arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

تب دلار بالا رفت؛ افزایش قیمت تا کجا ادامه دارد؟

بازار ارز دوباره به تکاپو افتاده و امروز قیمت‌ها شوک قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. باید نگران افزایش‌هایی بود که در دو سال اخیر نمونه آن را چند بار دیده‌ایم یا این افزایش قیمت ناشی از جو روانی خبر FATF است و به‌زودی فروکش می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی معاملات دلار در روز پنجشنبه هفته گذشته روی نرخ ۱۴هزار و ۴۰۰ تومان پایان یافت که روز شنبه با نرخ ۱۴هزار و ۶۶۰ تومان آغاز شد و با رشدی چشمگیر تا لحظه تنظیم گزارش به بالای ۱۵هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

این رشد قیمتی تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟ تمام این ماجراها زیر سر FATF است یا عامل دیگری باعث این وضعیت شده است؟ نقش واسطه‌های بازار ارز در این بین چیست؟ این‌ها پرسش‌هایی است که سعی کرده‌ایم در گفت‌وگو با کارشناسان حوزه ارز به آن‌ها پاسخ دهیم.

فرشاد چهاردولی، تحلیلگر بازار ارز در این رابطه  می‌گوید: ما پیش از این تحریم بوده‌ایم و کسی که تحریم باشد، راه دور زدن آن را نیز می‌داند. با این حال، خبر وارد شدن ایران به لیست اقدام متقابل FATF، قطعاً از نظر روانی اثرگذار است. وارد شدن به لیست اقدام متقابل، یعنی افزایش شدید محدودیت‌ها. انتظار داشتیم که بعد از انتشار این خبر، افزایش قیمت ارز را شاهد باشیم.

مقاومت‌هایی در میانه کانال ۱۵ هزار تومان

وی در رابطه با میزان اثرگذاری خبر FATF اظهار می‌کند: امروز که بازار باز شد، مشخص شد تقاضای زیادی برای ارز وجود داشته است. با این حال، هر خبر تا جایی کشش دارد و پس از مدتی هیجانات آن فروکش می‌کند. احتمال دارد هنگامی که نرخ دلار به محدوده‌ ۱۵هزار و ۴۰۰ تا ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان برسد، قدری از هیجانات بازار کاسته شود و یک اصلاح قیمتی اتفاق بیفتد.

چهاردولی در رابطه با اثر واقعی که وارد شدن ایران به لیست اقدامات متقابل FATF می‌تواند در پی داشته باشد، می‌گوید: پیش از این نیز تحریم بوده‌ایم و ارتباط بانکی خاصی در حوزه بین‌المللی نداشتیم. راه‌هایی که پیش از این برای دور زدن تحریم وجود داشته، می‌تواند اکنون نیز ادامه داشته باشد. اما خبر اخیر از نظر روانی می‌تواند اثرگذار باشد. اخبار منفی این بخش پیش از این تا حدی پیش‌خور شده بود و خبر خیلی ویژه‌ای نبود و اکثر محدودیت‌ها قبلا هم وجود داشته است.

این تحلیلگر بازار ارز درباره روند میان‌مدت این بازار معتقد است: پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار در محدوده‌ ۱۵هزار و ۴۰۰ تا ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان اصلاح داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد امکان ریزش تا محدوده ۱۴هزار تا ۱۴هزار و ۲۰۰ تومان وجود دارد. اگر اصلاح قیمت، این کف را بشکند، ریزش تسریع می‌شود، اما اگر مقاومت‌های یاد شده در میانه کانال ۱۵ هزار تومان بشکند، هدف نهایی حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان است.

نقطه ورود بازارگردان کجاست؟

وی در رابطه با تدابیر بانک مرکزی برای کاستن از میزان نوسان‌ها می‌گوید: اگر بانک مرکزی اکنون وارد بازار شود، منابع ارزی هدر می‌رود. بهتر است اجازه دهد شرایط عادی شود و سپس وارد شود. مهم‌ترین سقف آن نیز ۱۵هزار و ۶۰۰ تومان است که انتظار می‌رود بازار گردان در این نقطه وارد شود. منتظریم بازارگردان روی سطح تقاضای تکنیکال ۱۵هزار و ۴۰۰ تا ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان وارد شود و نگذارد این مقاومت از بین برود. زیرا اکثر معامله‌گران با تحلیل تکنیکال کار می‌کنند. مهم است که بازارگردان در این نقطه واکنش مناسبی نشان دهد.

چهاردولی با اشاره به اینکه افزایش تدریجی نرخ ارز از سوی بازارگردان می‌توانست باعث خنثی شدن شوک‌هایی از این دست شود، یادآوری می‌کند: سرکوب قیمت باعث جمع شدن فنر قیمتی می‌شود. شیوه صحیح این است که بازار آزاد باشد، اما نوسانات و هیجانات آن کنترل شود. دلار باید قیمت واقعی خود را داشته باشد و تنها سعی شود هیجانات نرخ آن کنترل شود.

وی با هشدار درباره تبعات سرکوب قیمت‌ها می‌گوید: اگر کاهش قیمت ارز بدون پشتوانه باشد و اتفاق مثبتی رخ نداده باشد، در آینده ثبات نخواهد داشت. مخالف افزایش یا کاهش شدید قیمت ارز هستم و باید نرخ ارز واقعی باشد و نزدیک به آن نوسان داشته باشد. افزایش و کاهش شدید قیمت باعث ورود سفته‌بازان به بازار می‌شود. اگر بازارگردان قیمت را نزدیک ارزش ذاتی واقعی حفظ کند و جلوی نوسانات شدید را بگیرد، دیگر اخبار و اتفاقات سیاسی روی قیمت اثر زیادی ندارند.

خریدار خانگی‌ به بازار آمد

این کارشناس بازار ارز درباره ترکیب خریداران امروز اظهار می‌کند: تقاضایی که امروز به بازار آمد، بیشتر تقاضای خرد بود. روز جمعه، قیمت واکنش زیادی نسبت به خبر FATF نشان نداد و امروز اثر بیشتری روی قیمت گذاشت. این نشان می‌دهد خیلی‌ها منتظر بودند بازار باز شود و وارد بازار شوند. واسطه‌های بازار نیز بر این روند اثرگذار بوده‌اند.

انباشت تقاضای حواله‌جات درهم، عامل افزایش اخیر نرخ ارز است

با این حال جواد ذاکری ‌دانا، کارشناس و تحلیلگر بازار، نظر متفاوتی در رابطه با افزایش اخیر نرخ ارز ارائه می‌کند. وی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: خبر وارد شدن ایران به لیست اقدام متقابل FATF، اثر قابل ملاحظه‌ای بر روی نرخ ارز ندارد. نظارت بانک مرکزی بر درهم‌های مدت‌دار بود که باعث شد چرخه فروش حواله‌ها را متوقف کنند، زیرا تشخیص دادند معاملات سلف است.

ذاکری ‌دانا به عامل دیگری هم اشاره کرده و می‌گوید: کند بودن تجارت در چین هم مزید بر علت شده است. این دو عامل باعث شده صادرکنندگان ما در چین نتوانند مطالبات خود را وصول کنند و در امارات ارز خود را تبدیل کرده یا حواله‌ها را کارسازی کنند. این دو عامل از نظر فنی و عملیاتی بیشترین تأثیر را داشته است.

وی منکر اثرگذاری خبر FATF بر بازار ارز نیست، اما اثر آن را اندک دانسته و معتقد است: بحث روانی خبر FATF نیز می‌تواند تأثیر اندکی بر این روند داشته باشد. اما از نظر فنی حجم تقاضای حواله‌جات ارزی که از هنگام توقف این چرخه به‌شدت انباشه شده بود، باعث شده بازار ملتهب شود. اکنون تقاضای حواله‌جات زیاد است، به‌ویژه اینکه توقف چرخه در بهمن و اسفند ایجاد شده که بیشترین تقاضای حواله‌جات درهم را نیز در همین برهه داریم.

این تحلیلگر بازار ارز درباره وضعیت امروز بازار می‌گوید: امروز معاملات تقریباً متوقف شده بود. زیرا بازار گیج است و در این شرایط بازار مدتی متوقف می‌شود و سپس انجام معاملات را آغاز می‌کنند. با قیمت‌های فعلی، عملاً خرید و فروش جدی انجام نمی‌شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان