arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

سیلاب در کمین قم؛‌ هشدار را جدی بگیرید

طی روزهای گذشته که بر اساس پیش بینی هواشناسی احتمال وقوع سیل در شهر قم داده شد، مسئولان استان علاوه بر انجام تمهیدات لازم، در این خصوص هشدارهای لازم را به شهروندان دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که به گفته مهران حیدری، مدیرکل هواشناسی قم در پاسخ به سوال ایرنا، داده های هواشناسی نشان می‌دهد طی 48 ساعت گذشته در ایستگاه قم ۵۰.۶،‌ سلفچگان ۵۵.۶، کهک ۳۵، دستجرد ۷۱.۲، جعفریه ۵۰.۶، جمکران ۳۸.۲، قنوات ۳۳.۱ و قمرود ۳۶.۲ میلی متر بارش باران به ثبت رسیده است، هشدارها در خصوص احتمال ادامه بارش ها و سیل گرفتگی معابر و رودخانه ها در این استان ادامه دارد.

مسئولان دستگاه‌های مختلف استان قم در چند روز گذشته با تشکیل ستاد مدیریت بحران درباره احتمال بارش باران‌های بی‌سابقه و جاری شدن سیلاب بزرگ و خسارت‌بار بحث و تبادل و نظر کردند.

استاندار قم در این نشست با اشاره به پیش بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر احتمال بارندگی شدید و وقوع سیلاب در این استان، گفت: تمهیدات لازم برای مدیریت و کنترل سیلاب و جلوگیری از آب گرفتگی معابر صورت گیرد.

بهرام سرمست اظهار داشت: کلیه اقدام ها جهت مقابله با بارندگی بر اساس عارضه یابی و مدل سازی ارائه شده در فروردین ماه ۹۸ مورد توجه است.

استاندار قم همچنین با تاکید بر اینکه هر یک از دستگاه های عضو مدیریت بحران استان مشکل های مرتبط با حوزه فعالیت خود را بررسی و رفع کنند،‌ گفت: اطلاع رسانی لازم نیز بدون ایجاد نگرانی به مردم داده شود.

مدیرکل هواشناسی قم نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران با اشاره به ورود این سامانه بارشی به قم، گفت: این بارش ها تا روز چهارشنبه ادامه دارد و میزان بارش قابل پیش بینی در استان بین ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر تخمین زده می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت قم به لحاظ جغرافیایی و قرار داشتن در مسیر مواصلاتی ۱۷ استان کشور، پیش بینی دقیق میزان بارش و همچنین امکانات هشدار سیل برای این استان را ضروری دانست، و گفت: طبق دستورالعمل ارائه شده باید تمام راه های منتهی به رودخانه هایی که سیل در آنها جریان دارد با همکاری پلیس راه مسدود شود.

محسن اوروجی، ادامه داد: برای جلوگیری از گرفتار شدن مسافران در جاده ها و مسیرهای منتهی به قم اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد.

مدیرکل شرکت آب منطقه ای قم نیز در این جلسه با یادآوری برخی نقاط آسیب پذیر و بحرانی استان در هنگام وقوع سیلاب، گفت: وجود یک سری سازه های موقت موجود در داخل رودخانه قمرود مانند کانکس، تابلوهای تبلیغاتی و تاسیسات برق از نقاط آسیب پذیر استان به هنگام سیلاب است.

احمد حاجی حسینی مسگر با اشاره به انهار ۱۱ گانه قم به عنوان دیگر نقاط آسیب پذیر قم در مواقع بروز سیلاب، مسدود سازی آن را مورد توجه قرار داد، و تصریح کرد: علاوه بر این موارد در بیرون از شهر نیز برخی نقاط آسیب پذیر را داریم که ۱۸۴ سازه تقاطعی از جمله آن است، که عمدتا با سیلاب هایی با دوره بازگشت ۱۰ ساله دچار آبگرفتگی می شوند، و ظرفیت و گنجایش لازم را ندارند، از این رو باید اصلاح شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم نیز با اشاره به تامین و آمادگی ۹۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات مختلف برای بازگشایی جاده های استان در زمان بارندگی، یادآور شد: با توجه به سوابق گذشته چهار محور قدیم قم - تهران، قم - نیزار، قم - دلیجان و آزاد راه قم - کاشان از جمله مسیرهایی هستند که دچار آب گرفتگی می شوند.

محمد حسن کلهری افزود: هشت راهدارخانه ثابت و بین پنج تا هشت راهدارخانه سیار با نیروی کافی مستقر خواهند بود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز با بیان اینکه پارکینگ شرقی حرم حضرت معصومه(س) برای پارک خودروها در موقع بارندگی در نظر گرفته شده است، گفت: از پارک خودروها در حاشیه رودخانه قمرود جلوگیری می شود.

سید امیر سامع همچنین حفاظت از کارگاه های قطار شهری را ضروری دانست، و گفت: باید از ورود آب به درون کارگاه های نیمه کاره و یا دهانه های تونل ها جلوگیری شود.
هشدار سیل برای قم

در همین رابطه رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی قم گفت: بارش باران که از روز سه‌شنبه این هفته در استان آغاز شده است از شدت بالایی برخوردار بوده و ممکن است موجب سیلاب در رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر سطح شهر شود.

محمدرضا قاضی بیان کرد: حداکثر بارندگی در سطح استان ۴۰ و در سطح شهر قم ۲۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: با توجه به سیل‌آسا بودن بارندگی باید مسیر رودخانه قمرود بسته شود و آب‌گرفتگی سطح معابر شهر نیز دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به این‌که بیشترین بارش در غرب استان ازجمله در مناطق سلفچگان، ‌دستجرد و خلجستان خواهد بود، ادامه داد: پس از پایان بارندگی،‌ وزش باد حداکثر با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و دما نیز ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت.

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی قم گفت: بارندگی در ارتفاعات به‌صورت برف می‌باشد و پس از بارندگی، یخ‌زدگی و لغزندگی سطح محورهای استان، محتمل است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به‌شدت وزش باد در روز چهارشنبه، احتمال آسیب رسیدن به برخی سازه‌ها وجود دارد.

در استان قم ۱۳ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۱ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.

شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره‌کل‌هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.qommeteo.ir مراجعه کنند.
مردم استان قم از مسیرهای جریان آب دوری کنند

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: با توجه به ادامه یافتن بارش باران و سیلابی شدن رودخانه‌ها، مردم در تمام مناطق استان از مسیرهای جریان آب دوری کنند.

محسن اوروجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: با توجه به‌پیش بینی‌های انجام‌شده توسط اداره کل هواشناسی در ساعت‌های آینده نیز بارندگی در استان ادامه می‌یابد و در مواقعی شدت خواهد داشت،‌ که در این صورت طغیان رودخانه‌ها در تمام مناطق استان رخ می‌دهد.

وی افزود: به همین دلیل در تمام مناطق روستایی و همچنین شهر قم شاهد آب‌گرفتگی معابر خواهیم بود که در همین رابطه لازم است مردم از قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها و روان آب‌ها حتماً دوری و خودروهای خود را از مکان‌هایی که احتمال وقوع سیلاب دارد خارج کنند.

وی ادامه داد: همچنین اگر مردم بر اساس تجربه نقاط آسیب‌پذیری درزمینهٔ ورود روان آب‌ها به محل زندگی و کسب‌وکار خود دارند در جهت رفع این نقاط باکارهایی همچون قرار دادن کیسه‌شن اقدام کنند.

اوروجی گفت: تمام نیروهای امدادی، خدماتی و انتظامی استان در آمادگی کامل به سر می‌برند تا در صورت نیاز حتماً کمک‌های لازم به نقاط آسیب‌پذیر ارائه شود.

وی بیان کرد: براساس پیش بینی‌ها مسیر رودخانه قمرود سیلابی خواهد بود که در همین رابطه از مردم می‌خواهیم به‌هیچ‌عنوان نزدیک این رودخانه نشوند.
آماده‌باش هلال‌احمر قم برای مقابله با سیل احتمالی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر قم از آماده‌باش ۱۳۰ نفر نیروهای عملیاتی امدادی و کارکنان هلال‌احمر برای مقابله با وقوع سیل احتمالی در سراسر استان خبر داد.

محمد گل‌فشان در گفت و گویی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و آغاز بارندگی، ۱۳۰ نفر نیروهای عملیاتی امدادی و کارکنان جمعیت هلال‌احمر استان با استقرار در پایگاه‌های امدادی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر قم از آمادگی کامل نیروها و تجهیزات خبر داد و افزود: ۱۴ خودروی عملیاتی و ۲۶ تیم امدادی در محل‌های مشخص‌شده آماده ارائه خدمات در صورت نیاز هستند.

گل‌فشان بیان کرد: به‌منظور مقابله با سیلاب‌های احتمالی ناشی از بارندگی، تیم‌ها و تجهیزات امدادی و ۱۵ پمپ لجن کش به همراه ۲ قایق در پایگاه‌های شهرهای قم، جعفریه، کهک و دستجرد مستقرشده‌اند.

همچنین جمعیت هلال‌احمر قم، ضمن اعلام هشدار به بخش‌های استان قم، اقدام به تجهیز خانه‌های هلال در بخش‌ها و آماده‌سازی تجهیزات نجات در سیلاب کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان