arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸

کاهش معنادار سن زنان سرپرست خانوار به ۱۵ سال

چند روز پيش مديرعامل جمعيت امام‌علي(ع) در اظهارنظري قابل تأمل از کاهش ميانگين سن زنان سرپرست خانوار در کشور خبرداد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چند روز پيش مديرعامل جمعيت امام‌علي(ع) در اظهارنظري قابل تأمل از کاهش ميانگين سن زنان سرپرست خانوار در کشور خبرداد.

زهرا رحيمي اعلام کرد که زنان سرپرست خانوار سن‌شان شامل 18 تا 60 سال مي‌شود، اما در بعضي از استان‌هايي که کودک‌همسري شايع است، زناني با سن 14 تا 15 سال هم سرپرستي خانواده را به دوش مي‌کشند. از سوي ديگر معصومه آقاپور عليشاهي، نايب رئيس فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي به خانه ملت گفت: در حال حاضر سه‌ميليون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که اين آمار نسبت به 10 سال گذشته 58‌درصد افزايش داشته است. افزايش زنان سرپرست خانوار به دو عامل دروني و بيروني بستگي دارد؛ علت بيروني ضعف شرايط اقتصادي خانواده‌ها و از دلايل دروني مي‌توانيم فقر فرهنگي را نام ببرم که هر دو عامل در مناطق محروم مثل شهرستان‌ها و روستاها بيشتر است.

40‌درصد از زنان تحت پوشش کميته امداد

طبق آمار کميته امداد امام خميني (ره) بيش از يک‌ميليون نفر از اين زنان (40 درصد) تحت حمايت کميته امداد قرار دارند و مابقي به خود اشتغالي روي آورده‌اند. همچنين 81 صد اين زنان به علت فوت همسر، 13.28‌درصد به علت طلاق و بقيه نيز به دلايلي از قبيل از کارافتادگي و معلوليت سرپرست خانواده، مهاجرت يا مفقود شدن همسر تحت پوشش اين نهاد در آمده‌اند. ميانگين سني 14‌درصد زنان سرپرست خانوار تحت حمايت کميته امداد بين 21 تا 40 سال، 12.5‌درصد بين 41 تا 50، 17‌درصد بين 50 تا 60 و 36‌درصد بيش از 71 سال است.

نگراني بابت افزايش زنان سرپرست خانوار

يک جامعه‌شناس اجتماعي در اين رابطه که افزايش زنان سرپرست خانوار چه مشکلاتي را براي جامعه به همراه داشته باشد، گفت: طي 10سال گذشته تعداد خانواده‌هاي داراي سرپرست زن نسبت به مردان 85‌‌درصد افزايش داشته که بيشترين دليل آن البته طلاق بوده است. مهدي ايزدي با تاکيد بر اينکه دختران مجرد به‌لحاظ اجتماعي گروه حائز اهميتي هستند که قشري از آنان عهده دار سرپرستي خانواده هستند، توضيح داد: بر اساس آخرين سرشماري، حدود نيمي از جمعيت کشور را زنان تشکيل مي‌دهند که حدود يک چهارم اين تعداد يعني نزديک به 10‌ميليون نفر، دختران جواني هستند که مجرد بوده و تاکنون ازدواج نکرده‌اند و بخشي از دختران اين گروه نيز افرادي هستند که در گروه زنان سرپرست خانوار قرار مي‌گيرند.

اين دسته با توجه به تغييرات اجتماعي رو به افزايش هستند و در آينده تعداد زنان سرپرست خانوار از اين منظر افزايش پيدا خواهد کرد که اين موضوع نگران‌کننده خواهد بود، در حالي که امروز بيش از سه‌ميليون زن سرپرست خانوار داريم. وي به مشکلات فردي، ‌اجتماعي و ‌عاطفي اين زنان هم اشاره کرد و گفت: نگرش‌هاي نادرست اجتماع نسبت به سلامت رفتاري، سوءاستفاده از آنها توسط افراد فرصت‌طلب و نبود بينشي براي رسيدگي به اين افراد، از ديگر آسيب‌هاي پيش روي اين زنان است. با زنان سرپرست خانوار به‌دليل ضعف اقتصادي مجبور به حاشيه‌نشيني و اسکان ناامن شده‌اند، بيش از 273‌هزار زن سرپرست خانوار در مناطق محروم کشور زندگي مي‌کنند. اين زنان بدون حق انتخاب در اين شرايط بحراني قرار گرفته‌اند و تحرک اجتماعي و اقتصادي آنها نسبت به مردان ضعيف‌تر است. اين زنان به‌دليل ناتواني اقتصادي از سلامت رواني و اجتماعي خوبي برخوردار نيستند. به همين دليل در چرخه فقر گرفتار شده‌اند.

 آرمان ملی

نظرات بینندگان