arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

گزارش وال استریت ژورنال و رویارویی چین و امریکا

گزارش وال استریت ژورنال آمریکا با عنوان «چین مرد بیمار آسیا» به صحنه تازه ای از رویارویی سیاسی چین و آمریکا تبدیل شده و مقامات دو کشور در واکنش علیه یکدیگر موضع گیری کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار این گزارش باعث بروز منازعات بسیار جدی میان چین و آمریکا شده است. چینی ها خیلی زود واکنش نشان دادند و مجوز دو خبرنگار آمریکایی و یک خبرنگار استرالیایی نشریه را باطل و آنها را از چین اخراج کردند.

اما مایک پمپیو وزیر خارجه آمریکا بار دیگر چین را آماج حملات خود قرار داد و گفت که این اقدام مغایر با آزادی بیان است و چین نباید دست به چنین کاری می زده است.

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی شدیداللحن اقدام چین در اخراج این خبرنگاران را محکوم کرده است.

حالا جایو لی جیان سخنگوی جدید وزارت خارجه چین درپاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران درباره این موضوع می گوید : وال استریت ژورنال به اشتباه خود مبنی بر انتشار این گزارش اعتراف اما رسما عذرخواهی نکرده است.

وی ضمن دفاع از اخراج این خبرنگاران گفت که این نشریه آمریکایی با انگیزه های سیاسی دست به چنین کاری زده و کسی هم تا الان مسوولیت انتشار مطلب را برعهده نگرفته است.

ویلیام لوییس سردبیر وال استریت ژورنال اخراج این خبرنگاران را ناامید کننده خواند و تصریح کرد که آنها ارتباطی با این مطلب نداشته اند. البته باعث تاسف است که این مطلب ملت چین را پریشان و ناراحت کرده است.

گزارش روزنامه گلوبال تایمز چین حاکی است که نشریه آمریکایی دو نامه برای چین ارسال کرده و انتشار مطلب را زیانبار دانسته است.

با این وصف، هنوز مطلب در تارنمای وال استریت ژورنال در دسترس است.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین که پس از شیوع ویروس کرونا مصاحبه هایش آنلاین است، پیشتر در باره اخراج خبرنگاران گفته بود : این افراد گزارش‌های تبعیض آمیز و نژادپرستی منتشر می کرده اند.

او خاطر نشان کرد که خبرنگاران این نشریه اقدام به انتشار گزارش هایی مملو از بهتان و تهمت و با مضامین مخرب کرده اند.

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست از هنگ کنگ روز چهارشنبه نوشت که کارت اعتباری دو خبرنگار آمریکایی و یک استرالیایی که برای وال استریت ژورنال کار می کرده اند، باطل شده است.

این روزنامه می نویسد که کارت خبرنگاری این افراد پس از آن باطل شد که مطلبی با عنوان چین مرد بیمار آسیا منتشر کردند. ضمن آن که هر سه نفر قبلا از منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین دیدن کرده اند.

وزارت خارجه چین می گوید که وال استریت ژورنال به رغم انتشار گزارش های خلاف واقع و طرح اتهامات مختلف علیه چین، حاضر به عذرخواهی نشده است.

سخنگوی چین گفت که این نشریه مطلبی را با عنوان «چین مرد بیمار آسیا» (اشاره به شیوع کرونا از چین) منتشر کرده اما متاسفانه به رغم درخواست های مکرر چین حاضر به عذرخواهی عمومی نشده است.

وال استریت ژورنال اعلام کرده است هر سه خبرنگار از سین کیانگ چین گزارش می کردند.

جاش چین و چایو دانگ دو خبرنگار آمریکایی و فیلیپ ون خبرنگار استرالیایی هستند که کارت خبرنگاری آنها باطل شده است.

رسانه های آمریکایی مدت هاست که چین را مورد انتقاد قرار می دهند که به بهانه مبارزه با تروریسم صدها هزار نفر از ساکنان سین کیانگ را در اردوگاه های اجباری تحت فشار گذاشته و شستشوی مغزی داده است.

چین تاکید می ورزد که بجز دوره های آموزشی هدف دیگری ندارد و تلاش این کشور این است که از افراط گرایی و انشعاب طلبی و تروریسم در این منطقه جلوگیری کند و در این زمینه موفقیت های زیادی داشته است.

سخنگوی چین گفت که مردم این کشور از رسانه هایی که خلاف می نویسند و تهمت می زنند و گزارش های نژادی تبعیض آمیز و پر اتهام منتشر می کنند، استقبال نمی کنند. برای همین کارت های خبرنگاری این خبرنگاران از امروز باطل شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان