arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

تماس تلفنی رؤسای جمهوری فرانسه، روسیه و ترکیه درباره ادلب

رؤسای جمهور ترکیه، فرانسه و روسیه طی تماس تلفنی درباره تحولات اخیر ادلب رایزنی و روی برقراری آتش‌بس توافق کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بامداد یکشنبه به صورت تلفنی با «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» همتایان ترکی و روسی خود، درباره تحولات اخیر ادلب صحبت کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، ماکرون در این تماس تلفنی، از پوتین و اردوغان خواست تا به عملیات نظامی در سوریه پایان داده و بر سر یک آتش‌بس دائم توافق کنند.

بر این اساس، وی همچنین ضمن ابراز همدردی با ترکیه در پی کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان این کشور در جریان حمله به ادلب، از آنکارا خواست تا در موضوع ممانعت از ورود مهاجران به اروپا، با آنها همکاری کند.

خبرگزاری «آناتولی» نیز به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه گزارش داد، اردوغان و ماکرون درباره موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه، بحران سوریه، مشکل پناهجویان و همچنین به میزان بیشتری درباره ادلب صحبت کردند.

بر این اساس، اردوغان مدعی شد که نیروهای ارتش سوریه، «بهای سنگینی» برای حمله به نظامیان ترکیه در ادلب پرداختند.

به نوشته آناتولی، وی با بیان اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، باید علاوه بر گفتار، در عمل نیز همدردی خود با ترکیه را نشان دهد، ادعا کرد اگر عملیات ضد تروریستی ارتش سوریه در ادلب متوقف نشود، اوضاع انسانی وخیم‌تر می‌شود.

کاخ کرملین نیز با صدور بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی رئیس‌جمهور روسیه با همتای ترکی خود، اعلام کرد که پوتین در این تماس تلفنی نگرانی شدید خود را از وضعیت کنونی در ادلب ابراز داشته است.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، پوتین و اردوغان با توافق برای اولویت دادن به مقابله با سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در سوریه، درباره لزوم اقداماتی برای آرام کردن اوضاع در شمال غرب سوریه صحبت کردند.

بر این اساس، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه توافق کردند که احتمال دیدار در آینده نزدیک در خصوص ادلب را بررسی کنند.

بامداد جمعه بود که ۳۴ نظامی ترکیه در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، واقع در «جبل الزاویه»، در حومه استان ادلب انجام شد، کشته شدند. کشته و زخمی شدن نظامیان ترکیه در جریان حملات روز گذشته گروه‌های تروریستی به مواضع ارتش سوریه در جنوب ادلب و شهر «سراقب» و پاسخ توپخانه‌ای نیروهای سوری رخ داد.

سخنگوی کاخ کرملین نیز با بیان اینکه نظامیان کشته‌شده ترکیه خارج از پست‌های دیدبانی در ادلب بودند، تاکید کرد نظامیان ترکیه نباید بیرون از این تاسیسات حضور داشته باشند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان