arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۳۶۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

ایران در لیست سیاه FATF؛ تشخیص‌دهندگان مصلحت در دسترس نمی‌باشند

یک روز پس از اعلام قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، پنج عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از پاسخگویی دراین‌باره امتناع کردند و چهار تن دیگر حتی تلفن خود پاسخ ندادند. این در حالی است که با توجه به موضع صریح دولت و مصوبه مجلس درباره لوایح مرتبط با FATF، افکار عمومی نوع «تشخیص مصلحت» مجمع تشخیص را علت بازگشت ایران به این فهرست سیاه می‌دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

روز گذشته، گروه ویژه اقدام مالی علیه پول‌شویی(FATF) اعلام کرد در آخرین جلسه از نشست دوره‌ای‌اش به این نتیجه رسیده، ایران را در «لیست سیاه» خود قرار دهد. این نهاد درباره این تصمیم خود گفته است « با توجه به اینکه ایران به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نپیوسته، این سازمان به همه کشورها توصیه می‌کند به اجرای کامل اقدام‌های احتیاطی در ارتباط با ایران بازگردند.»

در پی اختلاف‌نظر مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF در تابستان سال گذشته، دو لایحه پالرمو و CFT برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، اما بررسی‌های اعضای مجمع تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

این در حالی است که دی‌ماه سال جاری سید محمد صدر، عضو حقیقی این نهاد در مصاحبه‌ای با اعتمادآنلاین، با طرح این موضوع که اعضای مخالف پیوستن به FATF در مجمع، به دلیل پیامدهای منفی آن در جامعه دو لایحه CFT و پالرمو را رد نمی‌کنند، گفته بود « چون بر اساس ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع، وقتی یک سال از طرح یک لایحه اختلافی در مجمع گذشت، به آن رسیدگی نشد و مجمع درباره آن اظهارنظر نکرد، نظر شورای نگهبان در خصوص آن حاکم و اجرایی می‌شود. پالرمو از دستور کار مجمع خارج‌شده است و دیگر در مجمع نیست که مجمع تشخیص بخواهد درباره آن اظهارنظر کند.» البته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با طرح این موضوع که زمان بررسی این لایحه به پایان نرسیده است و کمیته مشترکی برای بررسی آن تشکیل‌شده است، اظهارات صدر را رد کرد؛ با این حال تصمیم تازه‌ای دراین‌باره گرفته نشد و با تداوم بلاتکلیفی، ایران به لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی اضافه شد.

در همین راستا خبرنگار ایرناپلاس تلاش کرد با ۱۰ تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عواقب این تصمیم گفت‌وگو کند. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم اعلام کرد تا زمان مشورت با همکارانش دراین‌باره صحبتی نخواهد کرد. محمدحسین صفارهرندی دیگر عضوی بود که از مصاحبه امتناع و تأکید کرد مواضع مجمع را سخنگو باید اعلام کند. پرویز داوودی و غلامرضا آقازاده و حسین مظفر از دیگر چهره‌هایی بودند که بعد از طرح سوال خبرنگار ایرناپلاس درباره ورود ایران به لیست سیاه گروه اقدام ویژه، از مصاحبه خودداری کردند و احمد توکلی هم به سبب بیماری امکان صحبت نداشت.

حجت‌الاسلام مجید انصاری، سردار احمد وحیدی، سید محمد صدر و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مجتهد شبستری و از دیگر اعضای این نهاد بودند که علی‌رغم تماس‌های مکرر، پاسخگوی تلفن خود نشدند.

طبق سخنان حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، در بهمن‌ماه سال گذشته، « ۱۷-۱۸ نفر به‌عنوان موافق و مخالف برای اظهارنظر درباره این لوایح ثبت‌نام کرده‌اند»، به عبارتی، نزدیک به یک‌سوم از اعضای این نهاد نظر خود را صراحتاً در جلسات بیان کرده‌اند، اما اینکه چرا این افراد رسماً موضع خود را اعلام نمی‌کنند، پرسشی است که آنها باید به آن پاسخ دهند!

بررسی اظهارنظرهای یک سال و نیم گذشته اعضای مجمع تا حدی گویای اسامی مخالفان تصویب این لوایح است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت چهره‌هایی چون آیت‌الله احمد جنتی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، احمد وحیدی، حسین مظفر، غلامرضا مصباحی مقدم، سعید جلیلی، احمد توکلی و پرویز داوودی سرشناس‌ترین این افراد هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
7
انشاالله کرونا گرفتن
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
3
1
دستشون درد نکنه.
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
21
2
من نمیدونم وقتی هیچ بانک دنیا با ایران کار نمیکنه چرا شما این همه اصرار دارید fatf تصویب کنند؟ چه منافعی دارید شما؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
هیچی عزیزم شما انگار حقوقت رو.از کشور ثالث میگیری استاد ناشناس برو همون جای که حقوق میگری عزیز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
حامد جان وقتی از چیزی اطلاعی نداری لطفا نظر نده ، کسی از شما ناراحت نمیشه.منافع رو اون آدمهایی میبرند سبب فقیرتر و زیر فشار قرار گرفتن مردم میشن
یادت باشه و برو خبرها رو بخون ببین پمپئو و چه کسایی چقدر خوشحال شدند از اینکه ایران تو لیست سیاه قرار گرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
21
در دسترس نبودن مسئولان در هر موردی برای پاسخگوئی در مملکت موضوع تعجب آور و تازه ای نیست . برادران محترم فقط برای دادن آمارهای محیرالعقول در صحنه حاضر شده و حتی در گفتن و اظهار نظر از یکدیگر سبقت میگیرند . فقط امیدواریم خداوند به داد این مردم شریف برسد و برادران ارجمند در برابر نجابت این ملت لااقل به اندازه حداقل موارد متداول در تمام دنیا احساس تعهد و مسئولیت کنند . یا حق
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
9
با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF دیگه حتی با چین و عراق هم نمیتونیم تراکنش مالی داشته باشیم.و حسابهای شهروندان ایرانی در خارج از کشور دچار مشکل خواهد شد...
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
12
از امروز كي بود كي بود من نبودم شروع ميشه همه موافق ميشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
6
اف ای تی اف و کرونا 2 تا عامل برای اینکه بگن تقصیر ما نیست تقصیر اوناست
بهانه دارن چه بهانه هایی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
2
9
حالا آقازاده ها باید یکی یکی برگردند
نظرات بینندگان