arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

لس‌آنجلس تایمز: توافق آمریکا با طالبان می‌تواند به سادگی فروبپاشد

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشته است که ابهامات زیادی که در خصوص توافق آمریکا و طالبان وجود دارد، به سادگی این توافق را در معرض شکست قرار می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه «لس آنجلس تایمز» روز شنبه نوشته است که توافقی که آمریکا با طالبان امضا کرد، به سادگی می‌تواند با شکست روبرو شود.

این روزنامه با اشاره به ابهامات موجود در این توافق و همچنین همزمان آن با اختلافات سیاسی در کابل، نوشته است: «تحلیلگران و مقام‌های سابق ایالات متحده می‌گویند این توافق مملو از ریسک‌ها و ابهاماتی است که به سادگی می‌توانند مایه فروپاشی آن شوند.»

لس آنجلس تایمز نوشته است که خروج نیروهای آمریکایی می‌تواند شعله جنگ داخلی را در افغانستان شعله‌ور کرده و دولت کنونی یا آتی آمریکا را برای ادامه اجرای روند خروج یا توقف این روند، بر سر دو راهی قرار دهد.

«لورل میلر» نماینده اسبق وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان، در این مورد می‌گوید: «این ریسک وجود دارد که این [توافق] به سرعت فروبپاشد. اگر ایالات متحده دیگر مفعتی در آن نداشته باشد، روشن نیست که عامل استحکام این روند چه خواهد بود.»

کارشناسان همچنین می‌گویند توافق صلحی که امروز امضا شد، می‌تواند به تقویت طالبان منجر شود. «پائول میلر» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا که زمانی مسئول پرونده افغانستان بوده، هفته گذشته در یک سخنرانی گفت رهبران طالبان حالا و بعد از آنکه دولت آمریکا را به موافقت با خروج از افغانستان واداشته‌اند، خود را در موضع قدرت می‌بینند.

این در حالی است که واشنگتن گفته امیدوار است توافقی که امروز در دوحه امضا شد، راه را برای مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان هموار کند. لس‌آنجلس تایمز نوشته است که با این وجود، به نظر می‌رسد میان طالبان و دولت افغانستان اختلاف جدی وجود دارد و در حالی که کابل آماده است به طالبان نیز در دولت نقشی بدهد، طالبان به فکر یک تحول اساسی در نظام حکومتی است، به نحوی که این گروه سهمی عمده در اداره کشور داشته باشد.

دولت آمریکا امروز بعد از قریب به ۱۹ سال جنگ با طالبان در افغانستان، در شکستی ضمنی، مجبور به امضای توافق صلح با این گروه شد. واشنگتن در این توافق متعهد شده است که به حملات علیه طالبان پایان داده و به مرور نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند. این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف از بین بردن طالبان به افغانستان حمله کرد، اما امروز بخش بزرگی از افغانستان هنوز تحت کنترل این گروه است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان