arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۴۶ - بخش اول/

پیشنهاد آمریکا به اروپا در سال ۱۳۸۲: درمورد سلاح‌های ایران، اکنون باید بر اقدامات عملی متمرکز شویم

جونز از ایجاد و آغاز راهبرد اتحادیه اروپا، در برابر توسعه تسلیحات کشتار جمعی تقدیر کرده و گفت که اکنون باید بر اقدامات عملی درباره ایران و کره شمالی متمرکز شد. جونز می‌گوید که آمریکا و اتحادیه اروپا باید راهبردی را برای استفاده بعد از گزارش آژانس ایجاد کنند که گفته می‌شود بسیاری از تهران انتقاد خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیشنهاد آمریکا به اروپا در سال ۱۳۸۲: درمورد سلاح‌های ایران، اکنون باید بر اقدامات عمل متمرکز شویم

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از ایتالیا به تاریخ پنجشنبه دوم مرداد ۱۳۸۲ به بحث گفتگوی سازنده مدیران سیاسی آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره سیاست امنیتی و دفاعی اروپا، عراق، عدم گسترشپرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: گفتگوی سازنده مدیران سیاسی آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره سیاست امنیتی و دفاعی اروپا، عراق، عدم گسترش
طبقه بندی: محرمانه
پنج شنبه ۹:۲۳ دقیقه بیست و چهارم جولای ۲۰۰۳
از: ایتالیا
به: نامشخص

۱. خلاصه: جونز مذاکراتی گسترده، صریح و سازنده‌ای در نشست مدیران سیاسی آمریکا و تروئیکای اروپایی داشت که به میزبانی جیان کاریو آراگونا، مدیر سیاسی وزارت امورخارجه ایتالیا در رم در روز ۱۸ جولای برگزار شد. هر دو طرف درباره نیاز به تقویت و تکمیل روابط امنیتی آمریکا-اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا-ناتو تحت نظارت برلین، و همینطور بر حمایت از عمیات اروپا در مقدونیه تاکید کردند. آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان درباره مسئولیت فرمانده نیرو‌های حافظ صلح بوسنی توسط اروپا حاضر به مذاکره هستند. جونز تاکید کرد که گالیو نیازمند یک تصمیم سیاسی بر اساس مذاکرات فنی است تا بتوانبا موفقیت کل مشکلات را حل کرد. خاورمیانه اولویت ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا است که از مداخله شخصی رییس جمهور بوش هم تقدیرکرد. جونز اشاره کرد که رییس جمهور خواهان این است که چهارطرف نقش قوی تری در روند صلح خاورمیانه بازی کنند. او همچنین به پیشرفت درباره باقی اختلافات درباره برنامه امنیتی و برنامه ثبت نام مسافران اشاره کرد. هرچند درباره بند ۹۹ دادگاه جنایی بین المللی پیشرفت زیادی حاصل نشد، اما تبادل غیرتهاجمی دیدگاه‌ها توسط دو طرف نشان دهنده نگرانی‌های آن‌ها است. هردو طرف موافق هستند که در عراق، جامعه بین المللی باید بر مسایل امنیتی، بهبود کیفیت زندگی، توسعه مکانیزم‌های خودمختاری، و احیای اقتصادی متمرکز باشد. دولت افغانستان با کسری بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری مواجه است. اتحادیه اروپا همچنان به کمک یک میلیارد دلاری در مدت پنج سال متعهد است. جونز از ایجاد و آغاز راهبرد اتحادیه اروپا، در برابر توسعه تسلیحات کشتار جمعی تقدیر کرده و گفت که اکنون باید بر اقدامات عملی درباره ایران و کره شمالی متمرکز شد. جونز می‌گوید که آمریکا و اتحادیه اروپا باید راهبردی را برای استفاده بعد از گزارش آژانس ایجاد کنند که گفته می‌شود بسیاری از تهران انتقاد خواهد کرد. آراگونا می‌گوید که برنامه تسلیحات کشتار جمعی کره شمالی چندجانبه و در واقع یک مشکل جهانی است نیازمند واکنشی مشترک و هماهنگ است. او ابراز امیدواری کرد که چین نقشی سازنده بازی کند. جونز از اتحادیه اروپا خواست تا از تمایل روسیه برای داشتن روابط بهتر با غرب بمنظور توسعه اصلاحات در این کشور استفاده کند و گفت که آمریکا آماده است تا مسئولیت نیرو‌های مولداوی را بر اساس شرایط سازمان همکاری و امنیت اروپا، به اتحادیه اروپا واگذار کند. پایان خلاصه

شرکت کنندگان
۲. آمریکا: بث جونز، دستیار وزیر امورخارجه در امور اروپا و یوروآسیا، چاک انگلیش، مدیر دفتر اتحادیه اروپا، اسکات کیلنر، مشاور اقتصادی سفارت آمریکا در رم، گری رابینز، مشاور سیاسی سفارت آمریکا در رم، لی لیتزنهر، مامور سیاسی دفتر آمریکا در اتحادیه اروپا، کنت لاگسدون، دستیار ویژه جونز، ماریا ورلوپ، مسئول میز اتحادیه اروپا، و جیم دانگان، افسر سیاسی سفارت آمریکا در ایتالیا. ریاست: جیان کاریو آراگونا، مدیر سیاسی، ساندرو دو برناردین، هماهنگ کننده و سفیر اورپایی، جرالمو شیاوونی، مدیر دفتر آمریکای شمالی و پیرفرانچسکو ساچو، معاون سفیر اروپایی. دبیر شورا: رابرت کوپر، مدیرکل، جیم کلوس، مدیر روابط ترانس آتلانتیک، و ماسیمو پارنیساری، سفیر اروپایی. هیات اروپایی: فرناندو والنزوئلا، معاون دبیرکل روابط خارجی، پرسی وسترلاند، مدیر آمریکای شمالی و پیتر دان، دستیار سفیر اروپایی، ایرلند: دیوید کونی معاون سیاسی و کوین کانی، سفیر اروپایی.

راهبرد امنیتی اروپا
۳. آروگانا با این مسئله بحث را شروع کرد که خوشحال است نشست آمریکا-اتحادیه اروپا در ماه ژوئن توانست لحن مناسب برای پیشرفت درباره راهبرد امنیت اروپایی را تعیین کند. طرحی که سولانا در تاسالونیکی ارایه کرد می‌تواند مبنایی برای کار بیشتر باشد. هدف رسیدن به سندی است که توسط کشور‌های عضو در نشست ماه دسامبر اتحادیه اروپا امضا شود. ریاست ایتالیایی هر کار لازمی را برای تضمین تقویت و تکمیل سند روابط آمریکا-اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا-ناتو انجام خواهد داد تا مطابق با برنامه برلین تکمیل شود. ریاست ایتالیایی همچنین در روز‌های ۲۹ آگوست میزبان نشست وزیران خواهد بود تا درباره راهبرد امنیتی اروپا و «پیشنهادات جدید» از نشست وزرا دفاع در بروکسل در روز ۱۹ آوریل صحبت کنند. کوپر اضافه کرد که روند راهبرد امنیتی اروپا در آغاز راه بوده و باید نظرات آمریکا و ناتو هم در حین پیشرفت آن لحاظ شود. او پیشنهاد کرد تا برای مشورت به واشنگتن سفر کند و خواهان یک دوره مذاکره و کار گروهی در پاییز پیش از آغاز تعیین جزییات در ماه نوامبر است. والنزوئلا اشاره کرد که راهبرد امنیت اروپا همچنین شامل مسایل امنیت داخلی مانند انرژی و تجارت خواهد بود.

۴. جونز از پیش نویس راهبرد امنیتی اروپا که توسط سولانا ارایه شد استقبال کرده و تاکید کرد که تا حد زیادی نشان دهنده نظرات آمریکا درباره روابط سازمان همکاری امنیتی اروپا با ناتو است. او خوشحال بود که می‌شنید آروگانو بر راهبرد امنیتی اروپا به عنوان مکمل و تقویت کننده روابط آمریکا-اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا-ناتو تاکید می‌کند و پیشنهاد کوپر برای سفر به واشنگتن و مذاکرات بیشتر درباره جزییات را پذیرفت – آمریکا به دنبال همکاری در این روند است و ما می‌خواهیم شاهد انتقال این مفاهیم از کاغذ به اقدامات اجرایی توسط اتحادیه اروپا باشیم.

ماموریت سازمان امنیتی و دفاعی اروپا – برلین پلاس
۵. آراگونا می‌گوید سه ماموریت فعال سازمان امنیتی و دفاعی اروپا (مقدونیه، کنگو و بوسنی) نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا متعهد به توسعه توانایی‌های امنیتی خود متناسب با برلین پلاس است. اروپایی‌ها نمی‌خواهند در مسئله مسئولیت‌های امنیتی، بویژه در حوزه بالکان، کاملا منزوی باشند. آراگونا اشاره کرد که شورای اتحادیه اروپا در کپنهاگ تمایل خود را درباره بدست گرفتن فعالیت‌های نیرو‌های حافظ صلح بوسنی در صورت انتقال مسئولیت از فرماندهی ناتو، اعلام کرده است.

نظرات بینندگان