arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۵۱۱
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸

مصباحی مقدم پس از بازگشت ایران به لیست سیاه FATF: هیچ اتفاق مهم جدیدی رخ نداده!

غلامرضا مصباحی مقدم درباره آنچه قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF خوانده می شود، گفت: تعبیر«لیست سیاه» به هیچ وجه صحیح نیست. چیزی به نام لیست سیاه FATF وجود ندارد. متأسفانه مطبوعات ایران دائما درباره این اصطلاح حرف می زنند. آنچه وجود دارد لیست کشورهای همکار، غیرهمکار، در حال همکاری و تعلیق شده در حال همکاری با FATF است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز جمعه رسانه ها خبر دادند که کارگروه ویژه اقدام مالی اروپا موسوم به (FATF) ایران را در لیست سیاه خود قرار داده است. این در حالی بود که پیش از آن روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اعلام کرد کارگروه ویژه اقدام مالی ایران را در لیست سیاه خود قرار خواهد داد.

در همین رابطه، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: FATF جز توصیه هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد و تنها می تواند بگوید در همکاری تجاری با ایران احتیاط کنید. بانک ها و کشورهای همکار ایران تاکنون احتیاط های خود را کرده اند و شناخت خوبی هم دارند. آنها به خوبی می دانند که ایران نه پولشویی و نه تامین مالی تروریسم می کند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم درباره آنچه قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF خوانده می شود، گفت: تعبیر«لیست سیاه» به هیچ وجه صحیح نیست. چیزی به نام لیست سیاه FATF وجود ندارد. متأسفانه مطبوعات ایران دائما درباره این اصطلاح حرف می زنند. آنچه وجود دارد لیست کشورهای همکار، غیرهمکار، در حال همکاری و تعلیق شده در حال همکاری با FATF است.

وی افزود: تعبیر «لیست سیاه» اثر بسیار بدی روی افکار عمومی جامعه ما دارد و کسانی که این اصطلاح را به کار می گیرند با روان جامعه بازی می کنند. چرا باید روانپریشی برای ملت ایران به وجود آورند؟ این اشتباه بزرگی است. زیرا موکدا می گویم در FATF اصطلاحی به نام لیست سیاه وجود ندارد. در این برهه ما مجددا وارد لیست کشورهای غیرهمکار با FATF شدیم. البته آنچه تصویب شده مجددا فرجه ای برای ایران باقی گذاشته که هر وقت دو کنوانسیون پالرمو و CFT را تصویب کرد، مجددا امکان ورودش به لیست کشورهای همکار وجود دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخلاف آنچه قبلا گفته می شد و در مطبوعات کشور به آن دامن می زدند که اگر ایران به تعبیر اشتباه مطبوعات به لیست سیاه FATF بپیوندد برای بازگشتش حتی بعد از تحریم های آمریکا نیز پروسه طولانی نیاز است، باید بگویم که چنین حرفی درست نیست. ایران تاکنون به 39 توصیه از 41 توصیه FATF عمل کرده ولی تاکنون هیچ فایده و منفعتی از این 39 برنامه اقدامی که انجام داده نبرده است.

وی بیان کرد: اینکه آیا اتفاقی که روز جمعه افتاده، تاثیری بر روی قیمت ارز یا وضعیت تجارت خارجی ایران خواهد گذاشت یا نه؟ نمی دانم باز چرا مطبوعات کشور مرتب به این مساله دامن زده و دست به فضاسازی می زنند؟ متاسفانه رسانه ها با چنین رویکردی افکار عمومی، فعالان اقتصادی، بازار و کسانی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند را به غلط تحت تاثیر قرار می دهند. این رویکرد باعث می شود کسانی که خرید و فروش ارز انجام می دهند را تشویق به بالابردن قیمت ارز کنند. حال آنکه هیچ اتفاق مهم جدیدی رخ نداده است.

مصباحی مقدم گفت: مهم این است که ما در شرایط تحریمی آمریکا هستیم. این شرایط موجب شده که بانک های بین المللی درجه یک و دو و شرکت های بزرگ جهانی تحت تاثیر تحریم های آمریکا با ما کار نکنند. این مسیر همچنان استمرار پیدا خواهد کرد تا وقتی که آمریکا تحریم های خود را بردارد یا اینکه کشورهای دیگر کم کم جرأت دور زدن تحریم ها را پیدا کنند که من چنین امری را بسیار بعید می دانم.

وی گفت: اما امروز بانک ها و شرکت های درجه 3 دنیا کماکان با ایران همکاری می کنند. این بانک ها و شرکت ها با آمریکایی ها تعامل ندارند یا اگر هم داد و ستدی دارند بسیار اندک است. بنابراین ترسی از مورد تحریم قرارگرفتن ندارند. لذا همین وضعیتی که امروز داریم استمرار پیدا خواهد کرد. میزان صادرات ما در سال جاری 36میلیارد دلار بوده و تقریبا همین مقدار نیز واردات داشته ایم. این صادرات و واردات را چگونه انجام داده ایم؟ آیا با استفاده از بانک ها و شرکت های بزرگ جهانی بوده؟ خیر، تمام این مقدار با استفاده از بانک ها و شرکت های درجه سه دنیا، صرافی ها و دولت های همکار ایران مانند چین، روسیه، هند، ترکیه و عراق بوده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: همکاری ها مشابه گذشته ادامه پیدا خواهد کرد و بانک ها و کشورهایی که تاکنون با ایران همکاری می کردند واهمه ای از ادامه همکاری ندارند. FATF نیز جز توصیه هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد و تنها می تواند بگوید در همکاری تجاری با ایران احتیاط کنید. بانک ها و کشورهای همکار ایران تاکنون احتیاط های خود را کرده اند و شناخت خوبی هم دارند. آنها به خوبی می دانند که ایران نه پولشویی و نه تأمین مالی تروریسم می کند. بنابراین معنا ندارد که ما از طریق مطبوعات و رسانه ها افکار عمومی را پریشان کنیم تا مردم فکر کنند دنیا به آخر رسیده است.

وی افزود: یک کشور 80 میلیونی، کشوری که یک درصد اقتصاد جهانی را دارد. کشوری که 7درصد ذخایر زیرزمینی جهان را دارد به بن بست نمی رسد. 80درصد اقتصاد ایران داخلی است و تنها بیست درصد اقتصاد ایران وابسته به داد و ستدهای خارجی است. چرا باید این مناسبات 20 درصدی را به گونه ای تعریف کنیم که 80 درصد اقتصاد داخلی دچار مشکل شود؟ بنابراین من معتقدم اتفاق تازه ای رخ نخواهد داد. رئیس محترم بانک مرکزی نیز در واکنش به افزایش نرخ ارز و بعضی موضع گیری های رسانه ای و مطبوعاتی به کسانی که باید آنها را به شدت ناآگاه خواند یا دارای غرض و مرض هستند، واکنش نشان داد و گفت نرخ ارز در ایران تحت تاثیر قرارگرفتن ایران در گروه های غیرهمکار از سوی FATF قرار نمی گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی رئیس بانک مرکزی چنین اظهارنظری می کند چرا بقیه این حرف ها را نمی شنوند؟ چرا بنا را بر این می گذارند که قشقرقی به پا کنند که خود آن قشقرق تاثیرگذار شود؟ بعضی از نویسندگان مطالب در این خصوص به آمریکایی ها و دشمنان نظام جمهوری اسلامی آدرس می دهند که اگر می خواهید تحریم کنید الان وقتش است. اگر می خواهید فشار بیاورید الان موقع خوبی است. باید پرسید آیا آنها خجالت نمی کشند که این گونه رفتار می کنند و در حال ریختن آب به آسیاب دشمنان جمهوری اسلامی هستند؟

وی بیان کرد: رسانه ها بگذارند افکار عمومی آرام باشد و به مردم آرامش دهند. اصولا واقعیت اقتصاد یک مساله است و وضعیت روانی نسبت به آن مساله دیگری است. ممکن است واقعیت تحت تاثیر اتفاقی قرار نگیرد ولی وضعیت روانی قرار گیرد. برای نمونه، اگر همه حرف از تورم بزنند خود این حرف ها تورم آفرین است و به عبارتی دیگر تبدیل به انتظارات تورمی می شود. بنابراین نباید به این شیوه رفتار کرد. باید منافع ملی را در نظر گرفته و سیاسی کاری نکنیم. سیاسی کاری در این گونه موارد سمی مهلک برای نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران از لحاظ اقتصادی است.

مصباحی مقدم با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان درباره FATF که گفته بود اگر این لوایح تصویب نشوند خودمان به دست خود بهانه ای به آمریکا برای فشار بیشتر بر کشور می دهیم، گفت: آمریکا حداکثر زور خود را زده و هرگونه تحریم اقتصادی و مالی که می توانسته انجام داده است. ما بعد از اینکه در اوج تحریم ها قرار گرفتیم به تدریج از شدت فشارها کاسته ایم. کار به جایی رسید که آمریکا خود آقای ظریف، رهبر معظم انقلاب و همچنین اخیرا پنج نفر از اعضای شورای نگهبان را تحریم کرد. پس دیگر چیزی برای تحریم در دست آمریکا باقی نمانده است و مطمئن باشید اگر چیزی باقیمانده بود آن را هم تحریم می کرد.

وی افزود: تنها یک راه برای آمریکا باقیمانده و آن هم این است که ما CFT و پالرمو را تصویب کنیم. تنها در این صورت است که آمریکا می تواند تحریم های بیشتری علیه ما وضع کند. چرا که در این صورت ما همین میزان صادرات و وارداتی هم که با دور زدن تحریم ها داریم، نخواهیم داشت.

منبع: جماران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۳۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
6
خوابی یا بیدار؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
4
جناب مصباح اتفاق مهمتر از نظر جنابعالی چیست؟ دیگه باید چه اتفاقی بیافتد تا عقل شماها به جاش بیاید! بیچاره مردم ایران!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
1
لطفا نظرات بیان نمایید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
4
اون بنده خدا- رئيس بانك مركزي- مي خواست شوك ناشي از خبر رو كم كنه ، كه نشد . قبل ترش بارها گفته بود كه نبايد بذاريم اين اتفاق - رفتن به ليست غيرهمكار - بيفته . تو ديگه چرا خودتو گول ميزني . الان وقت جواب دادن و حل مشكله ، بيا مشكل افزايش قيمت 2 هزارتوماني ارز طي اين مدت كوتاه رو حل كن ، بقيه ش پيشكش...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
4
ميشه بگي الان قيمت دلار چند هست يا قيمت پرايد چند شده است.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
2
خوابی یا بیدار؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
2
راست میگه بنده خدا
فقط پراید شده 70 میلیون
دلار شده نزدیک 16 هزارتومن
سکه هم شده 6 میلیون تومن
و هزاران هزار جایزه نقدی نقدی دیگر
تنها بخشی از تبعات ورود به لیست سیاه FATF می باشد
اگه می دونستیم هیچ اتفاقی مهمی رخ نمیده میگفتیم زودتر ببرنمون تو لیست سیاه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
1
7
بنده خدا راست میگه برای اونا اتفاقی نمی افته اصلا برای اونا تحریمم اثری نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
1
7
برای شما و دوستان بی‌درد و غیر پاسخگویان درست می فرمایید چیزی تغییر نکرده, و حالا خود را به خواب زده اید قیمت سکه و ارز را ببینید فقط ساکت شوید و حداقل بر زخم مردم نمک نپاشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
1
6
س چرا بانک مرکزی هرروز دلار میبره بالا
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
1
6
خدایا ....خسته شدیم دیگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
5
0
سخنان ایشان جایی برای اعتراض به عدم تصویب لوایح مزبور نمی گذارد و صحبت‌های ایشان بسیار منطقی و دور از جنجال‌های جناحی است. اظهار نظر آقای ظریف هم یک نظر دیپلماتیک است. در هر حال دو نظر در برهه ای ممکن است به موافقت یا مخالفت با این لوایح باشد. به گمان من امروز که آمریکا تحت سیطره ترامپ است مخالفت درست است. شاید اگر سندرز با رویکرد جدیدی بیاید تصویب لوایح با ملاحظات خاص کشور ما دوباره قابل بررسی باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
5
چطور اقای مصباحی مقدم فکر می کند هیچ اتفاقی نیفتاده. کسانی که درکار دلار هستند، در سه روز گذشته سی در صد سود کرده و مردم ایران سی درصد از ارزش پولشان را از دست دادند
محمد
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
4
چیزی که برای مصباح جان مهم نیست مردم زندگیشون و ایندشونه .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
7
1
لیست سیا توسط دوستداران ترامپ یعنی اصلاح طلبان مطرح شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
جمع کنید این بحثه اصلاح طلبو اصولگرارو
مردم تونون شبشون موندن هی اصولگرااصلاح طلب
بابک رحمانی
|
France
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
1
ایشان درست میگویند باید دید حقوقش چقدر است که سیاه سفید برایشان یکی است
نظرات بینندگان