arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

درخواست لیبی از آمریکا برای تاسیس پایگاه نظامی در این کشور

وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی روز شنبه از آمریکا خواست تا برای مقابله با گسترش نفوذ روسیه در آفریقا، پایگاهی در این کشور مستقر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش بلومبرگ، به دنبال سخنان اخیر مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در مورد برنامه‌های پنتاگون برای کاهش نیروهای نظامی این کشور در قاره آفریقا و تمرکز بیشتر در رویارویی با روسیه و چین، فتحی باشاغا وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی طرح پیشنهادی استقرار پایگاه نظامی آمریکا در لیبی را مطرح کرد.

باشاغا در مصاحبه با بلومبرگ، گفت: نقل و انتقال نیروهای آمریکایی از آفریقا برای ما مشخص نیست اما امیدواریم این برنامه که شامل خروج نیروهای آمریکایی از لیبی نیز هست به فرصتی برای احیای نیروهای روسیه در این کشور تبدیل نشود.

باشاغا هشدار داد که حمایت روسیه از ژنرال خلیفه حفتر بخشی از فشار گسترده‌تر برای نفوذ است.

وی افزود: روس‌ها در لیبی تنها به فکر حمایت از حفتر نیستند، بلکه آن‌ها یک استراتژی بزرگ در لیبی و آفریقا دارند.

آمریکا در ۲۴ بهمن سال جاری طرح اولیه‌ای برای تنظیم و آرایش مجدد حضور نظامی خود در آفریقا و کاهش نیروهای رزمی در منطقه ساحل در غرب آفریقا را اعلام کرد.

این طرح در حالی اعلام شده که یک گزارش جدید دولت آمریکا می‌گوید که ارتش آمریکا راهبرد خود را از تلاش برای تضعیف گروههای افراطی (در ظاهر) اسلامی در منطقه ساحل در غرب آفریقا، به سمت صرفا مهار این گروه‌ها تغییر داده است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که در قالب اولین تغییر در این ارتباط، بخشی از یکی از واحدهای پیاده نظام ارتش آمریکا – در حدود ۸۰۰ سرباز – جای خود را به مربیان و مشاوران نظامی خواهند داد تا از نیروهای محلی حمایت کنند.

سرلشکر راجر کلوتیر فرمانده ارشد نیروهای امریکایی در آفریقا در این باره به خبرنگاران گفت: ‌ پیام من به شریکان آفریقایی این است که ما شما را رها نمی‌کنیم، بلکه همچنان در تعامل با شما هستیم.

بر اساس این گزارش، این اقدام اولین مورد ناشی از بازبینی‌های گسترده در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره حضور نیروهای آمریکایی در سراسر جهان است که هدف از آن تلاش برای تنظیم بهتر حضور نظامی با اولویت‌های دفاعی آمریکا است که چین و روسیه را به عنوان تهدیدات اصلی علیه آمریکا ارزیابی کرده‌ است.

آمریکا در حدود ۶ هزار نیروی نظامی در سرتاسر آفریقا دارد که شامل ۸۰۰ نظامی در غرب آفریقا، ۵۰۰ نیروی ویژه در سومالی و شمار نامشخصی در یک پایگاه هوایی در نیجر می‌شوند.

فرانسه بتازگی اعلام کرد که حضور نیروهای نظامی خود در منطقه ساحل را به بیش از ۵ هزار نفر افزایش می‌دهد و مسلح کردن پهپادهای خود در منطقه را هم شروع کرده است. در همین حال مقامات فرانسه از آمریکا خواسته‌اند که حضور نظامی خود در آفریقا را کاهش ندهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان