arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸

چینی‌ها و کره‌ای‌ها با رسانه‌ به جنگ کرونا رفتند

رسانه‌های محلی در کره جنوبی با اطلاع‌رسانی درباره محل‌های تردد افراد مبتلا به ویروس کرونا، تلاش می‌کنند از سرعت و گسترش بیشتر این ویروس، جلوگیری کنند. یک شرکت چینی نیز با استفاده از آمارهای رسمی، موارد ابتلا را روی نقشه نشان می‌دهد. این‌ها راهکاری هستند که در سایر کشورها از جمله ایران نیز می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ویروس کرونا به سرعت در کشورهای متخلف در حال گسترش است. با اینکه این ویروس به اندازه آنفولانزای چند ماه پیش خطرناک نیست، اما به‌دلیل دوره نهفتگی طولانی و سرعت بالای انتشار، چالش برانگیز است. در این میان، رشد موارد ابتلا به این ویروس در کره جنوبی قابل توجه بوده است.

ویروس کرونا به‌ سرعت منتقل می‌شود و به‌دلیل دوره نهفتگی دو تا ۱۴ روزه، ممکن است افراد بدون اینکه اطلاع داشته باشند، این ویروس را به‌ یکدیگر منتقل کنند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود دست‌ها به‌درستی و حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و مایع دست‌شویی شسته شوند. ویروس‌ کرونا از طریق پوست وارد بدن نمی‌شود، اما تماس دست آلوده با دهان، بینی و چشم موجب ابتلا به کرونا می‌شود.

توصیه پیشگیرانه دیگر، پرهیز از حضور در مراکز پر ازدحام و خروج غیر ضروری از منزل است تا با رعایت این مورد، احتمال ارتباط با افراد بیمار کاهش یابد. علت قرنطینه شهر ووهان، اولین شهر چین که ویروس کرونا در آن شناسایی شد، و همچنین مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های این شهر، جلوگیری از تماس افراد با یکدیگر و کاهش احتمال سرایت ویروس کرونا است.

رسانه‌های کره و اطلاع‌رسانی درباره ویروس کرونا

تا کنون بیش از ۶۰۰ مورد ابتلا به ویرروس کرونا در کشور کره جنوبی شناسایی شده‌اند که موجب شده مون جه‌این، رئیس جمهوری این کشور به مقامات دولتی اجازه دهد محدودیت‌هایی را در شهرها و سفرها ایجاد کنند. در حال حاضر در کره جنوبی، بالاترین سطح هشدار اعلام شده است.

بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر دئگو شناسایی شده‌ که چهارمین شهر بزرگ این کشور است. تا کنون ۸ مورد ابتلا به این ویروس در کره جنوبی، منجر به فوت شده است. گفته می‌شود بخشی از موارد ابتلا به کرونا، در مراسم یک کلیسا حضور داشته‌اند یا به‌نوعی با افراد حاضر در این مراسم، ارتباط داشته‌اند.

در کره جنوبی رسانه‌های محلی دست به‌کار شده‌اند و درباره محل حضور افرادی که نتایج آزمایش‌هایشان مثبت بوده است، اطلاع‌رسانی می‌کنند. با این روش، افرادی که در محل‌های حضور و تردد بیماران قرار داشتند، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و آزمایش‌های تشخیصی را انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال، در شهر بوسان، اطلاعات مربوط به بیماران جدید به‌صورت بیمار۱، بیمار۲ و ... به همراه جنسیت، سن و محل‌های تردد، اطلاع‌رسانی می‌شود.

مثلاً مسیرهای تردد یک بیمار زن ۱۹ ساله به این صورت اطلاع‌رسانی شده است:

۲۰ فوریه، از منزل خارج نشده

۲۱ فوریه، (علائم بیماری آشکار شد) خانه > دفتر آموزش شهر بوسان > ۱:۴۰ بعد از ظهر تاکسی > رستوران > ۳ بعد از ظهر تاکسی > مرکز غربالگری بیمارستان BHS > ۵:۴۰ بعد از ظهر تاکسی > خانه

۲۲ فوریه: خانه > آمبولانس مرکز بهداشت به بیمارستان دانشگاه ملی بوسان ساعت یک بعد از ظهر

درباره بیمار دیگری نیز که از او با نام بیمار شماره ۷ نام برده شده، به این صورت اطلاع‌رسانی صورت گرفته است:

وی در تاریخ ۱۸ فوریه تا ۲۱ فوریه به سونای بوسان‌جین‌گو مراجعه کرده است. توصیه می‌شود افرادی که در این بازه، در این مکان حضور داشتند، به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کرده و سپس خود را قرنطینه کنند. افرادی که علائم بیماری را خود می‌بینند برای انجام آزمایش به مرکز غربالگری مراجعه کنند.

این ابزار به کاربران کمک می‌کند از وضعیت اپیدمی در لوکیشن خود مطلع شوند و اقدامات محافظتی و پیشگیرانه را با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند، اتخاذ کنند. اطلاعات ارائه شده در این ابزار، با استفاده از اطلاعات رسمی که توسط کمیته سلامت هر شهر، اعلام می‌شود، گردآوری می‌شوند و به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود.

نقطه آبی‌رنگ روی نقشه، محل انتخابی کاربر است. کاربر می‌تواند با انتخاب نقاط روی نقشه، از فاصله آن مکان تا خود و نیز از تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا و اقداماتی که برای آنها انجام شده، مطلع شود. در انتهای هر پیام اطلاع‌رسانی، یک جمله تکرار می‌شود: تا زمانی که مراقب خودتان هستید، نیازی نیست بیش از حد نگران شوید!

این شیوه‌های اطلاع‌رسانی می‌تواند برای سایر شهرها و کشورهایی که هم‌اکنون موارد مبتلا به ویروس کرونا در آنها شناسایی شده، کاربرد داشته باشد تا افرادی که دوره نهفتگی بیماری را سپری می‌کنند، پیش از انتقال ویروس به سایرین شناسایی شده و از گسترش سریع‌تر و وسیع‌تر ویروس، تا حد ممکن، جلوگیری شد. پیش‌نیاز این نوع فعالیت رسانه‌ای و استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناور، اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و به‌هنگام مراجع رسمی است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان