arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

برق انداختن یخچال با رعایت چند نکته ساده

یخچال قلب آشپزخانه است. با این حال اغلب مورد بی مهری قرار می‌گیرد؛ آنقدر پرش می‌کنیم که دیگر جای خالی‌ای در آن باقی نمی‌ماند و باید با راه کار‌های زیر از آن محافظت کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یخچال قلب آشپزخانه است. با این حال اغلب مورد بی مهری قرار می‌گیرد؛ آنقدر پرش می‌کنیم که دیگر جای خالی‌ای در آن باقی نمی‌ماند و باید با راه کار‌های زیر از آن محافظت کنیم.

یخچال قلب آشپزخانه است. با این حال اغلب مورد بی مهری قرار می‌گیرد؛ آنقدر پرش می‌کنیم که دیگر جای خالی‌ای در آن باقی نمی‌ماند، ته مانده‌ی مواد غذایی را در آن رها می‌کنیم، لکه‌ها و تکه‌های مواد غذایی را آنقدر پاک نمی‌کنیم که سفت می‌شوند و به سطحش می‌چسبند؛ با همه‌ی این‌ها از بوی بد یخچال هم شکایت داریم! اما تنبلی ما بی مورد است، چون تمیز کردن یخچال بیشتر از یک ساعت وقت مان را نمی‌گیرد. با این راهنمای گام به گام و ساده همراه باشید تا یخچال خود را دوباره برق بیندازید و تمیز و خوشبو کنید. فراموش نکنید که یخچال باید تقریباً ماهی یک بار تمیز شود.

 

۱- مواد غذایی را بیرون آورید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر چه مواد غذایی کهنه و تاریخ مصرف گذشته دارید دور بیندازید. مواد غذایی سالم را جدا کنید و تا زمانی که مشغول تمیز کردن بقیه‌ی قسمت‌های یخچال هستید آن‌ها را در یک یخدان بگذارید تا سرد بمانند.

 

۲- طبقات و کشو‌ها را بیرون آورید

همه‌ی کشو‌ها و طبقاتی که قابلیت جدا شدن دارند را بیرون آورید. کشو‌ها و طبقاتی که از جنس فلز یا پلاستیک هستند را می‌توانید همان موقع با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید، اما قسمت‌های شیشه‌ای و سرامیکی اول باید به تدریج در دمای اتاق گرم شوند، سپس با آب داغ شسته شوند. در غیر اینصورت ترک برمی دارند و می‌شکنند.

 

۳- داخل یخچال را دستمال بکشید

یک دستمال تمیز را به آب داغ و مقداری مایع ظرفشویی ملایم آغشته کنید. داخل یخچال را از بالا به پایین دستمال بکشید تا قسمت‌هایی که تمیز کرده اید دوباره کثیف نشوند. برای پاک کردن موادی که سفت شده و به سطح یخچال چسبیده اند ممکن است به یک کاردک پلاستیکی نیاز داشته باشید که تیز نباشد و روی سطح یخچال خط نیندازد. یک راه دیگر این است که یک دستمال را با آب گرم خیس کنید و آن را چند دقیقه‌ای روی چسبندگی‌ها قرار دهید. به این ترتیب چسبندگی‌ها شل می‌شوند و پاک کردن آن‌ها راحت‌تر می‌شود.

یا در همان حین نظافت دستمال‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید را خوب بشویید یا از قبل چند دستمال تمیز آماده کنید تا آلودگی‌ای در یخچال باقی نماند. به شکاف‌های پایین یخچال و انتهای آن توجه زیادی داشته باشید، چون معمولاً محل انباشت تکه‌ها و لکه‌های مواد غذایی هستند. در آخرهم قسمت داخلی در‌های یخچال را دستمال بکشید.

 

۴- طبقات و کشو‌ها را تمیز کنید

بعد از آنکه کشو‌ها و طبقات در دمای اتاق به تدریج گرم شدند، آن‌ها را با آب و مایع ظرفشویی بشویید و کامل خشک کنید. هنگام شستشو احتیاط کنید، به خصوص در مورد طبقات شیشه‌ای که لیز هستند. استفاده از دستکش‌های ظرفشویی ممکن است به جلوگیری از سر خوردن کشو‌ها و طبقات کمک کند.

 

۵- داخل یخچال را خشک کنید

یک دستمال یا حوله‌ی خشک و تمیز را به داخل یخچال بکشید تا از خشک شدن کامل آن مطمئن شوید. خشک کردن قسمت داخلی در‌های یخچال را هم فراموش نکنید.

 

۶- مواد غذایی را به سرجایشان برگردانید

مواد غذایی را به داخل یخچال برگردانید. حالا فرصت خوبی است که از ظروف نگهداری مواد غذایی، آن‌هایی که نیاز به تمیز شدن دارند را تمیز کنید، مثل شیشه‌های چسبناک مربا یا ظرف‌های غذا که بوی بدی گرفته اند. هنگام پاک کردن ظرف‌ها حتماً از دستمال تمیز استفاده کنید و آن‌ها را قبل از گذاشتن در یخچال خوب خشک کنید.

 

۷- فریزر را تمیز کنید

فریزر را هم به همان روشی که برای یخچال گفته شد تمیز کنید. بزرگ‌ترین مزیت فریزر این است که به ندرت لکه و چسبندگی‌ای در آن به چشم می‌خورد و بسیار کمتر نیاز به سابیدن دارد. شاید فقط نیاز باشد که مواد غذایی داخلش را چک کنید و آن‌هایی که تاریخ انقضایشان گذشته را دور بیندازید. اگر فریزر به نظافت بیشتری نیاز داشته باشد می‌توانید به همان روش یخچال، خوب تمیزش کنید.

 

۸- بیرون یخچال را تمیز کنید

از بالای یخچال شروع کنید، بیرون آن را با استفاده از یک دستمال تمیز آغشته به آب گرم یا داغ و مقداری مایع ظرفشویی دستمال بکشید و تمیز کنید. اگر یخچال تان از جنس استیل است، برای حفظ درخشندگی اش، از یک پارچه‌ی نرم که روی سطح آن خط نیندازد و سرکه یا شیشه شوی استفاده کنید. تمیز کردن لاستیک دور در یخچال را فراموش نکنید. برای این کار از مایع ظرفشویی و آب گرم استفاده کنید. آلودگی و چرک زیادی در این قسمت می‌تواند جمع شود و باعث ترک خوردن لاستیک شود.

 روزیاتو

نظرات بینندگان