arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

اختراع دستگاه هوشمند تشخیص سریع کرونا توسط پژوهشگران هنگ کنگی

گروهی از پژوهشگران هنگ کنگی موفق شدند با تکیه بر فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی نوعی سیستم تشخیصی جدید برای ویروس کرونا ایجد کنند. سیستم تشخیصی از این جهت حائز اهمیت است که چین بزرگ ترین میدان نبرد علیه COVID-19 در نظر گرفته می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران هنگ کنگی موفق شدند با تکیه بر فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی نوعی سیستم تشخیصی جدید برای ویروس کرونا ایجد کنند. سیستم تشخیصی از این جهت حائز اهمیت است که چین بزرگ ترین میدان نبرد علیه COVID-19 در نظر گرفته می شود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، این فناوری در خط مقدم برای مبارزه با کنترل و پیشگیری از کرونا عمل خواد کرد. با توجه به ادامه بیماری و همه گیر شدن آن ، شناسایی زودهنگام افراد آلوده به ویروس به یک چالش قریب الوقوع در سراسر جهان تبدیل شده است.

در هنگ کنگ ، محققان دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ (HKUST) دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ PolyU) ) دستگاه تشخیصی خودکار را تولید کرده اند که می تواند برای بیماری های عفونی و تنفسی حاد مانند کرونا بسیار مفید باشد.  تیمی از محققان دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ این دستگاه تشخیص قابل حمل را اختراع کرده اند.

این دستگاه با جدیدترین فناوری تراشه میکروسیالی، می تواند ویروس را فقط در 40 دقیقه از زمان نمونه گیری تا آزمایش تشخیص دهد ، در مقایسه با فناوری واکنش زنجیره ای پلیمراز PCR) ) در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد این روش بی نظیر است.

فناوری PCR یک بیوتکنولوژی مولکولی است که برای تقویت قطعات DNA خاص برای استخراج RNA ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد و سرعت تغییر دما کلید مهمی است که کارآیی روند تقویت DNA را تعیین می کند ، به این معنی که هرچه سرعت بیشتر افزایش یابد ، دستگاه سریعتر نتیجه آزمایش را می گیرد.

اختراع دستگاه هوشمند تشخیص سریع کرونا توسط پژوهشگران هنگ کنگی

اما بر خلاف دستگاه های PCR در مقیاس بزرگ معمولی که از سیستم نیمه هادی برای گرم کردن نمونه های آزمایش استفاده می کنند ، تیم  هنگ کنگی به سرپرستی پروفسور ون ویجا،  از گروه فیزیک HKUST یک ماژول ریز بخاری مبتنی بر سیلیکون تولید کردند. میکرو بخاری که جرم حرارتی کمتر و هدایت حرارتی بهتری دارد ، می تواند سرعت افزایش دما را تا حدود 30 درجه سانتی گراد در ثانیه از میانگین 4/5 در ثانیه در دستگاه های معمولی PCR افزایش دهد و  در نتیجه زمان تشخیص را تا حد زیادی کاهش می دهد.

دستگاه تشخیص از ابزارهای استاندارد تست سریع مانند نمونه هایی که برای آنفولانزا استفاده می شود برخوردار است. این دستگاه از یک صفحه سریع برای گرفتن نمونه از حفره بینی استفاده می کند ، که سپس برای تعیین نتیجه در آنالایزر قرار می گیرد. تجهیزات اندازه گیری فقط 33 سانتی متر طول ، 32 سانتی متر عرض دارد. بنابراین،  تجهیزات جدید مجموعه ای سبک و قابل حمل است که برای آزمایش سریع در محل در مکانهایی مانند مراکز کنترل بیماری و پیشگیری ، گمرک ، بازرسی ورودی-خروجی و بخش های قرنطینه مناسب است.

همچنین تیم طراح مدعی شده اند که می توانوند در یک آزمایش واحد تا 40 بیمار را تشخیص دهند و این یعنی صرفه جویی حداکثری در وقت.  به همین ترتیب ، محققان جامع ترین سیستم تشخیص خودکار مولتی پلکس در جهان را ایجاد کرده اند ، که شامل یک ماشین کاملاً خودکار و یک پنل تمام صفحه ای برای غربالگری تست ژنتیکی است. تشخیص زودرس و دقیق پاتوژن ها می تواند در کنترل و مدیریت بیماری و درمان کارآمد بیماری مؤثر باشد و از شیوع هرگونه بیماری  مسری جلوگیری کند.

در یک سال گذشته ، این تیم آزمایشاتی را روی نمونه های بالینی مختلف انجام داده است. در بحبوحه شیوع کرونا نیز این تیم آزمایشاتی را بر روی نمونه های بالینی با استفاده از دستگاه خود انجام داده است.

برچسب ها: فناوی ، کرونا
نظرات بینندگان