arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸

روسیه ۲۲ آوریل درباره اصلاح قانون اساسی همه پرسی برگزار می‌کند

روسیه تاریخ برگزاری یک همه پرسی بر سر اعمال تغییراتی در قانون اساسی این کشور که به ولادیمیر پوتین ۶۷ ساله اجازه تمدید حضورش در قدرت را می‌دهد اعلام کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روسیه تاریخ برگزاری یک همه پرسی بر سر اعمال تغییراتی در قانون اساسی این کشور که به ولادیمیر پوتین ۶۷ ساله اجازه تمدید حضورش در قدرت را می‌دهد اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ABC نیوز، با وجود آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از سال ۱۹۹۹ تا کنون در این کشور قدرت را در دست داشته است اما قوانین فعلی اجازه نمی‌دهد که وی برای یک دور دیگر بعد از سال ۲۰۲۴ رئیس جمهور شود.

تغییراتی که برای قانون اساسی روسیه پیشنهاد شده می‌تواند اختیارات ریاست جمهوری را کاهش دهد و به جایش اختیارات نخست وزیر را تقویت کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد که پوتین ۵ مارس با رهبران فراکسیون‌های پارلمان درباره اصلاحات قانون اساسی که ماه ژانویه ارائه شد، نشست برگزار خواهد کرد.

پوتین در یک مقطع از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به عنوان نخست وزیر روسیه نیز خدمت کرده است و بعد از آن وارد سومین دور ریاست جمهوری شد. تغییرات پیشنهادی برای قانون اساسی عمدتا به عنوان تلاشی از سوی پوتین برای باقی ماندن در قدرت بعد از سال ۲۰۲۴ از طریق اختیارات سمت‌های خارج از ریاست جمهوری تلقی می‌شود. برخی ناظران گمانه زنی کردند که این تغییرات به پوتین اجازه خواهد داد همچون سال ۲۰۰۸ که نخست وزیر شد این بار به سراغ دیگر سمت‌های رهبری ارشد برود. یک تئوری دیگر نیز می‌گوید پوتین ممکن است به سراغ اصلاحات در یک نهاد عمدتا ناشناس دولتی به نام شورای کشور برود؛ نهادی که پوتین اخیرا بر ضرورت ایجاد نقشی جدید برای آن تاکید کرده است.

کرملین ماه ژانویه تغییرات مربوط به قانون اساسی را پیشنهاد داد که در ادامه آن دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه استعفا کرد. از آن زمان تا کنون پارلمان روسیه تلاش‌های فشرده برای تدوین اصلاحات پیشنهاد رئیس جمهور روسیه داشته است.

در همین راستا پاول کراشنین نیکوف، رئیس یک کارگروه تدوین اصلاحات قانون اساسی روسیه اعلام کرد: روس‌ها احتمالا در ماه آوریل بعد از آنکه پوتین روز چهارشنبه با برگزاری همه پرسی بر سر اصلاحات قانون اساسی روسیه موافقت کرد در این همه پرسی شرکت خواهند کرد.

وی این صحبت را در یک نشست این کارگروه مطرح کرده و گفته شده که این همه پرسی برای ۲۲ آوریل در نظر گرفته شده است.

بعد از آنکه پوتین ماه گذشته میلادی در سخنرانی "وضعیت کشور" خود از تغییرات در قانون اساسی صحبت کرد فرآیند اصلاح قانون اساسی روسیه تسریع شده است.

گزارش شده که قانون گذاران پارلمان روسیه در حال بررسی حدود ۱۰۰۰ مورد اصلاحات پیشنهادی برای قانون اساسی هستند و این پیشنهادها قرار است در پیش نویس لایحه مربوط به اصلاحات مطرح شوند و این پیش نویس در تاریخ ۱۰ مارس طی نشستی در پارلمان برای دومین بار قرائت می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان