arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

العامری: نخست وزیر با گروه های سیاسی کرد و سنی عراق توافق کرد

«هادی العامری» رهبر ائتلاف «الفتح» روز شنبه اعلام کرد که «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر جدید و مکلف عراق با اکثر گروه های مخالف سیاسی کرد و سنی به توافق رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی گروه های سنی و کرد عراق به علت آنچه که طرف مشاوره و پیشنهاد قرار نگرفته بودند با کابینه علاوی مخالفت کردند.

العامری در یادواره سالگرد شهادت «محمد باقر الحکیم» و شهدای مقاومت گفت که علاوی و نیروهای شیعه با کردها و سنی ها بر سر معرفی کابینه به توافق رسیدند.


وی افزود که نخست وزیر جدید مسوول تشکیل دولت انتقالی و انتخابات زودهنگام است.


رهبر ائتلاف الفتح تاکید کرد که جناح های سیاسی شیعه مشروط به اینکه چهره های مستقل و غیرحزبی انتخاب شود به نخست وزیر منتخب اجازه دادند که وزرای خود را انتخاب کند.


العامری از گروه های سیاسی کرد و اهل سنت خواست تا برای عبور از بحران و برقراری ثبات و امنیت در کشور با گروه های شیعه همکاری کنند.

وی در عین حال ادامه داد که محمد توفیق علاوی بهترین نامزد برای نخست وزیری نبود، اما در شرایط کنونی حساس و خطرناک عراق بهترین راه حل است.


رهبر ائتلاف الفتح تاکید کرد که همه گروه های سیاسی باید اعتماد به نفس را به روند سیاسی برگردانند و انتخابات جدید و شفاف را در آینده مطابق با توصیه مرجعیت دینی برگزار کنیم.


العامری گفت که همه ما در دادن رای اعتماد به دولت جدید مصمم هستیم تا کشور از بحران کنونی نجات یابد.
علاوی دوازدهم بهمن گذشته با حکم «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مکلف و جدید جایگزین «عادل عبدالمهدی» مستعفی شد.

وی باید در مدت شش ماه تا یک سال انتخابات زودهنگام پارلمانی را برگزار کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان