیست شورای حاکم تا چه حد متوازن باشد. او همچنین پیشنهاد کرد که نهاد استانی تلاش‌های خود برای ایجاد ارتباط با رهبران مذهبی را افزایش دهد و اشاره کرد که امام می‌تواند از یک «فرد خوب» به یک «وهابی» تبدیل شود اگر دلیل کافی پیدا کند. او پیشنهاد کرد که آمریکا گروه‌های مسلمان آمریکایی را وارد کند تا بتوانند با جامعه مذهبی عراق ارتباط برقرار کرده و با روحانیون ملاقات کرده و در نماز جمعه شرکت کنند و غیره. او همچنین گفت که اگر با او بود، بصورت مداوم بر امامان جمعه نظارت می‌کرد و امامان را به استخدام یک سازمان اسلامی در می‌آورد که به آن اعتماد داشته باشد. او اشاره کرد که اگر حقوق خوبی به این امامان داده شود، آسیب پذیری آن‌ها در قبال تغییر در وفاداری شان کمتر می‌شود. بن زاید همچنین اشاره کرد که شورای خلیج فارس در مجموع مجوز‌های خود برای ساختمان، مجوز مسجد را کاهش داده و به مواردی اجازه می‌دهد که نماز جمعه در آن‌ها برگزار می‌شود. تنها مساجد بزرگ می‌توانند نماز جمعه برگزار گنند. بقیه باید برای نماز‌های خاص باز باشند (نکته: این مسئله می‌تواند نظارت بر خطبه‌های نماز جمعه را تسهیل کرده و تعداد شرکت کنندگان در هر مسجد را محدود کند. پایان نکته). او همچنین در نمونه‌ای از نظارت امارات بر مساجد و امامان جمعه گفت: امارات در حال ساخت یک مجموعه مسکونی شامل ۳۵۰۰ واحد بود وقتی به نقظه نگاه کردیم دیدیم ۴۶ نقطه برای مساجد در نظر گرفته شده که نگران شدیم که نمی‌توانیم این تعداد مسجد را نظارت کنیم. دولت امارات پاسخی متناسب و مذهبی پیدا کرده و گفت که «هر کسی بیشتر برای رسیدن به مسجد پیاده روی کند، ثواب بیشتری می‌برد» و به این ترتیب توانست فاصله میان مساجد را به هزار متر برساند.

همکاری با رسانه
۸. آقای اسلوکومپ همچنین مصاحبه کوتاهی با تلویزیون ابوظبی درباره موقعیت عراق داشت. این تلویزیون دومین تلویزیون پرمخاطب عربی بعد از الجزیره است. این فرصتی مهم برای دسترسی به مخاطبان عربی بود تا پیام مان را درباره موقعیت عراق و تلاش نیرو‌های ائتلاف به آن‌ها برسانیم.

شرکت کنندگان
۹. دیگر شرکت کنندگان عبارت بودند از عبید مدیرکل شبکه، و مدیر کل مرکز مطالعات راهبردی امارات و فرستاده دفاعی ما و مسئول دفتر ارتباطات آمریکا، و مشاور نظامی آقای اسلوکمپ از طرف آمریکا

نظر
۱۰. این دیدار فرصتی بسیار مفید برای نهاد استانی به منظور مذاکره درباره مسایل سیاسی و تشریح موقعیت میدانی به مسئولان ارشد امارات بود. رهبری امارات کاملا از تحولات عراق آگاه است که از طریق همکاری پیوسته آن‌ها در زمینه‌های انسانی و بازسازی در این کشور حاصل شده است. هرچند برخی از نظرات بن زاید نشان دهنده نگرانی‌های مشخص امارات بود، اما پیشنهادها و ایده‌های او نشان دهنده تفکر راهبردی او درباره چالش‌های گسترده پیش روی ثبات عراق و منطقه است. پایان نظر

۱۱. این تلگراف توسط مشاور ارشد اسلوکومپ تایید شده است

نظرات بینندگان