arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
اپل اینسایدر بررسی کرد:

چگونه شیوع کرونا در چین روی تجارت اپل تأثیر خواهد گذاشت؟

با توجه به گسترش گسترده ویروس کرونا در سراسر چین، طبیعی است که اپل از شیوع کرونا تا حدودی تأثیر می پذیرد. اما برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که شیوع کرونا چه اندازه و کدام جنبه ها از تجارت اپل را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با توجه به گسترش گسترده ویروس کرونا در سراسر چین، طبیعی است که اپل از شیوع کرونا تا حدودی تأثیر می پذیرد. اما برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که شیوع کرونا چه اندازه و کدام جنبه ها از تجارت اپل را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، اپل اینسایدر درگزارشی مفصل موضوع شیوع کرونا را بررسی کرده است، در این مقاله می خوانیم:  شهر ووهان چین اجرای قوانین سختگیرانه را با هدف به حداقل رساندن شیوع این بیماری جدید آغاز کرده است اما حقیقت این است که طبق گفته دولت چین  حدود 80 نفر قبل از 27 ژانویه جان خود را از دست داده است. حمل و نقل عمومی تعطیل شده است ، مشاغل و مدارس تعطیل شده اند ، جشن های مختلف لغو شده است و هرگونه مسافرت به داخل یا خارج از شهر صریحاً ممنوع است.

تولید کننده قطعات اپل؛ فاکسکان به کارمندانی که برای سال نو چینی به تایوان می آمدند دستور داده است تا مدت اقامت خود را تمدید کرده و به کارخانه ووهان خود در چین برنگردند. علت اقدامات اخیر فاکسکان این است که کارخانه هایی مانند فاکسکان می تواند به سرعت قربانی شیوع بیماری باشند. به طور بالقوه کارگران در معرض خطر قرار دارند و در نتیجه لغو فعالیت کارخانه های وابسته به اپل کاملا منطقی به نظر می رسند.

چگونه شیوع کرونا در چین روی تجارت اپل تأثیر خواهد گذاشت؟

افزون بر این تعطیلی، فاکسکان از کارمندان خود درخواست کرد در خانه بمانند و نظارت بر سلامت کارکنان را در کارخانه ووهان افزایش داده است. فاکسکان برای جلوگیری از شیوع ویروس ماسک صورت را برای کارمندان فراهم کرده است. همچنین کارمندان باید روزانه دمای بدن خود را بررسی کنند ، زیرا یکی از اولین علائم بیماری تب است.

اما ، نظارت بر تب ممکن است کافی نباشد. اطلاعات موجود در مورد ويروس نشان مي دهد كه ویروس مي تواند روزها قبل از بروز تب، کرونا را گسترش دهد. ویروس کرونا، که به اختصار Covid-19 نامیده می شود ، نوعی کرونا ویروس است که مسئول ایجاد مشکلات تنفسی حاد در بیماران آلوده است. این ویروس علائمی  مانند آنفلوانزا ، همراه با تب ، سرفه و تنگی نفس دارد و افراد آلوده معمولاً به بیماری ذات الریه مبتلا می شوند.

مانند اکثر کروناویروس ها ، تصور می شود که ویروس از منابع حیوانی به انسانها منتقل شده است. ویروس کرونای جدید اولین بار در 8 دسامبر سال 2019 در شهر ووهان ، استان هوبی در چین کشف شد و در مناطق دیگر گسترش یافته است. همانند اکثر بیماریهای تنفسی ، کسانی که بیشتر از سایرین در خطرند،  کودکان زیر سه سال و بزرگسالان بالای 65 سال هستند. بسیاری از مرگ و میرها تا کنون شامل افرادی می شود که بیماری های زمینه  ای از جمله دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی داشته اند.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند قبل از بروز علائم چند روز ناقل هستند و افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند ممکن است تا 14 روز پس از مواجهه علائمی نشان ندهند. این موضوع مسئله را پیچیده تر می کند. مراکز پر جمعیتی ، مانند ووهان ، مکانهایی ایده آل برای شروع شیوع بیماری ها هستند. ووهان 11 میلیون نفر جمعیت و منطقه کلانشهر آن بالغ بر 19 میلیون نفر جمعیت دارد. مناطق پرجمعیت شامل کارخانه ها ، مدارس و مناطق گردشگری بیشترین خطر را برای شیوع این بیماری در بین مردم دارند.

تیم کوک مدیرعامل اپل اعلام کرده است که اپل برای کمک به افرادی که تحت تأثیر ویروس کرونا قرار دارند ، به گروههایی که در این زمینه هستند کمک مالی خواهد کرد. اپل در چین سه پایگاه اصلی و نگرانی هایی جدی  دارد. مراکز داده iCloud  در چین وجود دارد ،  خرده فروشی های اپل و پایگاه های تولید این شرکت از دیگر مراکز مهم این شرکت محسوب می شوند.

اطلاعات مربوط به عفونت که توسط ویکی پدیا ارائه شده است، نشان می دهند که اغلب پایگاه اپل در نقاط پر خطر چین قرار دارند. انتظار نمی رود که مراکز ابری اپل چندان تحت تأثیر ویروس کرونا  قرار بگیرند. مراکز داده نیز،  اگرچه بزرگ هستند ، اما اغلب با کارمندانی کم تعداد کار می کنند. علاوه بر این ، مراکز داده نیاز به نگهداری کمتری نسبت به فروشگاهها دارند و در صورت لزوم می توانند با تعداد کمتری از کارمند برای مدت طولانی کار کنند.

چگونه شیوع کرونا در چین روی تجارت اپل تأثیر خواهد گذاشت؟

خرده فروشی اپل

فراتر از نگرانیهای مربوط به کارکنان ، احتمالاً اپل استورها در اوج شیوع ، شاهد کاهش مشتریان خواهد بود. در نتیجه ، این یعنی فروش کمتری در منطقه با شیوع بیماری.اپل هیچ فروشگاهی در ووهان ندارد و ساعت کار فروشگاههای سراسر چین را کاهش داده است.

اپل نگرانی هایی در بخش فروش در بازار بزرگ چین دارد چرا که شیوع کرونا  می تواند سرعت رشد احتمالی در بازار چین را کند کند. همچنین این احتمال وجود دارد که سایر تأمین کنندگان تلفن های هوشمند شاهد کاهش قابل توجهی در درامدهای خود باشند.

 

کارخانه های فاکسکان و تولید اپل مک ، آی پد و آیفون

تقریبا غیرممکن است که بدانیم چه مدت شیوع ویروس کرونا ادامه خواهد داشت، شیوع سارس در سال 2002 تقریباً شش ماه به طول انجامید اما تاثیر این ویروس بر اپل بسیار اندک بود.با این حال وضعیت ویروس کرونا حادتر به نظر می رسد و در صورت طولانی شدن، تأثیر قابل توجهی در تولید دستگاه های مدرن اپل خواهد داشت.

شیوع ویروس کرونا احتمالاً تهدیدی برای تقریباً هر نسخه محصول آینده اپل در سال 2020 است. اگر اپل قصد دارد یک رویداد برگزار کند، باید دید این رویداد چگونه و با معرفی چه اقلامی انجام خواهد شد. مقایسه شرایط امروز با شرایط شیوع سارس اشتباه است، چرا که هم اکنون شرکت اپل سالانه بیش از 50 برابر  بیشتر از آن زمان دستگاه تولید می کند.

با همه این ها شیوع ویروس کرونا اگرچه جدی است ، اما پایان کار جهان و اپل نیست. در حالی که این مسئله مشکلاتی را برای اپل در ماه های آینده ایجاد می کند، این شرکت را فلج نمی کند.

نظرات بینندگان