arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۹۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸

سورنا ستاری: کشور چه با تحریم و چه بدون تحریم با درآمد نفت اداره نمی‌شود

معاون علمی‌ و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه کشور چه با تحریم و چه بدون تحریم دیگر با درآمد نفت اداره نمی‌شود، گفت: کشور برای رسیدن به توسعه چاره‌ای جز تکیه بر توان داخلی ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سورنا ستاری در نشست معارفه بنیاد ملی نخبگان به مستعدان‌ برتر نو ورود با اشاره به لزوم حرکت به سمت توسعۀ فردی و اجتماعی، گفت: مستعدبرتر شدن اتفاق بزرگی برای افراد است چراکه سبب دیدن شدن فرد می‌شود. در واقع مستعدبرتر شدن پایان مسیر نخبگی نیست چرا که دیده‌شدن به عنوان مستعدبرتر، ابتدای مسیر توسعه و پیشرفت است.

وی همچنین با اشاره به لزوم حفظ تداوم فعالیت‌های نخبگانی و پشتکار تصریح کرد: یکی از چالش‌ها در حوزه مستعدان نوورود، افت تحصیلی این افراد در سال‌های ابتدایی تحصیل است چراکه فرد تصور می‌کند بعد از نیل به رتبه‌برتر کنکور یا المپیادهای مختلف، به پایان فعالیت نخبگانی رسیده است.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت حمایت از استعدادهای تحصیلی، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان یک مؤسسه رفاهی نیست گرچه تسهیلات خوبی نیز برای مستعدان برتر دارد. در واقع این بنیاد بخشی از اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با برشمردن برخی ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان، یادآور شد: این اکوسیستم جای افرادی است که سرمایه‌هایشان به جای جیب، در مغزشان است. به عبارت دیگر، شرکت دانش‌بنیان از دانش کسب درآمد می‌کند و این روند با مسیر کارخانه‌داری تفاوت‌های بسیاری دارد.‌

ستاری با بیان اینکه اکوسیستم دانش‌بنیان روی انسان سرمایه‌گذاری می‌کند، تصریح کرد: کشور چه با تحریم و چه بدون تحریم، دیگر با درآمد و فرهنگ نفت اداره نمی‌شود و برای رسیدن به توسعۀپایدار و خودکفایی ناگزیر از ایجاد ارزش‌افزوده بالا از دانش است که این مهم نیز تنها در اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان؛ وی با تأکید بر اینکه اساساً هنر دانش ایجاد ارزش‌افزوده است، خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که به لحاظ منابع انسانی غنی محسوب می‌شود؛ بنابراین خام‌فروشی در کشوری که ۴ میلیون دانشجو دارد، توجیهی ندارد. در چنین کشوری باید اکوسیستمی حاکم شود که نوآوری را به اقتصاد تبدیل کند.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور گفت: استخدام، نوآوری و خلاقیت مستعدبرتر را از بین می‌برد و به دلیل وابستگی‌ که در او ایجاد می‌‎کند خلاقیت و نوآوری وی را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه نوآوری و ریسک‌پذیری با استخدام سنخیت ندارد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته اقدامات و دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل شد تا جاییکه امروزه چندهزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند؛ این در حالیست که تا چندسال پیش مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور گنگ و غریبه بود.

ستاری با اشاره به اینکه مردم باید اثر دانش را در زندگی خود احساس کنند، خدمت به جامعه را وظیفه و رسالت اجتماع نخبگانی دانست و تأکید کرد: استعدادبرتر با پول حاصل از اخذ مالیات از معلمان و بازنشستگان تحصیل می‌کند؛ بنابراین باید در راستای افزایش کیفیت زندگی مردم تلاش کند. باید متوجه بود کشور مثل پدر و مادر بخشی از هویت انسان است. فرد باید استعداد و توان خود را برای توسعه جامعه‌ای هزینه کند که برای رشد او داشته‌هایش را هزینه کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور برای رسیدن به توسعه چاره‌ای جز تکیه بر توان داخلی ندارد، یادآور شد: ایران از ابتدای تاریخ بوده است امروزه ایران نه یک کشور بلکه یک هویت در تاریخ است که توانسته حتی کشورهای متجاوز را نیز در فرهنگ خود حل کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: دانشگاه در اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان، هزینه خود را در غالب موارد از محل فروش پتنت و قراردادهای صنعتی تأمین می‌کند چراکه دانشگاه وابسته به پول دولت، هیچ نوآوری، ایده‌پردازی و خلاقیتی ندارد.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان تلاش می‌کند مستعدبرتر برای حضور در اکوسیستم دانش‌بنیان توانمند شود تا بتواند به قدرتی برسد که علاوه بر رشد فردی، محیط پیرامون خود را نیز دستخوش تغییرات مثبت کرده و بر زندگی اجتماعی جامعه بومی اثرگذاری مثبت داشته باشد.

ستاری گفت: سیستم آموزشی کشور علی‌رغم تمام انتقادهایی که به آن وارد است، افرادی را تربیت می‌کند که در بهترین دانشگاه‌های جهان در بالاترین مقاطع تحصیل می‌کنند و این حاکی از توان بالای کشور در نیروی‌انسانی است.

وی در پایان با بیان اینکه اصولاً ایجاد هر تغییری هزینه‌بر است، خاطرنشان کرد: همه افراد شکست می‌خورند اما تفاوت در این است که برخی شکست را می‌پذیرند و از آن درس می‌گیرند و با جدیت و دانش بیشتر راه خود را دوباره آغاز می‌کنند تا به اثرگذاری بالا در جامعۀ بومی خود برسند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
0
0
انتخاب عزيز اگر يك جو غيرت ملى دارى بدون كه نه ستارى به درد رييس جمهورى ميخوره نه جهرمى، ولشون كن.
ولى ميگن خودتم دنبال كاسبى هستى پسقاعدتا دنبال اونى ميرى كه برات بيشتر داشته باشه.
نظرات بینندگان