arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸

قاچاق ۹۰۰ هزار مورچه‌خوار، منشاء احتمالی کرونا در جنوب شرقی آسیا

یک نهاد دیده‌بان حیات وحش، با برجسته کردن چالش مقابله با تجارت غیرقانونی اعلام کرد؛ حدود ۹۰۰هزار عدد مورچه‌خوار فلس‌دار یا «پانگولین» - که طبق تحقیقات اخیر یکی از منشاء‌های احتمالی انتقال ویروس کرونا به حساب می‌آید- در دو دهه گذشته در سراسر آسیای جنوب شرقی قاچاق شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اواسط بهمن امسال، محققان چینی اعلام کردند که مورچه خوار فلس دار یا پانگولین، یک واسطه بالقوه برای ویروس کرونا محسوب می شود؛ طبق نتایج این تحقیقات، پانگولین میزبان احتمالی ویروس کرونای جدید است.

به گزارش روز پنجشنبه تارنمای شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ از خبرگزاری فرانسه، این موجودات به عنوان سنگین‌ترین پستانداران جهان به خاطر قسمت‌های مختلف بدنشان صید می‌شوند و در کشورهایی نظیر چین و ویتنام از نظر طب سنتی بسیار ارزشمند هستند. گوشت آنها به عنوان خوراکی لذیذ مصرف می‌شود.

دیده‌بانی حیات وحش «ترافیک» تخمین زده که حدود ۸۹۵هزار پانگولین که در آفریقا به شدت صید می‌شوند، بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ در جنوب شرقی آسیا قاچاق و بیش از ۹۶هزار کیلوگرم به ارزش ۲۱۰هزار پوند از گوشت این جانور در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در مالزی، سنگاپور و ویتنام کشف شده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶ پانگولین‌ها از سوی کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر (CITES) تحت بیشترین سطح حمایت قرار گرفتند به این معنا که تجارت این گونه جانوری ممنوعیت دارد و پیش از آن تجارت پانگولین‌ها در شرایط سخت‌تری مجاز بود. اما گروه های محافظت از گونه‌های نادر و د ر معرض خطر جانوری می‌گویند که تجارت غیر قانونی این گونه حیوانی همچنان شایع است.

نهاد دیده بان «ترافیک»، بر اعمال قوانین و مجازات های محکم تر برای خاموش کردن بازارها و پلترفورم های آنلاین فروش حیوانات وحشی محافظت شده، تاکید دارد.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، تاکنون بیش از ۷۵ هزار نفر در سراسر جهان مبتلا به کرونا شده‌اند که ۷۴ هزار و ۲۸۰ مورد آن در چین بوده است.

همچنین، تا به امروز ۲۱۲۰ نفر در سراسر جهان جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که تنها ۵ مورد از آن مربوط به کشورهای غیر از چین است. روز گذشته نیز مقام‌های وزارت بهداشت ایران اعلام کردند که دو نفر در شهر قم به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان