arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۹۱۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
اصغر کیهان‌نیا، روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با «انتخاب» مطرح کرد:

مراقب کودکان و اطفال باشید، آن‌ها را از کرونا وحشت‌زده نکنید؛ این کار تاثیر مخربی بر ذهن و روان بچه ها دارد / صداوسیما با انتشار اخبار ضدونقیض در مورد کرونا التهاب را در جامعه دو چندان گسترش می دهد

یک روانشناس معتقد است، وقتی که مردم به استیصال برسند و در تامین هزینه‌های ابتدایی زندگی خود نیز به مشکل بخورند، اصطلاحا کارد به استخوان آن‌ها برسد و چیزی برای از دست دادن نداشته باشند، مسلما احتمال کنش پرخاش‌گرانه وجود دراد. زمانی که منِ نوعی نمی‌توانم ماسک، الکل یا هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده پیدا کنم، به طور حتم نگران خواهم شد. این مساله من نیست بلکه این وظیفه دولت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مراقب کودکان و اطفال باشیم، آن‌ها را از کرونا وحشت‌زده نکنیم / ترساندن اطفال از کرونا تاثیرات منفی و مخرب بزرگی بر جای می‌گذارد / مردم در بحث کرونا احساس بی‌پناهی و بی کسی می‌کنند / علاوه بر نگرانی از کرونا، مشکل معیشتی نیز بر خانواده‌های ایرانی تحمیل شده است / شاهد بی اعتمادی گسترده در سطح خانواده‌ها شده‌ایم، اگر سالم هستیم دیگر در رعایت اصول وسواس و استرس به خود راه ندهیم / وقتی رئیس‌جمهرو می‌گوید شنبه همه‌چیز عادی است و وزیر بهداشت او می‌گوید، یک هفته سخت پیش رو داریم، یعنی بی اعتمادی میان مردم تزریق می‌شود

یک روانشناس معتقد است، زمانی که منِ نوعی نمی‌توانم ماسک، الکل یا هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده پیدا کنم، به طور حتم نگران خواهم شد. این مساله من نیست بلکه این وظیفه دولت است.

اصغر کیهان‌نیا، روانشناس و استاد دانشگاه در آسیب‌شناسی بُعد روانشناختی موضوع شیوع ویروس کرونا در جامعه به خبرنگار «انتخاب» گفت: «اکنون التهاب، استرس و اضطراب، بر خانه‌ها حاکم شده است. متاسفانه به دلیل این‌که راهنمایی‌های لازم انجام نشده، والدین نزد فرزندان خود در مورد کرونا صحبت می‌کنند. این امر تاثیر بسیار مخرب و منفی بر روی ذهن و روان اطفال و بچه‌ها بر جای می‌گذارد. در این رابطه سایت‌های مجازی اخبار گاها کذب و دروغِ همراه با بزرگ‌نمایی را منتشر می‌کنند که در تشدید اضطراب و تشویش ذهنی خانواده تاثیر بیشتری بر جای می‌گذارد.»

وی افزود: «اکنون به مردم ایران احساس بی‌پناهی و بی‌کسی تلقین شده است. همین که خبر همانند عدم پذیرش بیمارهای کرونایی در بیمارستان‌ها فارغ از صادق یا کذب بودن آن منتشر می‌شود و یا این‌که گفته می‌شود قرار است بیمارستان صحرایی ایجاد شود، بدین معنا است که دیگر ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است. زمانی که شهروندان این قبیل اخبار را می‌شنوند، به شدت نگرانی‌شان افزایش پیدا می‌کند. آن‌ها در واکنش به اخبار رسانه‌های مجازی، روی به تلویزیون می‌آورند اما زمانی که می‌بینند در اینجا نیز اخبار ضدونقیض منتشر می‌شد، التهاب در سطح جامعه دو چندان گسترش پیدا می‌کند.»

این روانشناس در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «زمانی که مردم از چندین نهاد و مقام مسئول به صورت موازی اخبار مربوط به اشاعه ویروس کرونا را دریافت می‌کنند، دچار سرگردانی و تشتت آراء می‌شوند. برای نمونه یک‌بار می‌گویند فلان شخص به واسطه بیماری کرونا جان سپرد اما بعد از ساعاتی این خبر تکذیب می‌شود. این تناقض اخبار هر شخصی را سرگردان و نگران می‌کند. برای نمونه اگر بیمارستان‌ها به دلیل نگرانی از ابتلای پرسنل از پذیرش تست و بستری بیماران کرونایی امتناع کنند، مردم اعم از ثروتمند و فقیر با این نگرانی روبه‌ور می‌شوند که اکنون تکلیف آن‌هاچیست و باید چه اقدامی انجام دهند.»

کیهان نیا در ادامه تاکید کرد: «توصیه من به مسئولین دولتی و رسانه‌ها این است که لحظه به لحظه مردم را در جریان اخبار دقیق کرونا قرار دهند تا بخشی از نگرانی‌های مردم رفع شود. در کنار مساله شیوع کرونا، مساله اقتصادی نیز به مشکل بسیاری از مردم تبدیل شده است. در مشاغل مختلف شهروندان کشورمان برای شب عید تدارک دیده بودند؛ حتی بسیاری از شهروندان شریف کشورمان که پیشه دستفروشی دارند و ناچار به بیرون رفتن از خانه برای امرار معاش هستند، اکنون در تامین هزینه زندگی خود دچار مشکل شده‌اند. بسیاری از کاسبان با مساله عمل به تعدات مالی خود مواجه شده‌اند. در مجموع اکنون تنها مساله کرونا نیست، بلکه نگرانی از معیشت نیز بر شهروندان تحمیل شده است.»

این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه روانشنانسی در بخشی دیگر از گفته‌ها خود اظهار داشت: «زمانی که منِ نوعی نمی‌توانم ماسک، الکل یا هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده پیدا کنم، به طور حتم نگران خواهم شد. این مساله من نیست بلکه این وظیفه دولت است.»

وی افزود: «زمانی که رئیس‌جمهور کشور می آید و می‌گوید شنبه همه‌چیز عادی است و متعاقب آن وزیر بهداشت دولت او می‌گوید هفته سختی داریم و در ادامه برخی دیگر از مسئولین می‌گویند شاید هفته‌های سختی داشته باشیم، مهم‌ترین مساله از دست رفته «اعتماد عمومی» خواهد بود. مردم زمانی که در اوج نگرانی و التهاب هستند به جای عمل حرف‌های همراه با لبخند مسئولین را ببینند، عادی است که بی اعتماد خواهند شد و نگران خواهند بود. بین مردم و دولت باید اعتماد وجود داشته باشد؛ زمانی که اخبار دیر به اطلاع مردم می‌رسد، اعتماد میان جامعه و مدنی و دولت از میان خواهد رفت. این یعنی آسیب بزرگ اجتماعی.»

کیهان‌نیا در پایان تصریح کرد: «برای نمونه دوسال پیش، یکی از مسئولین به مردم گفت دلارهای خود را بفروشید اما بر خلاف اظهارات او مردم رفتند دلار خریدند. این بدین معنا است که اعتماد از میان رفته است و در شرایط کنونی نیز بی اعتماد شدن مردم به دولت موجب عدم همکاری با دولت در رفع مشکل خواهد شد.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
1
3
دکتر خودت میدونی اعتماد. سالهاست رفته تمام وسایل پیشگیری که کل دنیا رایگان میده تو انگلیس به قرنطینه ها پول میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
1
2
حرف های ایشان بیشتر روان جامعه را بهم میزتد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
3
2
صدا سیما، صدا سیما! چه خبره انتخاب ! هر چند روز یک گزارش ضد صداسیما درست می کنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
3
دولتی ها میگفتن ما امدگی کامل داریم مشکلی نیست.طبق معمول همه چیز گل و بلبل .حالا تو ماسک و مواد ضد عفونی کردن موندن وهمه این مواد هم صفر تا صد تولید داخله.شما که میدونستین چرا از قبل پیش بینی نکردید.ستاد بحران برای همین روزها است .نه حقوق و مزایا ی انچنانی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
2
3
صداوسیما و اخبار ضد و نقیض درباره کرونا!! اخبار ضد و نقیض مال رسانه‌های ضد انقلاب و اصلاح طلبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
ایکاش تمامی روانشناسان و جامعه شناسان و فرهیختگان کشور سکوت را بشکنند ودولت را در این مهم یاری کنند. نمیدانم چرا برای نجات وطنشان سکوت را نمی شکنند. آخه تو این مملکت نخبه روانشناس و جامعه شناس کم نداریم . از لاکتان بیرون بیایید با مشورت دادن کمک کنید به مردم .
ahmad darvishi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
1
انتخاب جان متاسفانه بعضی وقتا از جاده انصاف و اعتدال خارج می شی! صدا و سیما هر آماری رو که مراکز رسمی بهشون میده انتشار میدن . حالا اگه راسته یا دروغ صدا و سیما مقصر نیست!
نظرات بینندگان