arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

آلودگی گوشت‌ها به کرونا تکذیب شد

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نگرانی مردم از انتقال کرونا از راه انواع گوشت گفت: در این مورد نگرانی وجود ندارد و وقتی اصولاً در دام‌ها بیماری گزارش نشده است، لذا فرآورده‌های آنان نیز آلوده نخواهند بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آلودگی گوشت‌ها به کرونا تکذیب شدمدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نگرانی مردم از انتقال کرونا از راه انواع گوشت گفت: در این مورد نگرانی وجود ندارد و وقتی اصولاً در دام‌ها بیماری گزارش نشده است، لذا فرآورده‌های آنان نیز آلوده نخواهند بود.

وی با بیان اینکه در هنگام بروز و شیوع یک بیماری بویژه بیماری‌های نوظهور استفاده از تمامی پتانسیل‌های کنترلی موجود از جمله اقدام به قرنطینه دام‌های بیمار و یا مشکوک به بیماری می‌باشد، افزود البته در تمامی موارد هنگامی که حیوانی از کشوری به کشوری منتقل می‌شود اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در ارتباط با آنان اعمال و تمامی اقدامات در شناسنامه بهداشتی حیوان ثبت می‌گردد.

نقیبی با بیان اینکه تصمیم به محدودیت ورود عمدتاً" شامل حیوانات خانگی همراه مسافر بوده است، تصریح کرد: در این راستا از سازمان هواپیمایی کشور خواسته شد تا با ابلاغ این ممنوعیت به تمام ایرلاین‌ها از پذیرش هرگونه حیوان بدون گواهی بهداشتی دامپزشکی در مورد کشورهای غیر آلوده خودداری گردد و در مورد کشورهای آلوده ممنوعیت به صورت کلی است.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در شرایط فعلی مردم نگرانی بابت انتقال ویروس از حیوان به انسان را نداشته باشند و این بیماری همانطور که سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کشورمان همواره بر آن تاکید داشته و دارند، عمدتاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه از انسان به انسان منتقل شده و اعمال اقدامات محافظت شخصی بهترین راهکار پیشگیرانه در این ارتباط خواهد بود.

وی با تکرار این موضوع که اصولاً ورود حیوان همراه مسافر همراه با شناسنامه بهداشتی آن است، اعلام کرد: محدودیت‌های اعمال شده؛ تدبیری پیشگیرانه جهت مقابله باشیوع ویروسی نوظهور است که تاکنون ابعاد مختلف بیماریزایی آن شناخته نشده است.

نقیبی بیان کرد: اگر به هر دلیلی حیوانی خارج از چارچوب تعیین شده وارد کشور شود، تمهیداتی مختص این موضوع با هماهنگی ادارات کل دامپزشکی استان‌ها اتخاذ شده تا این حیوانات به برخی بیمارستان‌های دامپزشکی تعیین شده منتقل شده و مدت 21 روز را در قرنطینه خواهند گذراند.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور، اقدام زود هنگام این سازمان قبل از اثبات هرگونه احتمال انتقال بیماری از دام زنده و حیوانات به انسان را انجام وظیفه مسئولانه این سازمان نسبت به تضمین سلامت تمام شهروندان کشورمان برشمرد و ابراز امیدواری کرد با تمهیدات در دست اجرای مسئولان بهداشتی کشور و همچنین مراعات تمام نکات بهداشت فردی توصیه‌شده، این بحران هر چه سریع‌تر در کشور فروکش نماید.

وی درباره تعداد بیماری‌های مشترک انسان و حیوان گفت: بیماری حاصل از ویروس کرونای جدید، آخرین بیماری مشترک شناخته شده بین انسان و حیوان و نوپدید است و تاکنون از حدود افزون بر 1700 عامل بروز بیماری‌ها، کمی بیش از 50 درصدشان مشترک بین انسان و حیوان هستند.

نقیبی، بیماری‌های هاری، تب کریمه کنگو، سل گاوی و تب مالت را از عمده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نام برد و در خصوص توصیه به عدم تماس با حیوانات در ارتباط با بیماری جدید اینگونه بیان کرد که تماس با حیوانات فارغ از اینکه یک موجود زنده هستند، به دلیل اینکه می‌توانند ناقل مکانیکی کرونا ویروس‌هایی باشند که در تماس احتمالی یک فرد مبتلا روی سطح بدن آنها نشسته و امکان انتقال به انسان را دارند مهم است و اضافه کرد اگر هم این اتفاق به هر دلیلی رخ داد، بایستی دست‌ها را به صورت کامل شستشو نمایند.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نگرانی مردم از انتقال کرونای جدید از راه انواع گوشت نیز گفت: در این مورد نگرانی وجود ندارد و وقتی اصولاً" در دام‌ها بیماری گزارش نشده است لذا فرآورده‌های آنان نیز آلوده نخواهند بود و تنها آلودگی به صورت ثانویه و آن هم از طریق انسان آلوده در تماس با سطح فرآورده امکان پذیر است که با رعایت اصول بهداشتی در مراکز فرآوری و یا در منزل این مورد هم قابل کنترل خواهد بود ضمن آنکه به دلیل حساسیت بالای ویروس به حرارت در همان مراحل اولیه پخت غذا ویروس غیر فعال خواهد شد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان