arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۸۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

آنفولانزایی که سال ۵۶ در تهران همه‌گیر شد (بخش ۴) / وقتی مسئولان زیر بار تعطیلی مدارس نمی‌رفتند!

مدارس به علت شیوع بیماری آنفولانزا تعطیل نخواهد شد و فقط دستور این وزارتخانه مبنی بر عدم حضور دانش‌آموزان مبتلا به بیماری آنفولانزا اعتبار دارد و اولیای دانش‌آموزان در این مورد باید از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کنند... با افزایش احتمالی تعداد دانش‌آموزان بیمار نیز مدارس تعطیل نخواهد بود و آن عده از محصلین که امکان شرکت در کلاس‌ها را دارند خواهند توانست به تحصیل خود ادامه دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقتی مسئولان زیر بار تعطیلی مدارس نمی‌رفتند!

سرویس تاریخ «انتخاب»: نیمه دی ماه ۱۳۵۶ بیماری آنفولانزا گریبان پایتخت‌نشینان را گرفت و مدارس را به تعطیلی کشانید، ماجرا تا آن‌جا جدی شد که اخبارش تا چند روز در صفحه نخست روزنامه‌ها جا خوش کرد. به دنبال صدور بخشنامه وزرات آموزش و پرورش در روز شنبه ۱۷ دی ۵۶ مبنی بر ممانعت خانواده‌ها از فرستادن اطفال بیمارشان به مدرسه که در روزنامه اطاعات منتشر شد، روز یکشنبه ۱۸ دی ۵۶ نیز برخی از کلاس‌های درس مدارس تشکیل نشد. روزنامه اطلاعات دوشنبه ۱۹ دی، اما تیتر یک خود را به پیشنهاد یکی از پزشکان اطفال اختصاص داد که خطاب به مسئولان گفته بود: «برای مقابله با آنفولانزا یک هفته مدارس را تعطیل کنید»

بیشتر بخوانید:

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم 

در ادامه گزارش روزنامه اطلاعات مورخ دوشنبه ۱۹ دی ۵۶ را در این باره می‌خوانید:

در شرایطی که موج بیماری آنفولانزا همه‌گیر می‌شود، امروز، [دوشنبه ۱۹ دی ۵۶]گروهی از پزشکان توصیه کردند برای مهار زدن بر ویروس این بیماری لازم است همه مدارس به مدت یک هفته تعطیل شود. به گفته این پزشکان، و دیگر آگاهان امور بهداشتی در چند روز اخیر ۸۵ درصد ا. مراجعین مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها را کودکان مبتلا به آنفولانزا تشکیل می‌دهند.

دکتر سهراب آرامی، رئیس بیمارستان کودکان مسعودی (پزشک اطفال)، در مورد ابتلای کودکان به این بیماری گفت: «ویروس آنفولانزا از راه هوا وارد مجاری تنفسی می‌شود و ایجاد ورم در دستگاه تنفسی می‌کند. به خاطر ظرافت دستگاه تنفسی کودکان، آن‌ها به هنگام ابتلا به آنفولانزا بیش‌تر ناراحت می‌شوند، ولی باید متذکر شد بیماری آنفولانزا خطرات زیادی برای کودکان ندارد.»

دکتر سهراب آرامی اضافه کرد: «در چند روز اخیر ۹۵ درصد از اطفالی که به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند مبتلا به آنفولانزا بوده‌اند.» وی گفت: «بیش‌ترین علت بروز این بیماری عدم رعایت بهداشت در خانواده‌ها و مدارس می‌باشد و بیمار نباید با یک روز استراحت به مکان‌هایی که اجتماع زیاد است برود و ویروس این بیماری را به دیگران انتقال دهد.»

دکتر عباس مدنی یک متخصص دیگر اطفال نیز در مورد علت شیوع آنفولانزا گفت: «اکثر کودکان در مدارس و اجتماعات مبتلا به این بیماری می‌شوند. این بیماری دوره‌ای دارد که معمولا تا ۵ روز به طول می‌انجامد و مبتلایان بی‌جهت نباید وحشت کنند و داروی زیاد بخورند، مصرف آنتی‌بیوتیک هم باید تحت نظر پزشک آن هم برای جلوگیری از عوارض آنفولانزا تجویز شود.»

دکتر علی بصیری، پزشک متخصص اطفال و داخلی بیمارستان کودکان شهرآزاد در این زمینه به خبرنگار ما گفت: «۸۰ تا ۸۵ درصد از مراجعین به بیمارستان‌ها و مطب‌ها و درمانگاه‌ها را بیماران مبتلا به آنفولانزا تشکیل می‌دهند و باید گفت که کودکان از ۶ ماه به بالا بیش‌تر مبتلا به این بیماری شده‌اند.» دکتر بصیری اضافه کرد: «اگر مسئولین امر مدارس را یک هفته تا ۱۰ روز تعطیل کنند از شیوع این بیماری در بین اطفال کاسته خواهد شد.» وی افزود: «التهاب، آب‌ریزش بینی، احتمالا سرخی چشم‌ها، سرفه و در موارد شدیدتر حالت سرگیجه و عدم تعادل در بیماران بروز می‌کند.» دکتر بصیری خوردن مایعات از قبیل: چای، شیر، آش و استعمال بخور را توصیه کرد. وی گفت: «بیماران باید از دود سیگار و دود انواع چراغ‌های نفتی و وسایل نقلیه و ... دوری کنند و غذای همراه با ادویه محرک نیز مصرف ننمایند.»

دکتر یحیی عقیلی، سرپرست درمانگاه مرکز طبی کودکان در مورد بیماری آنفولانزا به اطلاعات گفت: «شیوع این بیماری در روز‌های اخیر افزایش داشته است و ۸۰ تا ۹۰ درصد از بیمارانی که به مراکز پزشکی مراجعه می‌کنند مبتلا به آنفولانزا هستند.» وی افزود: «در بعضی از بیماران سردرد، کمردرد، لرز و درد‌های عضلانی و در برخی دیگر به‌خصوص در اطفال همراه با استفراغ است.»

بنا به گزاش مسئولان برخی از مدارس در هر کلاس بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش‌آموزان به علت ابتلا به بیماری از حضور در کلاس‌ها خودداری کرده‌اند و در منازل خود بستری می‌باشند.

یک مقام آگاه در وزارت آموزش و پرورش گفت: «بنا به توافق بهداری آموزشگاه‌ها و وزارت بهداری به مسئولان مدارس اختیار داده شد تا در صورت مشاهده اپیدمی آنفولانزا در میان دانش‌آموزان به دانش‌آموزان بیمار اجازه داده شود تا رفع کامل بیماری در منازل خود به استراحت بپردازند. چون در بعضی از شهرستان‌ها نیز شیوع این بیماری در میان دانش‌آموزان مشاهده شده است مسئولان کلیه مدارس کشور می‌توانند این دستور عمل را در آموزشگاه خود اجرا نمایند.» وی همچنین گفت: «در پی شیوع و گسترش دامنه این بیماری در مدارس وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداری و بهزیستی همکاری نزدیک‌تری را میان واحد‌ها برقرار کرده‌اند و با انتشار اعلامیه مشترک ضمن دادن اطلاعات لازم پیرامون پیش‌گیری و معالجه بیماری مراکزی را که بیماران می‌توانند برای معالجه و تهیه دارو به آن‌ها مراجعه کنند مشخص کرده‌اند. مراکز مذکور در تهران عبارت‌اند از:
*درمانگاه ابوسعید: انتهای خیابان بوذرجمهوری، خیابان ابوسعید.
*درمانگاه خانی‌آباد: خیابان مولوی.
*درمانگاه آصف: خیابان ری کوچه آصف.
*درمانگاه صفاری: خیابان ری.
*درمانگاه فرمانفرماییان: خیابان حشمت‌الدوله.
*درمانگاه ظهیرالاسلام: خیابان شاه‌آباد.
*درمانگاه ژاله: چهارراه آب‌سردار.
*شعب بهداری آموزشگاه‌ها: میدان ژاله خیابان خورشید، خیابان ناصرخسرو امیریه، خیابان مهدیه و خیابان کاشان.

نظر وزیران
خبرنگاران ما امروز نظریه پزشکان را مبنی بر لزوم تعطیل مدارس برای مهار کردن آنفولانزا با منوچهر گنجی وزیر آموزش و پرورش و سرپرست وزارت علوم و آموزش عالی، و دکتر شیخ‌الاسلام‌زاده، وزیر بهداری و بهزیستی، در میان گذاشتند. هردو وزیر گفتند که نظریات‌شان همان است که در اعلامیه مشترک دیروز دو وزارتخانه آمده است. به موجب این اعلامیه کودکان مبتلا به آنفولانزا می‌توانند تا بازیافت سلامتی خود در منازل‌شان استراحت کنند و به مدرسه نروند.

یک مقام آگاه در وزارت آموزش و پرورش امروز تاکید کرد که «مدارس به علت شیوع بیماری آنفولانزا تعطیل نخواهد شد و فقط دستور این وزارتخانه مبنی بر عدم حضور دانش‌آموزان مبتلا به بیماری آنفولانزا اعتبار دارد و اولیای دانش‌آموزان در این مورد باید از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کنند.» همین منبع افزود: «با افزایش احتمالی تعداد دانش‌آموزان بیمار نیز مدارس تعطیل نخواهد بود و آن عده از محصلین که امکان شرکت در کلاس‌ها را دارند خواهند توانست به تحصیل خود ادامه دهند.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
اوک کسی که این واقعه تاریخی سال ۵۶ را می گوید یا دروغ میگوید یا فرافکنی می کند یا ......
چنین واقعه ای نبود بنده در ان سالها محصل بودم و چنین چیزی را یاد ندارم اصلا .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
ان کسی که این واقعه تاریخی سال ۵۶ را می گوید یا دروغ میگوید یا فرافکنی می کند یا ......
چنین واقعه ای نبود بنده در ان سالها محصل بودم و چنین چیزی را یاد ندارم اصلا .....
نظرات بینندگان